Bab 21

2.7K 92 2
                                    

SUDAH hampir setengah jam dia sedar. Dia menatap wajah suaminya disisi. Begitu dekat dengannya. Ketika dia buka mata, dia terkejut dek wajah dia dan wajah Zafril berpandangan sehinggakan hidung mereka berlaga. Argh! Terkejut dan berdebar. Itu yang dia rasa.

Lama dia tatap.

Dia hairan, kenapa lelaki ini tidur di sini sedangkan di sebelah kanannya ini ada ruang lebih luas dan selesa untuk dia lena. Tapi di birai katil, sebantal dengan dia juga menjadi tempat Zafril tidur. Selesa ke dia? Jatuh nanti kan.. hm..

Ikutkan hati dia nak kejutkan, tapi bila ingatkan dia tidur lewat semalam dengan keadaannya pulak nampak nyenyak bebenor, nak kejut pun tak sanggup. Tak apalah, boleh juga dia tatap dan cari cacat cela di muka itu walaupun dia tahu, memang takkan ada.

Inilah dia orang yang telah buat dia bukakan seluasnya pintu hatinya dahulu. Lelaki inilah selalu terkejar-kejar untuk mendapat respon, balasan cinta darinya. Kerna sikap lelaki inilah, hatinya lembut menerima dia. Tapi itu dulu. Sekarang, masih adakah perasaan itu?

"Awak.."

"Awak, bangun.." Dia tepuk bahu Zafril.

Zafril bergerak kecil. Matanya digosok sebelum terbuka luas membalas tatapan isterinya.

"Kenapa tidur sini?"

"Ha?" Zafril menguap.

"Kenapa tidur sini? Kenapa tak tidur sebelah sana. Kat sini sempit lah.. Jatuh nanti kan, boleh sakit sia-sia." Beritahunya.

Bila difikirkan balik, seboleh-bolehnya dia amat impikan sebuah perkahwinan yang pertama dan terakhir. Tiada sebarang penceraian mahupun perpisahan kerna dia tahu, itu akan membuatkan dia gagal dalam perhubungan. Mampukah dia bertahan dalam hubungan ini? Nak ke dia bertahan dalam hubungan ni? Sanggup kah dia?

Dia cuba untuk mencintai. Tetapi tetap sama. Perasaan marah dan benci itu makin membesar. Apa dia boleh buat? Mengikut akal logik, seorang suami mesti dicintai oleh seorang isteri. Dan begitulah, seorang isteri mesti dicintai oleh seorang suami. Dan itu dia.

Zafril angkat kepala dan menongkat lengannya. Dia tatap muka Afrina rapat.

Afrina terkaku. Dia tetap dengan posisinya.

"Saya takkan jatuh." Jawabnya dengan suara serak-serak basah.

"Yelah tu. Kalau jatuh? Sakit pinggang ke, sakit belakang ke.. siapa susah?" Serius mukanya.

Zafril tertawa kecil. Dia mengantuk lagi ni sebenarnya. "Awak risau kan saya eik?" Dia cuit hidung mancung Afrina. "Tengok ni..." Dia rangkul pinggang Afrina. Kemas.

"Saya takkan jatuh. Sebab, saya paut awak macam ni." Satu kenyitan mata diberi.

Terkedu Afrina. Dadanya. Dadanya berdebar....

"Kalau saya jatuh, dengan awak sekali akan jatuh.." Senyum lebar pula diukir. Seronok dia kenakan isterinya.

Afrina tepuk tangan Zafril. Dia ingin melepaskan rangkulan Zafril. Zafril menurut.

"Dah la. Subuh ni. Pergi lah solat. Lewat nanti kan.." tutur Afrina. Dia bingkas bangun bersandar pada kepala katil.

"Yelah ye.. Nasib baik period. Kalau tak..hm.."

Takdir kitaWhere stories live. Discover now