PART 18

967 38 0
                                    

"Abang, bangunlah!"

Bahu Adha digerakkan. Terpisat-pisat dia membuka mata. Buka saja mata, wajah si isteri terpampang betul-betul di hadapan mukanya.

"Hm, kenapa sayang?" Adha menyoal dengan suara serak baru bangun tidur. Tangannya pula merangkul badan si isteri dan dibawa ke dalam pelukan.

"Abang, hari hujan," ujar Diya perlahan.

"Hm, lebat sayang. Guruh berdentum tu. Baca doa masa hujan," balas Adha dengan mata terpejam. Tangan masih memeluk batang tubuh isterinya.

"Allahumma shoyyiban nafi'an," ucap Diya.

"Pandai isteri abang," gumam Adha.

"Diya nak main hujan," ujar Diya seakan berbisik namun didengari oleh Adha.

"Hm?"

Kening Adha bertaut. Mata dibuka melihat wajah si isteri yang sudah duduk bersila di atas katil.

"Diya nak main hujan." Dia mengulang kembali ayatnya tadi.

"Main hujan? Jam pukul berapa, sayang?"

"Dua pagi."

"Tak bolehlah, sayang. Pukul dua pagi ni. Sejuk sayang, nanti kalau isteri abang ni demam macam mana?"

"Bolehlah, abang. Diya... Diya teringin." Diya melakukan cubaan memujuk sang suami.

"Teringin?"

Segar bugar mata Adha; terbuka luas mendengar perkataan 'teringin' itu. Kalau dah keluar perkataan 'teringin', maksudnya sukar untuk ditolak permintaan tersebut. Adha termenung seketika.

"Sayang teringin ke baby teringin?"

"Baby!" Laju Diya menjawab. Adha ketawa halus melihat reaksi wajah si isteri.

"Kesian anak abang kena fitnah dengan sayang." Adha menghela nafas panjang sebelum bersandar pada kepala katil.

"Mana ada fitnah. Diya cakap betul ni, abang."

"Tapi kita kat rumah papa dengan mama ni, sayang. Kalau mama nampak, macam mana? Nanti mama marah." Adha pula melakukan cubaan memujuk dengan menggunakan nama Puan Humaira.

"Semua orang dah tidurlah, abang."

Adha menghela nafas. Dia turun daripada katil dan menjengah ke luar melalui jendela kamarnya. Hujan lebat mencurah ke bumi. Sesekali bunyi guruh kedengaran di kejauhan.

"Please, abang..."

Diya memeluk sang suami dari arah belakang dan dikucup perlahan. Bibir Adha mengukir senyum. Sukar untuk dia menolak permintaan si isteri apabila isterinya bermanja begitu.

"Okey, jom! Tapi tak boleh lama-lama. Promise?" Adha menyuakan jari kelingkingnya.

"Pinky promise!" Diya mengaitkan jari kelingking miliknya ke jari kelingking si suami dan digoncang berkali-kali. Bibirnya mengukir senyum lebar.

"Jom! Jom! Cepatlah, abang!"

Diya teruja. Tidak sabar dia hendak keluar dari bilik dan bermain hujan pagi-pagi buta ini. Setelah menyarungkan tudung ke kepala si isteri, Adha menapak keluar perlahan-lahan. Kepala ditoleh kanan dan kiri. Risau jika mamanya pula muncul dan melihat mereka.

"Jom, sayang!"

Dia memimpin tangan Diya dan menapak keluar dari rumah agam milik Encik Razif. Tempias hujan akibat dibawa angin yang kuat menampar lembut wajah pasangan suami isteri itu tatkala pintu dibuka.

Diya berlari-lari anak ke tengah halaman rumah. Dia berdiri di tengah-tengah halaman rumah membiarkan curahan air hujan membasahi dirinya.

Adha pula hanya memerhati dari jendela pintu seraya bersandar dengan tangan bersilang di dada. Sengihan lebar terbit dibibirnya melihat aksi si isteri yang sedang bergembira seperti kanak-kanak itu.

𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐧𝐝𝐚𝐡 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤𝐤𝐮 (𝐂)Where stories live. Discover now