Bab 9

3K 112 4
                                    

HARI ini pagi-pagi lagi dia dah bangun. Lepas subuh tadi dia tak sambung tidur. Sebabnya dia tak selesa dengan Zafril. Bukan mudah untuk dia selesa dengan Zafril. Nak-nak lagi bila Zafril masuk awal ke bilik sebelum dia menutup mata.

Buat kali pertamanya, dia sediakan sarapan pagi ni. Daripada beli kat luar, lebih baik dia masak kan.. Tak ada yang istimewa, hanyalah roti bakar dengan jem strawberi dan air teh panas. Harap dia makan, tak nak makan pun tak kesah. Asalkan dia dah jalankan tanggungjawab dia.

Terjenguk-jenguk dia ke pintu lif mengharapkan susuk tubuh Zafril turun sendiri tanpa dipanggil. Malas lah dia nak panggil. Rasanya tadi dia dah bangun.. entah la..

"Awak masak apa sayang?" Zafril memasukkan butang lengan kemeja putihnya. Kemas.

Salah jangkaannya. Zafril tak turun dengan lif, malah dengan tangga. Ingatkan pemalas sangat lelaki ni..

"Roti je." Matanya dilarikan saat matanya bertembung dengan Zafril. Segak lelaki itu. Rambutnya sentiasa kemas. Pakaiannya pun tak nampak apa pun yang cacat. Kedut pun tak ada.

Afrina menghidang roti bakar di atas meja. Kemudiannya, air teh yang sudah dibancuhnya dituang ke dalam cawan.

Zafril berdiri di sampingnya. "Awak rebus telur sebiji pun saya makan. Inikan pula roti bakar." Senyuman diukir.

"Duduklah makan. Saya nak naik atas.." suruh Afrina. Malas dia dengar ayat Zafril..

"Naik atas? Buat apa? Awak tak nak makan?" Soalnya bertalu-talu.

"Saya nak bersiap lah. Saya kan ada kelas hari ni.." Dia mula melangkah.

"Awak.." Macam biasa, sekujur tubuh menghalang laluannya.

Afrina mengeluh. "Apa lagi?"

"Temanlah saya makan."

"Makan je lah. Saya dah lambat tau tak?" Dia mengelak ke kiri.

"Temanlah. Kejap je.." rayunya lagi.

"Makanlah. Kawan saya dah nak sampai tu.."

"Kawan? Saya boleh hantar lah Rin.. Biar saya je hantar.. tak payah susahkan kawan awak.."

"Tepi.." Arah Afrina.

Zafril mengalah. Dia memberi laluan pada Afrina. Sejujurnya dia tak nak memaksa..

"Err.." Afrina menjeling. Kan senang macam tu. Dia memulakan langkah ke bilik.

Setelah beberapa minit, dia turun semula dengan pakaiannya yang lengkap. Manis mata memandang. Baru saja dia nak melangkah ke pintu utama, dia terdengar tapak kaki berjalan. Dia ke dapur. Terkejut dia dek melihat Zafril masih di situ.

"Awak tak pergi kerja lagi?"

"Saya tunggu awak. Jomlah makan. Awak tak makan lagi kan.. takkan lah awak nak pergi belajar dengan perut kosong.." Ujar Zafril yang berdiri di tepi peti ais.

"Kan saya suruh awak makan. Tak payah tunggu saya. Saya tak makan pagi.."

Zafril melihatnya pelik. "Tak makan pagi? Tak apa ke? Perut awak tak sakit ke kalau tak makan pagi? Seingat saya, dulu awak akan gastrik kalau tak makan.. tapi tak tahulah.. kut perut awak berubah sekarang.. macam hati awak.." Langkah diatur dekat dengan Afrina.

Afrina menarik nafas. Dia ni nak cari pasal ke apa sebenarnya? "Hati saya berubah sebab awak juga." Bidasnya. Dia duduk di kerusi.

"Duduklah makan." Arah Afrina. Dia mengambil secawan teh lalu dihulur pada Zafril. Mukanya masih masam mencuka. Kalau boleh, satu detik pun dia tak nak ingat tentang dia dan Zafril.

Takdir kitaWhere stories live. Discover now