Bab 24

2.7K 97 5
                                    

"UMI.."

"Iye, Rin. Apa dia??"

"Zafril mana ha? Rin tak ada nampak dia pun sejak Rin keluar bilik tadi.."

Puan Naura berhenti siram pokok. Dia tutup pili air.

"Keluar tadi dengan abi, Rin." Jawabnya.

"Pergi mana pulak?" Afrina duduk sebelah uminya.

"Ladang."

"Haaa?!! Ladang?!" Soalnya tidak percaya, tambah terkejut.

"Iyelah. Kenapanya??"

Berkerut seribu dahinya.

"Dah kenapa dia ikut abi pergi ladang?"

"Abi ajak tadi."

"Ya Allah! Abi pun satu hal, dah kenapa pulak ajak Zafril pergi ladang."

Afrina berdiri semula. Pinggang dicekak.

"Biarlah dia. Kenapanya?" Pelik dengan perangai anaknya. Takkan lah nak gi ladang pun tak boleh. "Ke Rin risau apa-apa jadi kat Zafril? Sayang juga Rin pada suami Rin yee..." usik Puan Naura.

Afrina mencebik.

"Bukan risau umi. Zafril tu, tak pernah tau pergi ladang. Macam mana kalau abi suruh dia buat macam-macam? Angkat buah kelapa sawit ke.. Dia tu budak bandar, bukan budak kampung, umi...."

"Hm.. nak mengaku tu tak nak. Cakap jelah sayang suami. Kan senang...." Celah Aira Aireen di muka pintu dapur.

Afrina kerling seketika.

Aira tampar bahu Afrina.

"Tak payah nak risau sangat. Pandai-pandai lah dia biasakan. Kau ni pun......" sambungnya.

"Bukan risau.." Masam mencuka mukanya. Dia silang tangan tanda protes.

"Ego!!"

Puan Naura senyum.

"Dah la tu, kak. Biasalah isteri.. Sudah tentulah ada rasa risau, sayang pada suami. Sebab, itulah yang selayaknya seorang suami dapat.. perasaan tu pun dah fitrah dalam diri kita sebagai perempuan.." tokok Puan Naura membuatkan telinga Afrina mula mendidih.

"Erghh!!"

Afrina hentak kaki sebelum beredar ke biliknya. Malas lah lama-lama kat luar. Dah nak masuk maghrib pun, tak reti-reti nak balik lagi. Err.. Abi pun satu hal, tahu dah Zafril tu mamat bandar.. Ajak juga! Bukannya biasa buat kerja berat-berat err..

Dia hempaskan diri ke katil. Mata memandang siling cuba menenangkan diri. Lama...

Dia bingkas bangun. Bengang dia dengar bunyian yang menganggu menungannya. Nak duduk tenang kejap pun tak boleh.

Afrina angkat telefon Zafril yang berbunyi. Ini dah masuk kali ketiga telefon ni berdering.

Nak angkat pun kena fikir panjang. Atira. Itulah pemanggilnya.

"Hello.." Dia menyapa dahulu.

"Siapa ni? Afrina ke ni?"

"Haah."

"Oh.. Zafril ada? Saya ada hal la nak cakap dengan dia..."

"Hm.. Zafril tak ada."

"Ohh ye ke.. Okay,okay. Nanti suruh dia call saya balik boleh??"

"Okay."

Talian diputuskan.

"Itu aje??" Getusnya.

Takdir kitaWhere stories live. Discover now