Halaman rumah Encik Razif sudah dipenuhi tetamu. Terdapat lima buah khemah yang dipasang. Walaupun majlis secara kecil-kecilan, namun tetamunya tetap ramai.
Majlis akad nikah akan diadakan dalam masa kurang satu jam. Diya sudah siap didandan oleh mak andam. Dia duduk menunggu dengan penuh debaran dalam dada. Aaryana yang sedang mendukung anaknya di sebelah ditoleh sekilas.
Dia pernah rasa debaran seperti ini, sewaktu pernikahannya bersama Adha dahulu. Namun tidak pernah dia menyangka, dia akan merasakan debaran yang sama untuk kali kedua.
Potret Adha yang tergantung di dinding kamar ditatap tanpa lepas. Mampukah dia untuk melepaskan gelaran sebagai isteri Ryan Adha? Dan mampukah dia menyandang gelaran baru sebagai isteri Ryan Najmi? Hati bertanya sendiri.
"Sayang."
Kedengaran suara Adha memanggilnya. Kepala terpusing-pusing ke sekeliling arah mencari dari mana punca suara.
"Diya Zulaikha, isteri abang."
"Abang?" Diya berbisik. Dia bingkas bangun.
"Akak, kenapa ni?" Aaryana cemas apabila melihat Diya seperti tidak keruan menapak ke sana ke sini.
"Akak cari apa?" Dia menyoal lagi apabila Diya tidak menjawab.
Kakak iparnya itu membuka pintu kamar dan memerhati keadaan di luar kamar sebelum menutup kembali pintu. Kemudian, kepala dijengahkan pula ke balkoni bilik. Lagaknya seperti sedang mencari seseorang.
"I love you, my heart."
"Abang?" Dia memanggil kuat.
Dia tidak keruan lagi. Dia berjalan ke serata arah di dalam kamarnya. Aaryana bertambah cemas melihat kakak iparnya begitu.
Pintu dibuka dari luar. Mak Limah dan Puan Humaira melangkah masuk ke dalam. Mak Limah menatap lembut wajah Diya dan diusap perlahan kepala anaknya itu.
"Diya okey tak?" Mak Limah bertanya lembut.
Tiada jawapan. Kepala Diya tertunduk ke bawah. Jari-jemari diramas kuat. Seperti ada sesuatu yang dirisaukan oleh wanita itu.
"Diya, okey tak ni?" Puan Humaira pula bertanya apabila Diya hanya mendiamkan diri.
"Adha!" Kepala diangkat seraya menutur sebaris nama itu. Air mata tumpah, mengalir laju ke pipi.
Bergenang tubir mata kedua-dua wanita yang sudah berumur itu. Mak Limah pantas membawa Diya ke dalam pelukannya. Anaknya itu ditenangkan agar urusan pernikahan sebentar lagi berjalan lancar.
Puan Humaira tidak dapat menahan sebak. Kolam matanya penuh. Tangisan pecah di situ. Berjurai-jurai air mata jatuh ke pipi. Sesekali terdengar sedu-sedannya. Dia mengerti perasaan wanita itu yang masih mencintai Adha.
"Diya nak teruskan juga pernikahan ni? Kalau taknak, kita boleh batalkan, sayang." Puan Humaira memujuk.
Diya menggeleng. Tidak mungkin dia hendak menconteng arang kepada keluarga sendiri dengan membatalkan majlis pernikahan ini. Semua tetamu sudah hadir. Majlis perlu diteruskan.
"Mak.. mama. Percaya tak kalau Diya cakap yang Diya sangat-sangat sayang dan cintakan suami Diya, Adha?" Mak Limah dan Puan Humaira mengangguk.
"Berdosa ke Diya kalau Diya masih mencintai Adha bila dah jadi isteri Najmi nanti?"
Mereka diam. Tidak mampu memberi jawapan untuk itu. Aaryana sedaya upaya menahan air mata agar tidak tumpah ke pipinya yang sudah cantik dimekap.
"Berdosa, kan mak? Kan, mama? Haram hukumnya kan seorang isteri mencintai lelaki lain selain suaminya?" Diya menyoal sebak.
YOU ARE READING
𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐧𝐝𝐚𝐡 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤𝐤𝐮 (𝐂)
Romance𝐑𝐘𝐀𝐍 𝐀𝐃𝐇𝐀 𝐱 𝐃𝐈𝐘𝐀 𝐙𝐔𝐋𝐀𝐈𝐊𝐇𝐀 ~𝑯𝒂𝒏𝒚𝒂 𝒅𝒊𝒂 𝒑𝒆𝒎𝒊𝒍𝒊𝒌 𝒉𝒂𝒕𝒊 𝒊𝒏𝒊. 𝑻𝒊𝒂𝒅𝒂 𝒅𝒊𝒂, 𝒎𝒂𝒌𝒂 𝒌𝒐𝒔𝒐𝒏𝒈𝒍𝒂𝒉 𝒉𝒂𝒕𝒊 𝒊𝒏𝒊~