Emmeria, 2024...Pagi itu, istana Emmeria dikejutkan dengan perkara aneh. Putera Han, yakni Putera Mahkota kerajaan Emmeria tidak menyedarkan diri ketika dikejutkan pada pagi hari. Tubuhnya kaku, namun masih bernafas. Dan semua itu telah menimbulkan rasa aneh di kalangan penghuni istana lagi-lagi apabila si putera tidak menyedarkan diri sehingga ke petang hari.
"Tuan putera masih tak sedar?"
"Belum. Aku ada dengar cakap orang, doktor sendiri pun tak dapat clarified kenapa tuan putera jadi macam tu." Ujar seorang lagi dayang istana yang sedang mengemas meja makan itu.
"Seriuslah?"
"Ya, katanya nak tunggu sampai esok. Kalau masih tak jaga juga, diaorang akan bawa tuan putera ke luar negara. Untuk cari tahu kenapa dengan kondisi kesihatan tuan putera." Segala informasi yang diketahui, dikhabarkan kepada rakannya.
"Sampai macam tu sekali ya. Tapi semua ni macam tiba-tiba sangat kan? Ke... Tuan putera terkena sumpahan?"
"Mulut kau! Baik-baik sikit. Dengar dek Tuanku Raja atau Permaisuri nanti, mampus kau." Mata dijegilkan memandang sahabatnya itu. Mulut lancang betul. Cakap siang pandang-pandang, cakap malam bisik-bisik lah!
"Tak betul ke apa yang aku cakap? Kelmarin elok je dia balik ke sini, tup-tup pagi tadi terus tak sedarkan diri. Tak ke pelik? Bantuan pernafasan pun tuan putera tak perlukan sebab pernafasan dia masih lancar. Putera Han tu seolah tengah tidur panjang dan mana ada orang tidur seharian tanpa bangun-bangun dalam dunia ni."
Bersungguh-sungguh dayang istana itu menghujahkan pendapatnya. Ini semua tidak masuk akal langsung. Penyakit misteri ini tidak pernah terjadi kepada sesiapa pun di dunia ini.
"Hishhh kau ni. Merapu lah. Kita tunggu je esok. Kalau Tuan Putera masih tak sedar juga, memang sah ada yang tak kena. Dah lah, sambung balik buat kerja."
YOU ARE READING
Bunga, A Lady In Waiting [COMPLETE]
RomancePerkenalan bersama anak raja, hanya sekadar batas perkerjaan. Tidak dibenarkan mempunyai sebarang perasaan. Sayang, cinta dan kasih. Semua ini adalah halangan. Halngan bagi seorang pemangku diraja untuk meluaskan empayar. Sakit? Sudah semetinya. Tap...