PART 39

837 36 4
                                    

"Bismillahirrahmanirrahim..."

Jep membaca doa makan. Mereka semua menadah tangan mengaminkan bacaan doa tersebut.

"Hm, aku ingatkan tak reti baca doa budak ni. Reti juga rupanya," kata Firdaus usai Jep membaca doa.

"Kau jangan pandang aku takde mata tau!" Jep mencebik bangga.

Tangannya laju mencedok nasi ke dalam pinggan. Kemudian, lauk ikan merah asam pedas dan ulam-ulaman dicedok ke dalam pinggan.

"Terima kasih kak ipar masak untuk kami. Bagi pinjam baju," ucap Jep sopan sebelum memulakan suapannya.

"Tu kakak ipar aku! Dia kahwin dengan abang aku, bukan abang kau!" Aaryan menekan topi yang dipakai oleh Jep hingga berserabai rambut Jep.

Air muka Diya berubah apabila mendengar kata-kata Aaryan. Najmi perasan akan hal tersebut. Senyum tawar dilemparkan oleh Diya apabila pandangan mereka bertaut.

Baju arwah suaminya elok tersarung pada badan lelaki-lelaki itu. Seronok sangat main air tadi sampai lupa tak ada bawa baju spare. Diya yang menawarkan untuk meminjamkan baju-baju Adha kepada mereka semua. Daripada tersimpan saja dalam almari, lebih baik dipakai.

"Akak, akak bagi dia orang pinjam baju dengan seluar. Seluar dalam pun akak bagi pinjam juga ke?" Aaryana berbisik perlahan. Diya yang sedang meneguk air hampir tersedak mendengar soalan Aaryana.

"Cuba adik pergi jengah dalam seluar dia orang tu." Diya ketawa halus mendengar soalan gadis itu. Aaryana memukul lembut lengan kakak iparnya dengan bibir memuncung.

"Abang!" Aaryana menyiku lengan Aaryan.

"Apa?" Aaryan toleh kepala.

Najmi yang sedang duduk di hadapannya memandang semacam apabila melihat Aaryana merapatkan mulut ke telinga Aaryan.

"Dia orang pinjam baju dengan seluar, spender pun pinjam juga ke, abang?" bisik Aaryana.

Puhhh! Tersembur keluar nasi dalam mulut Aaryan, masuk kembali ke dalam pinggan. Semua mata tertoleh ke arahnya.

"Kau dah kenapa?" Faleeq menyoal pelik. Anak mata silih berganti memandang Aaryan dan Aaryana.

"Yang kau sibuk nak tahu dia orang pakai spender ke tak, apehal? Kalau tak pakai pun benda tu duduk elok je kat dalam tu tak terbang ke mana-mana! Dah gatal sangat? Nak aku tepuk muka kau dengan tangan aku?" Aaryan menjegilkan biji mata seraya berbisik kembali.

"Lah! Orang tanya je," ujar gadis itu. Mata dijulingkan ke atas sebelum dia menyuap nasi ke dalam mulut.

Rengekan halus Insyirah kedengaran. Diya segera menuju ke ruang tamu. Anaknya itu terbaring di atas tilam bayi yang dihamparkan di atas lantai. Dia menepuk perlahan punggung si kecil namun rengekannya semakin kuat. Dia cuba untuk mendukung Insyirah namun belum sempat badan si kecil diangkat, Najmi terlebih dahulu mengangkatnya.

"Takpe, saya jaga. Saya dah siap makan. Awak pergi makan dulu," kata Najmi.

"Dah siap makan? Cepatnya!"

Muka Diya pelik. Makan ke telan? Dia menyoal sendiri dalam hati.

"Dah, awak pergilah makan." Teragak-agak Diya mengangguk sebelum berlalu ke meja makan.

"Sedaplah kak ipar masak," kata Faleeq sewaktu Diya melabuhkan duduknya di kerusi.

"Yeke sedap? Kalau sedap, makan habiskan tau! Kalau nak tapau bawa balik pun boleh kalau ada lebih," ujar Diya ceria. Seronok apabila berkumpul ramai-ramai begini.

"Betul. Tengok Jep dah bertambah tiga kali." Firdaus pula menyampuk.

"Sedap, kan? So korang makan ni je, okey! No wagyu wagyu!" Tegas Aaryan dengan jari telunjuk diangkat ke atas.

𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐧𝐝𝐚𝐡 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤𝐤𝐮 (𝐂)Where stories live. Discover now