PART 15

1.1K 39 3
                                    

"Sayang," panggil Adha.

Sejak sampai di rumah tadi, isterinya itu tidak bercakap langsung. Dia menghela nafas melihat isterinya menghilangkan diri ke dalam bilik bacaan.

"Sayang," panggilnya lagi disertakan dengan ketukan pada pintu. Tombol pintu dipulas perlahan. Kelihatan isterinya sedang duduk membaca buku.

"Sayang," dia memanggil buat kali ketiga.

"Nak apa?" Soal Diya tanpa memandang wajah suaminya.

"Sayang marah abang?" Adha berteleku di hadapan Diya.

Diya bingkas bangun dan berlalu meninggalkan dirinya di dalam bilik itu.

"Sayang, cakaplah dengan abang."

Adha mengejar langkah si isteri.

"Explain!"

Diya memusingkan badannya secara tiba-tiba membuatkan Adha melanggar sedikit badan isterinya itu. Mata Diya tajam menatap wajah Adha.

"Abang minta maaf," ucap Adha.

"Sebab?" Diya menyoal laju.

"Sebab tak berterus-terang dengan sayang."

"This is your chance to come clean. Explain!" Diya berkata tegas.

Adha menelan liur melihat sikap isterinya yang tegas begitu. Tidak pernah dia melihat isterinya bersikap begitu.

"At first, it was Najmi. He was the one who approached you, sayang. Abang tak tahu pasal itu. Abang tahu lepas dia berterus-terang dengan abang," terang Adha.

"Bila dia bagitahu?"

"Lepas dia confessed kat sayang,"

"He's using your identity to approach me, for him or for you?"

"For me, sayang. Abang ni pemalu, tak berani nak dekati sayang. Sayang tahu tak, abang dah lama tengok sayang dari jauh. Dia tahu abang suka kat sayang. Sebab itu dia buat macam itu. Tapi abang tak kata pun perbuatan dia tu betul. Apa yang dia buat tu tetap salah sebab dia tipu sayang. Abang minta maaf sebab tak bagitahu sayang." Adha mencapai tangan Diya dan digenggam erat.

"Maksudnya selama beberapa bulan itu, Diya berurusan dengan Najmi, kan?" Sinis Diya menyoal.

"Maafkan abang, sayang. Maafkan adik abang juga," tutur Adha lembut.

"Diya tahu perkara ini tak adalah besar mana, tapi Diya tetap rasa tertipu, abang. Sampai hati abang," ucap Diya bersama linangan air mata.

"Abang minta maaf, sayang. Abang minta maaf," ucap Adha sebak.

"I hate you!" Ucap Diya dalam tangisan.

Dia memukul-mukul dada Adha. Pertama kali Adha melihat isterinya berkeadaan begitu membuat dia berasa sangat terluka. Dia telah membuat hati sang isteri terluka.

Pukulannya semakin lama semakin perlahan. Tangan Adha cuba dileraikan daripada memeluk dirinya. Diya meronta-ronta ingin melepaskan diri daripada pelukan Adha.

"Tepi! Lepaskan Diya!"

"Taknak! Abang taknak lepaskan sayang. Pukul abang, sayang! Pukul abang sampai sayang puas kalau itu boleh hilangkan kemarahan sayang pada abang," tutur Adha lembut.

"Abang tipu Diya," ucap Diya perlahan setelah tangisannya reda.

Kepala tertunduk ke bawah. Tidak mampu hendak menatap wajah si suami buat masa ini. Perasaan marah, geram, dan malu bercampur-baur dalam diri tika ini.

𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐧𝐝𝐚𝐡 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤𝐤𝐮 (𝐂)Where stories live. Discover now