BAB 22

5.5K 231 9
                                    

Suara kanak kanak yang seronok bertukar cerita itu menghiasi seisi tadika. Ada juga yang sedang bermain bersama rakan rakan. Cuti sekolah telah tamat. Maka bermulalah tugas Anna sebagai guru pendidikan awal kanak kanak di tadika Suria.

Anna tepuk tangan beberapa kali untuk menarik perhatian kanak kanak itu. Setelah memahami isyarat, kanak kanak itu berlari dan duduk berkumpul di hadapan guru mereka.

"Good morning anak anak ticer. Seronok tak back to school?"

"Seronok ticer!" serentak jawapan daripada kanak kanak lingkungan 5 hingga 6 tahun itu dengan teruja.

"Siapa nak share cerita masa cuti dengan ticer? Angkat tangan!" Anna cuba menceriakan suasana. Tidak seronok juga jika terus menghadap buku pada hari pertama sesi persekolahan. Dia sendiri pun akan terasa malas apatah lagi kanak kanak yang hanya tahu bermain itu.

Berebut rebut kanak kanak itu mengangkat tangan. Terhibur Anna melihat telatah tersebut. Sememangnya dia sangat menyukai budak budak. Sebab itu kerjaya ini menjadi pilihan utama.

Satu persatu kanak kanak itu mula berkongsi cerita.

"Ticer, Firash pergi Zoo Negara dengan mama!" jawab seorang budak kecil yang bernama Firash itu.

"Ain pulak pergi pantai, ticer! Best!" sampuk budak perempuan itu pula. Anna mencubit lembut pipi ain yang chubby itu. Kiyowo!

"Danish balik kampung dekat Pahang."

"Oh ya? Bestnya anak anak ticer bercuti." Anna menunjukkan riak teruja mendengar setiap cerita itu.

Tiba tiba satu budak lelaki yang sedari tadi hanya memerhati bersuara.

"Ticer, Amir nampak ticer jalan jalan dengan suami ticer! Suami ticer handsome! Macam Amir." Tatkala itu berpasang mata menoleh ke arahnya. Automatik diri menjadi main character. Anna melopong. Sejak bila pulak dia berkahwin?

"Ye? Amir silap orang kot. Ticer belum kahwin lagi la sayang." Pipi comel itu diusap.

"No. It's you ticer." Anna garu kening berfikir sejenak. Dia petik jari apabila sudah mengetahui siapa yang dimaksudkan.

"Ah, itu kawan ticer sayang. Bukan suami. Ticer belum kahwin lagi sayang." maklumnya.

Setelah mendapat penjelasan kanak kanak itu mengangguk faham.

"Oh. Tapi uncle tu handsome. Sesuai dengan ticer. Ticer kan cantik."

"Mungkin uncle tu dah berpunya. Jadi Amir jangan cakap pasal ni lagi ye?"

"Ocey ticer."

Haih budak budak zaman sekarang. Cepat tangkap betul kalau benda benda macam tu.

                             *****

Pasukan Paskal yang akan menjalani latihan terjun laut itu sudah bersedia di atas bot. Mereka bergerak ke tengah laut. Cuaca yang sedang panas terik dihiraukan. Mereka tetap perlu cekal menghadapi latihan. Bot masih bergerak, satu persatu anggota ditolak ke dalam air. Setelah memastikan semua anggota sudah terjun, Althaf menyerahkan tugas kepada Khairul pula.

SPLASH!

Althaf sudah selamat berada di dalam air. Anggota yang sedang berenang itu dilihat.

"Cepat sikit bergerak tu! Terhegeh hegeh." jerkah Althaf. Aura Leftenannya lebih dingin daripada air laut.

Setelah semua anggota tadi sudah sampai kepada bot, Althaf menyusul. Althaf jenguk ke dalam air apabila terasa sesuatu sedang menghampiri. Sekumpulan obor obor sedang melintas dihadapan. Dia berenang sedikit ke tepi memberi laluan.

A Tale Of Naura Where stories live. Discover now