"OKEY.. Kita dah sampai.." ucap Zafril.
Subhanallah. Besarnya rumah. Rumah siapa ni? Kereta bukan main lagi, kalah datuk-datuk kat Malaysia ni. Kaya betul ni.
"Jom, Rin. Mama tak sabar nak tengok cucu dia." Berseri-seri muka Tengku Amina.
Afrina Aireen tergamam. Cucu?
"Jom la masuk sayang..." Zafril merangkul bahu isterinya.
"Rumah siapa ni?" Bisik Afrina.
"Rumah ibu..." Jawab Zafril bersahaja. Dia memaut pinggang isterinya, memaksa Afrina mengikut langkahnya.
Ibu mana pulak?
"Ya Allah, ini ke Afrina.. Isteri Zafril..." Terkocoh-kocoh seorang wanita mendekatinya.
Zafril mengangguk dengan senyuman.
"Inilah menantu Mina, kak.." Tengku Amina memperkenalkan Afrina Aireen kepada tuan rumah.
Teragak-agak Afrina menghulurkan tangannya.
"Cantiknya.. sesuai dengan Zafril.. Patutlah hari-hari angau..." Huluran tangan Afrina disambut mesra. Tubuh Afrina diraih ke dalam pelukannya.
Terkesima sekejap.
"Sekarang baru sempat kenal dengan isteri Zafril..."
Mesra orangnya. Dia rasa lebih selesa dengan wanita ini. Namun, dia masih tertanya-tanya hubungan wanita ini dengan mama.
"Zafril la tak bawa Afrina jumpa ibu... Takut sangat isterinya kena kebas kat orang.."
Afrina ukir senyuman seikhlas mungkin.
Zafril tertawa.
"Ehh mestilah.. Isteri Zafril kan." Senda Zafril.
"Tak adalah. Ibu kan baru je balik dari umrah.. Mana sempatnya nak bawa isteri Ril jumpa ibu..." sambung Zafril.
"Hmm yelah.. Mama kamu ni dah hilang. Mana perginya entahh..." Tengku Amani melilau mencari adik perempuannya itu. Hilang sekelip mata.
"Hahaha.. dah naik atas.. Tak sabar tengok cucu 'orang' la tu.."
"Dah kamu, bila nak bagi mama kamu cucu nya? Mama Ril tu dah tak sabar sangat nak ada cucu.. Cepat-cepat lah bagi mama tu cucu.." Giat Tengku Amani.
Afrina hanya mampu senyum.
"Rileks laa.. Kami tak puas lagi nak bermanja berdua.." jawab Zafril sambil senyum meleret pada Afrina disebelah.
Tergeleng-geleng Tengku Amina mendengar jawapan dari Zafril.
"Hehe gurau ajelah, ibu. Kami tengah usahakan lah sekarang ni. InsyaAllah cepat atau lambat saja.. Kan sayang?"
"Hm yelah ye.. Ibu doakan kamu berdua dapat anak cepat-cepat. Mana tahu sekali lahir dapat dua sekaligus..." Usik Tengku Amani dengan tawa yang bersisa.
Membulat mata Afrina.
"Dah, pergilah naik atas tengok baby.. Ibu nak ke dapur tengok apa yang patut.." Ujar Tengku Amina sebelum berlalu.
"Biey, ibu tu siapa?" Akhirnya Afrina menyoal. Tidak sabar dia ingin tahu siapa gerangan itu.
"Mak saudara hubby la, sayang.. Kakak mama.. Tengku Amani.. Inilah ibu doktor Atira tu.." Jelas Zafril. Dia faham perasaan Afrina, sebab inilah kali pertama dia bawa Afrina berjumpa dengan ahli keluarganya.
Afrina terlopong mendengarnya. "Ibu, doktor muda tu? Atira?"
Zafril angguk kepala. "Kenapa? Tak percaya?"
YOU ARE READING
Takdir kita
RomanceMengenali awak satu kesalahan, Mencintai awak satu kebodohan. - Afrina Aireen Mengenali awak satu mainan, Mencintai awak satu kesempurnaan. - Zafril Mikael Bermula cinta 'dare' berakhir dengan kekesalan. Kalau dah jodoh.. bencilah setinggi gunun...