Bab 23

3K 101 12
                                    

"BAIK-BAIK JALAN TU.."

"Yelah pakcik. Terima kasih tau.." Dia senyum pada pemandu bas sebelum turun dari bas express itu.

Kira beruntunglah dia, setiap kali naik bas, pasti dia dapat diskaun. Pemandu bas area sini kebanyakkannya kawan-kawan abi. Jadi, tak peliklah kalau dia dapat diskaun dan layanan terbaik. Dah macam dia ada ramai ayah pulak. Semua ambil berat. Kalau bukan dia pun, adiknya pun pasti dilayan sama sepertinya.

"Panasnyaaa...."

Tapi an, lagi panas hati dia bila ingat kejadian dia di hentian bas tadi. Entah datang dari mana jantan tu.. Geram betul!

Nasib tak baik dia hari ni, dah lah kena naik bas balik dari sekolah. Jumpa pulak mamat tak ada adab. Nak je aku saman!

"Sekali lagi aku jumpa, memang lenyek mamat tu aku kerjakan. Habis lencun aku.." kepalan tangan ditumbuk-tumbuk pada tapak tangan.

"Kenapa dengan kau ni kak?"

Afrina di luar rumah, pandang atas bawah kakaknya yang baru sampai.

"Kau dari mana kak? Awalnya kau balik. Kenapa dengan baju kau ni? Mana kereta kau?" Soalnya bertalu-talu.

Terjongket kening Aira. "Satu, satu lah."

"Kau dari mana?"

"Aku dari sekolah."

"Awalnya balik."

"Eh budak. Aku ni cikgu matematik, bukannya cikgu kafa!" Balas Aira.

"Baru pukul 2"

"Dah tu, kau nak aku balik pukul 10 malam?"

"Dah tu, kereta akak mana? Dengan bajunya macam ni.. Kenapa dengan akak ni? Akak berendam kat lumpur mana ni?"

Afrina tahan tawa.

"Abang Imran kau pinjam. Dia kata nak ke KL." Jawabnya. Itulah sebab dia kena naik bas tadi. Ingatkan apa lah, pagi-pagi nak jumpa. Nak pinjam kereta, tu je.

"Kereta dia kan ada. Kenapa nak ambil kereta akak?"

"Kereta dia kat bengkel katanya. Dia ada urusan kat sana. Sebab tu lah dia pinjam..."

"Pulak. Dah tu, lumpur kat baju kau ni?!" Senget bibirnya tengok kakaknya yang begitu. Kotor lah.

"Entah. Ada mamat gila, tak ada adab tadi, pegi pijak lopak air kat bus stop. Mentang-mentang naik kereta mewah. Habis lencun akak." Ceritanya dengan hati yang panas, hanya tuhan yang tahu.

Terbuka luas mata Afrina. "What??" Sekalian tawanya terburai. "Kau balik dengan bas lah kiranya ni??"

"Tak lah. Aku berenang. Itu yang basah macam ni!" Tempelak Aira kemudian masuk ke rumah.

"Hahahahahahaha koyak!!"

Afrina simpan penyapu di tangannya tadi seraya mengekori kakaknya ke bilik.

"Abi dengan umi mana?"

Aira leraikan shawl di kepala.

"Keluar. Kata ada hal. Nak jumpa siapa entah." Dia duduk di kerusi meja solek.

"Zafril?"

"Ada. Kat atas."

"Oh.. kau dengan dia, dah baik?" Soal Aira bersahaja. Dia masuk ke bilik air.

"Kau pekak ke dik? Aku tanya ni!" Jerit Aira dari dalam toilet. Kau ingat, aku masuk toilet.. kira soalan tu terlepas ke? Tak ye.. tak.

Terperanjat Afrina diluar. Dia baru nak sentuh botol minyak wangi. Nasib tak jatuh. Fuh!

Takdir kitaWhere stories live. Discover now