PART 47

1.3K 38 23
                                    

Bip! Bip! Bip!

Bunyi apa tu? Kelopak mata tertutup namun bebola matanya bergerak-gerak. Jari-jemarinya perlahan-lahan digerakkan sekadar termampu. Lemah. Lenguh. Tidak semena-mena, dada dirasakan sempit seperti ada sesuatu yang menyekat oksigen masuk ke paru-paru.

"Huukkk!"

Kedua-dua belah tangannya menggenggam kuat cadar katil. Dada berombak kencang. Kelopak mata masih tertutup. Nafasnya tersekat-sekat.

'Ya Allah, nyawaku sedang ditarik ke?'

Kepalanya tergerak sedikit ke kiri, ke kanan. Tangan dan kakinya menghentak-hentak kecil tilam tempat pembaringannya. Dadanya kian sempit!

"Haaaaaaaaaaahhhhhhhh!!!!!"

Terbuka luas mulutnya. Tercungap-cungap dia mencari nafas. Oksigen kembali memenuhi ruang dalam paru-paru.

"Sayang? Sayang?!"

Suara itu menyapa lembut gegendang telinga. Mata dibuka perlahan-lahan. Cahaya putih yang menerobos masuk ke dalam mata memedihkan. Dikerdipkan mata beberapa kali.

Pandangan mata yang berbalam menangkap wajah seseorang yang amat dirindui berada dekat dengan wajahnya. Terasa kepalanya diusap lembut.

"Ya Allah, terima kasih! Terima kasih, Ya Allah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!"

Terasa air hangat jatuh di atas wajahnya. Tidak lama, kucupan hangat singgah di dahinya.

"Sayang ingat abang tak, sayang? I miss you! I miss you damn so much! Miss you! I miss you, sayang!"

Diya melihat suaminya berada di depan matanya tika ini. Setiap inci wajahnya dikucup oleh sang suami tanpa henti. Dia tidak mampu berbuat apa-apa buat masa ini. Tangan terasa lemah hendak diangkat waimah seinci cuma.

"Abang," dalam keadaan lemah, dia menutur kata.

"Ya, sayang. Abang ada," jawab Adha. Sebak.

"Abang rindu isteri abang."

Adha berkata dalam tangisan yang ditahan-tahan. Wajahnya dibenamkan ke batang leher Diya. Teresak-esak dia menangis seperti anak kecil. Habis basah bantal kena air matanya.

"Hiks.. hiks.. sayang, abang rindu... hiks!"

Adha tersedu-sedan. Tidak lama kemudian, wajahnya diangkat. Tersebik-sebik bibirnya. Mata tidak lepas meratap seraut wajah indah milik si isteri.

"Abang rindu isteri abang," kata Adha bersama tangisan. Mencurah-curah air matanya.

"Air..." pinta Diya.

"Sayang nak air? Kejap, abang ambilkan!"

Adha mengelap air mata sebelum mencapai gelas di tepi katil. Air jarang dituang ke dalam gelas. Kepala Diya diletak di atas lengannya untuk diangkat tinggi sedikit, lalu gelas disua ke bibir si isteri. Diya meneguk perlahan air jarang sehingga habis. Dia kembali berbaring. Mata memerhati sekeliling.

Hospital? Tapi, kenapa suaminya ada di sini? Ini hospital kat syurga ke? Dia tertanya-tanya sendiri.

"Sayang..."

Adha duduk di birai katil. Kedua-dua tangannya memerangkap tubuh Diya yang berbaring. Wajah dirapatkan ke wajah sang isteri sebelum sebelah tangannya naik mengusap lembut wajah insan yang amat dicintai.

"Abang..."

"Ya, sayang."

Jari-jemari Adha bermain di wajah Diya. Sekejap di mata, sekejap di hidung, sekejap di bibir, sekejap di kening, sekejap di pipi. Pastinya, setiap inci wajah insan yang dirindui itu pasti dijamah oleh jari-jemarinya.

𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐓𝐞𝐫𝐢𝐧𝐝𝐚𝐡 𝐔𝐧𝐭𝐮𝐤𝐤𝐮 (𝐂)Where stories live. Discover now