PART 16

1K 37 0
                                    

"Selamat ulangtahun yang ke 32 tahun, my husband. Semoga suami Diya sentiasa dalam rahmat dan lindungan Allah," ucap Diya. Dia menghulurkan sebuah kotak kecil kepada Adha.

"Terima kasih, sayang. Ada hadiah juga untuk abang!" Adha teruja.

"Mestilah ada! Bukalah!" Diya tidak sabar.

Adha membuka kotak kecil itu. Dia melihat ada sekeping gambar berwarna hitam putih yang kecil. Kemudian, dia melihat ada sebatang pregnancy test. Pantas tangannya mencapai alat tersebut dan bibir mengukir senyum.

"Sayang!" Adha sebak. Air mata bergenang dipelupuk mata.

"Assalamualaikum, abah!"

Diya meletakkan tapak tangan Adha di perutnya. Sontak, Adha menarik isterinya ke dalam pelukan. Lafaz syukur diucapkan tanpa henti. Diya terharu melihat penerimaan suaminya itu.

"Lelaki ke perempuan, sayang?" Polos Adha menyoal membuat tawa halus terlepas daripada mulut Diya.

"Belum lagilah, abang. Anak abang baru dua bulan dalam perut tu. Kena tunggu dia besar sikit," jawab Diya seraya mengusap pipi suaminya.

"Terima kasih, sayang!"

Adha menggendong Diya masuk ke dalam kamar beradu mereka.

"Esok kita pergi shopping barang baby, nak?" ajak Adha.

"Abang! Awal sangat nak shoppingnya pun," tangannya ditepuk oleh Diya.

"Awal tak kalut, sayang..."

"Tunggu dulu ya, abang. Jangan excited sangat!" Diya memberi amaran.

"Kalau anak perempuan, abang nak letak nama Diya Insyirah," ujar Adha.

"Abang suka betul dengan nama Insyirah ya. Kalau anak lelaki?" Diya menyoal.

"Kalau lelaki, sayanglah pilih."

"Ryan Jibrael, boleh?"

"Ryan Jibrael Bin Ryan Adha. Diya Insyirah Binti Ryan Adha. Sedap nama anak-anak kita, sayang." Adha mengucup lembut dahi isterinya.

"Abang," panggil Diya.

"Ya, sayang."

"Taknak bagitahu Diya ke rahsia abang?" Diya menyoal. Kepala disandarkan pada dada bidang milik suaminya. Tangan si suami digenggam erat.

"Rahsia? Rahsia apa, sayang?" Adha memandang wajah si isteri.

"Rahsia abang yang 15 years ago tu," jawab Diya.

"Ohh! Nak korek rahsia abang, eh?" Adha menarik manja hidung isterinya.

"Diya kenalah tahu semua rahsia suami Diya."

"Okey, cerita dia macam ni. 15 tahun yang lalu, sayang sekolah kat SMK Ayer Baloi, kan?"

"Mana abang tahu ni?!" Diya teruja.

"Abang pernah sekolah kat situ sekejap. I saw you there, sayang. Sayang tengah tunggu bas nak balik sekolah. Sayang main dengan kucing kat bus stop. Since then, abang dah jatuh cinta. Tak lama lepas itu, abang pindah. Habis SPM, abang masuk tentera. Lepas dah habis semua itu, abang start cari sayang semula. And I found you!"

"Kat mana abang jumpa sayang?"

"Abang cari socmed sayang, berdasarkan nama sayang je. Tu pun nama sayang abang cuma tahu kat nametag yang melekat kat tudung, nama Zulaikha. Kelakar tak? Tapi abang tak jumpa. Abang doa kat Allah supaya Allah pertemukan kita," jeda seketika.

"Until one day, I bumped into you! Masa tu tahun 2020. Sayang kena kacau dengan dua lelaki." Adha tertawa halus teringat peristiwa itu. Diya juga ikut tertawa mendengar cerita sang suami.

𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐧𝐝𝐚𝐡 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤𝐤𝐮 (𝐂)Where stories live. Discover now