PART 50 - TAMAT

2.7K 53 17
                                    

Adha menolak masuk dua katil bayi ke dalam kamar wad Diya. Isterinya yang sedang berdiri di jendela disapa perlahan.

"Sayang..."

Diya menoleh. Bibir mengukir senyum bahagia tatkala melihat anak-anaknya. Mutiara jernih mengalir ke pipi. Adha menapak ke arahnya dan terus mencempung batang tubuhnya dibawa ke sofa.

"Sayang duduk. Abang ambilkan baby kejap."

Terus Adha mengangkat si kakak yang berbalut kain bedung berwarna merah jambu dan diletakkan di atas lengan Diya sebelum berkata, "Abang perkenalkan Kacang Gajus abang yang pertama, Diya Insyirah."

Air mata Diya mengalir laju. Dua hari setelah dia sedar dari koma, barulah dia dapat menatap wajah anak-anaknya. Dikucup lembut wajah si kakak yang berada dalam gendongannya.

"And this one, Kacang Gajus abang yang kedua. Ryan Jibrael. Suka menyorok dalam perut, bak kata doktor."

Adha menggendong si adik yang berbalut kain bedung dengan lukisan kartun Spongebob lalu punggung dilabuhkan di sebelah si isteri. Diya ketawa halus melihat kain yang membaluti tubuh kecil anak lelakinya itu.

Dikucup lama Ryan Jibrael yang berada dalam gendongan si suami. Diya mengucapkan rasa syukur. Syukur atas kebahagiaan yang Allah hadirkan dalam hidupnya. Suami dan anak-anak. Syukur juga atas rasa cinta dan kasih sayang suaminya yang tidak berbelah bagi terhadap dirinya dan anak-anak.

"So, siapa anak manja abang? Diya Insyirah atau Ryan Jibrael?" Diya menjongketkan kening.

"Dua-dua manja abang. Mama dia pun, manja abang juga!"

Cupp! Laju kucupan Adha singgah di bibir Diya.

"Apa abang ni? Kalau orang nampak, macam mana?" Diya menjegilkan mata.

"Mana ada orang, sayang. Kita berdua je kat sini. Eh! Berempat!" Adha menyengih. Sebelah tangannya memeluk bahu Diya dan bersandar pada sofa.

"Abang, sayang nak tanya. Boleh?"

"Boleh, sayang. Sayang abang nak tanya apa?" Adha menatap wajah si isteri.

"Abang yang azankan anak-anak kita?"

"Ya, sayang. Abang yang azankan anak-anak kita."

"Abang yang tanam uri anak-anak kita?"

"Yes, love! Abang sendiri yang tanam. Abang juga yang basuh. Abang tak suruh orang lain. Semua abang buat sendiri. Mama dengan mak cuma ajar je," jawab Adha dengan bangga.

"Abang yang jaga sayang lepas sayang lahirkan anak-anak kita?"

"Of course, darling! Mana boleh abang biarkan orang lain jaga isteri abang. Tu bekas jahit kat perut tu, abang yang cuci. Abang yang bersihkan. Abang tak bagi orang lain buat kecuali masa abang ada hal kecemasan je."

"Contoh hal kecemasan?" Polos Diya menyoal.

"Masa abang pergi kerja. Masa abang pergi kursus kenaikan pangkat. Sayangnya isteri abang tak dapat pakaikan pangkat kat abang!" Cebik Adha.

"Mejar Ryan Adha."

"Ya, sayang! What can I do for you, ma'am?"

"Sayang rindu abang sangat-sangat. Sayang tak boleh bayangkan hidup sayang tanpa abang."

"I miss you more, sweetheart! Abang terlalu cintakan isteri abang ni. Abang tak mampu pun nak bayangkan hidup abang tanpa sayang," ujar Adha.

"Lagi?" Diya bertanya.

"Kalau boleh, biar abang yang tutup mata dulu. Abang tak sanggup hidup tanpa sayang! Abang nak selamanya dengan sayang. Hanya sayang!" Adha kucup dahi Diya lama.

𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐧𝐝𝐚𝐡 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤𝐤𝐮 (𝐂)Where stories live. Discover now