Bab 13

2.9K 84 5
                                    

"DAH kenapa dengan madam tu? Garang semacam je hari ni. Geram pulak aku." Kata Alia sebaik keluar jauh dari bilik kuliah.

"Ye ke?"

"Yelah. Kau tengok tadi, tak pasal-pasal Hadi kena marah dengan dia. Kesian dowh aku tengok.. Teruk gila!"

Alia melabuhkan punggung di bangku diikuti Afrina di sebelahnya.

"Macam kau tak kenal madam Tiara tu macam mana. Semua orang kenal dia tu, spesies garang tak bertempat.. Baik pun tak bertempat.." Tambah Afrina.

"Tapi an, kalau dia baik kan.. Aku nak kata suka tu tak, cuma meremang je.. Macam tiberrr je kalau dia nak baik.."

"Tahu takpe." Sokongnya.

Afrina buka buku notanya. Nak kena touch up sikit. Ada yang tak kena tadi. Betul lah Alia cakap, Puan Tiara tu memang singa! Bukan Hadi je kena marah, dengan dia dia sekali kena. Puncanya tak faham assignment yang disuruh. Entah la aku pun, itulah kerap cuti sangat! Salah sendiri jugekkk.. Hadi juga kena tempias. Paling teruknya Hadi lah. Kesian dia... jangan berdendam dengan aku sudahlah.

"Kecut tak kena marah tadi?" Alia menguntum senyuman kambing.

Afrina jongket kening. "Amboi! Menganjing aku ke?"

"Sikittt la.."

"Hm.. kecut lah jugak. Malu pun sama. Takpelah, salah sendiri jugak kan.. kalau aku ni tak cuti banyak hari sangat, tak adanya aku tak faham assignment hari ni.. dah lah semua benda kena buat last minute."

"Hadi tu aku pelik, asal dengan dia ha? Tak boleh ke dia tu call kau ke apa.. Nama je satu group. Takkan dengan kau pun segan.. Tak percayalah aku!"

"Hm.. mungkin dia segan dengan aku. Biarlah dia.. Benda dah jadi. Dah kena marah dah pun... Malu pun dah.. Terima ajelah." Dia pun dah berserah. Orang kata, redha je lah apa dah jadi.

"Yelah."

Suasana senyap seketika..

"Rin.." Suara Alia memecahkan kesunyian. Dia renung tangan Afrina yang ligat mencatat sesuatu pada buku notanya.

"Apa?"

"Ariq ada kacau kau?"

"Tak ada. Kenapa?" Sedikit pun dia tidak berganjak. Dia masih dengan kerjanya.

"Dia ada tanya aku pasal kau."

"Tanya apa? Kau cakap apa?" Afrina picit kepalanya. Geram pula dengan kepala otaknya ni, dah berkali-kali cuba ingat apa yang dibebelkan Puan Tiara tadi namun tak dapat-dapat.

"Betul ke dia tak ada kacau kau?"

Afrina angkat wajah dan matanya melihat wajah Alia. Beribu kerisauan terserlah pada riak wajah Alia. Dia masih menanti jawapan dari Afrina.

Dia tarik nafas sebelum bersuara. Pen dilepaskan.

"Dah kenapa dia nak kacau aku? Number dia pun aku dah block. Terserempak pun jarang.. Tambah pula sejak dua menjak ni aku kerap sangat ambil cuti.. Macam kau tak tahu.. Mananya ada masa dia nak kacau aku..."

"Baguslah kalau macam tu.."

"Kau jangan risau lah, Alia. Aku dah bagitahu kau kan.. aku ni takkan lagi dekat dengan Ariq tu.. Percayalah aku.. Kau tak payah lah nak ambil berat sangat pasal aku. Dah dah la tu. Cukuplah dulu kau dah ada dengan aku waktu aku memang perlukan kau.." Lengan Alia diusap lembut. Sungguh, dia terhutang budi, masa dan kasih sayang seorang Alia. Tanpa bantuan keluarga dia sendiri pun, Alia mampu tenangkan dia yang hampir separuh sihat dulu.

Takdir kitaWhere stories live. Discover now