BAB 29

5.7K 228 2
                                    

Fahim dan Khairul tersentak sebaik mendengar suara tembakan dari arah lain. Sepantas kilas mereka bergegas kepada ketua mereka.

"Tuan!"

"Tuan!"

Panggil mereka serentak.

Kini mata mereka terhias dengan figura yang sudah terbaring di atas pasir pantai dan berlumuran darah.

Pantas Khairul berlari dan memangku kepala Althaf yang sedang menahan sakit. Uniform lelaki itu sudah basah dengan cecair merah. Perut lelaki itu yang masih mengeluarkan darah ditutup dengan tangan.

"Bodoh! Kenapa kau tak pakai bullet proof vest, gila?!" Khairul marah. Geram dia dengan lelaki itu. Apa dia ingat badan dia sekeras ironmen.

"A-aku okay. Tak p-payah g-gelabah." Althaf memberi tahu keadaannya. Dia menyeringai kesakitan. Nyilu.

"Diam. Kau jangan tutup mata. Stay dengan aku." pesan Khairul melihat sahabatnya yang sudah lali akibat tembakan itu.

Siapa yang lepaskan tembakan? Dia berdesis sendiri.

Makin lama makin samar penglihatannya. Pada saat ini mindanya hanya teringatkan gadis itu. Dia harap dia sempat pulang melihat tunangnya. Setelah itu semuanya gelap gelita.

"Thaf, bangun. Buka mata kau bodoh!" Khairul menepuk nepuk pipi ketua mereka. Malangnya lelaki itu sudah tidak sedarkan diri.

"Heli dah datang!" jerit Fahim.

                              *****

Khairul dan rakan setugas yang lain tidak senang duduk di hadapan dewan pembedahan itu. Sudah hampir dua jam ketua mereka berada di dalam sana.

Doktor Naim keluar dari dewan pembedahan. Lantas mereka bergegas kepadanya. Menunggu khabar.

"Alhamdulillah peluru tidak kena pada organ penting dan dah berjaya dikeluarkan. Kami akan pantau dia untuk sementara waktu."

Mendengar itu, mereka semua mengucapkan syukur. Dr.Naim menghulurkan satu beg kepada Khairul.

"5.56 mm." ujar doktor tentera itu.
Khairul mengangguk faham. Naim sedang memberitahunya tentang saiz peluru tersebut.

Mereka beralih pandangan sebaik mendengar bunyi kasut spike boot sedang melangkah ke arah mereka.

"Tuan." semua di situ memberi tabik hormat.

"Macam mana dia boleh cedera?" Eishan bertanya kepada Khairul. Risau dia menerima berita Althaf cedera.

"Peluru sesat, tuan. Tapi bukan dari pasukan kami." Serius Khairul memberitahu.

Wajah Eishan tegang.

"Siasat benda ni." Eishan mengeluarkan arahan. Mereka semua mengangguk faham.

                                *****

Naura mundar mandir di tepi katil. Sudah tiga hari majlis pertunangan dia berlangsung. Mengikut apa yang dikata oleh mama, Althaf akan pulang pada hari ini. Tapi kenapa sampai sekarang iPhone dia masih sepi.

"Adik, ikut abang."

Naura mengatur langkah kearah abangnya.

"Pergi mana?"

"Hospital."

"Buat apa?" soal Naura. Tak faham.

"Althaf dah balik dua hari lepas."

Terbuntang mata Naura mendengar kenyataan itu. Dah dua hari jejaka itu pulang dan dia baru tahu sekarang. Tapi, kenapa hospital?

"Habistu kenapa kena pergi hospital?"
Dia mula tidak sedap hati.

A Tale Of Naura Where stories live. Discover now