الحلقة 50

96 13 8
                                    


الحلقة دى رسالة لكل أهل بنتهم تتضرب ويرجعوها لبيت الراجل الغير المحترم اللى مد إيده عليها تانى

شقة فؤاد – الصالة

إبراهيم بيتحرك فى المكان بغضب وألفت جالسة وفؤاد واقف بوجه شاحب

إبراهيم: انا مش قادر أتصور غن تصرف زى ده يصدر منك إنت.. إزاى؟

خرجتنى عن شعورى يابابا... و..

إبرايهم: ده مش مبرر إنك تضربها وبعدين الكلام اللى قالته صحيح؟؟

ييبلع فؤاد ريقه بصعوبة ويكمل إبراهيم: رد على.. الأفكار اللى عرضتها على قبل كده كانت بتاعتها؟؟ رد..

يجفل فؤاد ويحنى رأسه ويقول: أيوه ...

إبرايهم: وبتقول أيوه؟؟ تآخد شغل غيرك وتعبه وتنسبه لنفسك بدون خجل أو حياء,, وكمان مش عاجبك إنها تقول لك الحقيقة...

قؤاد: يابابا أنا كنت عايز حضرتك تفتخر بى و..

يقاطعه إبرايهم: أفتخر بيك بشغلك إنت ,بتفوقك إنت مش بشغل غيرك,,

يحرك إبراهيم رأسه بغضب ويكمل: إخص عليك ... إخص...

ألفت: طيب هانعمل إيه دلوقتى ...

فؤاد: انا هاروح لها دلوقتى وأعتذر لها و..

يقاطعه إبرايهم: تروح فين؟؟ مينفعش دلوقتى,, بكرة نروح لهم ونحاول نصلح الموقف

فؤاد: طيب أتصل بيها وأتكلم معاها ...

إبراهيم: إنت متعملش حاجة خالص وأظن كفاية تصرفك الغير أخلاقى اللى عملته... أدخل اوضتك نام وبكرة هاتصل بوالدها ونروح له ده غذا رضى يقابلنا ...

يدخل فؤاد لحجرته ويجلس إبراهيم وهو ينفخ بقوة وتقول ألفت: ماكنا نروح لهم الليلة إحنا من غير فؤاد.

إبراهيم: زمانهم دلوقتى فى قمة غضبهم يمكن بكرة يكونو أهدأ ,خلينا لبكرة, وربنا يسهل..

شقة إسماعيل- الصالة

تفتح حكمت الباب ويدخل إسماعيل

إسماعيل- السلام عليكم

حكمت وعليكم السلام.

إسماعيل: جيهان فين؟

تتنهد بحزن حكمت: فى أوضتها من إمبارح ياحبيبتى

إسماعيل: إندهى لها يحكمت وتعالو عايزكم...

يجلس إسماعيل وتنظر له حكمت بقلق وتذهب لحجرة جيهان وتدق الباب وتفتحه: جيهان بابا عايزك.

تقترب جيهان مع حكمت ويقول إسماعيل: اقعدو ... عايز أتكلم معاكم...

يجلسو ويكمل إسماعيل: إبراهيم بيه كلمنى النهادرة فى المدرسة وعايز ييجى يراضيك ياجيهان..

يوميات عائلة مرحةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن