Dari tingkap kamar yang dihuni olehnya, Permaisuri Ranisya memandang kosong ke arah Puteri Mirdal yang sedang membaca majalah di laman istana. Lama dia memandang sosok tubuh itu sebelum satu keluhan muncul dari bibirnya.
Katil yang tersergam mewah dituju dan telefon pintar dicapai. Setelah beberapa kali menekan skrin telefon, akhirnya nombor telefon seseorang didail. Permaisuri Ranisya menunggu dengan penuh sabar sehingga si pemanggil mengangkat panggilannya.
"Ya, permaisuri?"
"Cari dia. Make sure awak yang jumpa dia sebelum orang-orang Puteri Mirdal jumpa dia." Satu arahan, diberikan kepada seseorang yang berada di sebalik talian.
"Baik, permaisuri."
"Jangan sakitkan dia."
"Baik permaisuri." Hanya itu yang dijawab. Arahan permaisuri perlu diterima dengan baik tanpa banyak soal. Itu kerjanya.
Permaisuri Ranisya menghela nafas perlahan. Semua ini, masih lagi panjang. Kisah ini masih panjang bahkan dia sendiri masih tidak dapat melihat penghujungnya. Matanya dipejam lama. Berharap agar masa lebih cepat dan semuanya akan kembali kepada normal.
Bunga memandang jauh ke luar tingkap. Kini, mereka bertiga sudah sampai di bandar Tarrin. Tanah yang suatu ketika dahulu milik Marvis. Dari jauh, Bunga dapat lihat bangunan-bangunan putih yang melata di sekitar bandar itu.Kata Den, simbolik bandar Tarrin adalah putih. Jadi kebanyakan bangunan di situ adalah berwarna putih. Warna putih ini juga dilambangkan sebagai kesucian hati menteri dan penduduk Marvis yang sudi menyerahkan Marvis kepada Alginia secara damai tanpa sebarang pergaduhan dan pertumpahan darah.
Bunga tertawa sinis. Tanpa pertumpahan darah konon. Jelas-jelas dunia sudah diperbodohkan dengan cerita palsu Alginia. Kepalanya digeleng perlahan. Sudah lah Bunga. Ingat tujuan utama kau datang ke sini.
"Kau okay, Bunga?" Tanya Putera Han.
"Okay." Bunga tersenyum kelat. Pintu kereta dibuka tatkala kereta yang dipandu Den sudah berhenti di satu tempat. Matanya disepetkan sedikit apabila cahaya matahari memancar tepat ke arah anak matanya.
YOU ARE READING
Bunga, A Lady In Waiting [COMPLETE]
Storie d'amorePerkenalan bersama anak raja, hanya sekadar batas perkerjaan. Tidak dibenarkan mempunyai sebarang perasaan. Sayang, cinta dan kasih. Semua ini adalah halangan. Halngan bagi seorang pemangku diraja untuk meluaskan empayar. Sakit? Sudah semetinya. Tap...