DI luar rumah, Afrina Aireen mundar-mandir macam mati anak.. Panjang tengkuknya mencari kelibat suaminya. Dah berkali-kali dia menelefon.. satu pun tak diangkatnya. Balas dendam nampak! Eii mamat ni.. buat hal lah. Mengalahkan budak-budak. Dah lah nak masuk waktu maghrib dah ni.. mana la dia ni pergi.. Nak kata kena culik.. tuan punya badan dah besar.
Berkali-kali dia menekan nombor yang sama, sampaikan dia pula nak marah dengan telefon sendiri. Abi dan umi dah banyak kali tanya pasal Zafril.. mana pula mamat ni..
"Kau dah kenapa dik? Ke hulu ke hilir.. dah macam mati suami ni.." Sapa Aira yang baru keluar dari perut keretanya. Baru je sampai rumah adiknya dah macam ayam berak kapur ni dah kenapa..
"Ini bukan mati suami kak. Ini suami yang tak reti-reti balik rumah. Dah nak masuk maghrib pun ghaib entah ke mana lagi.." Keluh Afrina. Dia melihat jam pada telefon pintarnya. Dah pukul 6:46 petang.
"Ohhh faham. Takkan dah rindu kut. Dia keluar lah tu kejap.. kau ni pun.." Usik Aira. Dia menanggalkan kasutnya.
"Tak ada masa nak rindu lah. Aku tak nak umi dengan abi bising kat aku je nanti. Panas telinga ni ha.." jawabnya. Tak henti-henti dia menekan nombor Zafril.
"Kau buat hal lagi ye dik? Kau buat apa pulak kali ni sampai Zafril keluar rumah ni? Kau ni pun satu.. aku dah pesan kat kau.. cakap lembut-lembut dengan dia kau tak nak dengar.. Tengoklah apa jadi sekarang.. padan muka kau.. ini dia baru keluar tak bagitahu.. kalau nanti dia keluar dengan orang lain.. haa baru kau tahu langit tu tinggi ke rendah. Zafril pun ada perasaan juga Afrina oiii.."
"Kau diam lah kak. Dia tu perangai macam budak-budak. Tak pernah nak berubah. Ingat aku ni ada masa sangat nak melayan. Merajuk macam perempuan!" Kutuknya.
"Amboi kau.. ingat lagi nampaknya perangai sang buah hati. Ingatkan dah lupa semua tentang Zafril Mikael tu..." Tersengih-sengih Aira Aireen memandang adiknya yang masih gelabah tak tentu pasal.
"Dah lah kau kak. Cakap je lah kau dengan tiang ni. Aku nak keluar jap.." Dia menepuk tiang rumah berdekatan dengannya sebelum melangkah mencari budak lelaki tak cukup usia tu. Eii siap lah kau!
Dah bernanah telinganya ni agaknya dengar bebelan umi.. lepas umi, abi pula.. lepas abi, kakaknya pula.. semuanya dia kena menerima dengan baik. Melawan nanti kan.. kata derhaka pula.. hmm
Matanya melilau mencari Zafril di setiap kawasan. Aihh.. penatlah macam ni.. takkan lah dia nak pusing satu kampung ni..
"Buang ajelah telefon tu. Jangan guna.. bagi kat lembu ni ke.. ada juga faedahnya!" Bebelnya seorang diri. Lembu pula jadi mangsa jelingannya.
"Apa pandang-pandang?!" Marahnya pada seekor lembu di situ.
"Mana lah suami aku ni?" Dia sudah kelelahan. Kakinya pun rasa berdenyut-denyut dah. Baru je hilang rasa sakit.. dah sakit balik dah.. hm suami punya pasal.
Langkah kakinya tetap melangkah walaupun tidak tahu arah tujuan. Kepalanya berserabut memikirkan hal ini.
"Akak!"
Afrina Aireen menoleh.
"Akak buat apa ni.. kaki tu dah elok ke?" Soal Mia.
"Mia.. dah. Tak sakit sangat dah.."
"Akak buat apa kat sini? Cari abang Zafril ke?"
"Haah. Kenapa? Mia ada nampak dia kat mana-mana ke?" Afrina melihat beg plastik di tangan Mia. "Mia beli barang dapur ke tu?"
Mia mengangguk. "Tadi Mia nampak abang Zafril kat kedai runcit Mak Munah."
Terlopong Afrina. "Buat apa?" Kerutan di dahi tak payah cakap.
YOU ARE READING
Takdir kita
RomanceMengenali awak satu kesalahan, Mencintai awak satu kebodohan. - Afrina Aireen Mengenali awak satu mainan, Mencintai awak satu kesempurnaan. - Zafril Mikael Bermula cinta 'dare' berakhir dengan kekesalan. Kalau dah jodoh.. bencilah setinggi gunun...