Bab 62

628 51 4
                                    

"Assalamu'alaikum."

Sukarnain Mukhsin yang sedang duduk sambil tangannya menjadi tongkat kepada dahinya segera mendongak. Nurul Iman berdiri tidak jauh dari situ sambil memandangnya teragak-agak.

"Wa'alaikumsalam."

Iman segera duduk di sebuah kerusi yang berada di sebelah kanan tempat Sukarnain duduk dengan jarah lebih kurang empat meter.

"Ada apa awak tiba-tiba nak jumpa saya ni.?" Sukarnain membetulkan kedudukannya. Kerutan di dahinya tidak pernah lari. Riak mukanya tetap tidak berubah apabila berhadapan dengan gadis itu.

Iman berfikir seketika cuba menyusun ayat. Dia hanya tunduk merenung kain bajunya. "Saya nak minta maaf...."

Sukarnain segera mendengus kuat sebelum Iman sempat menghabiskan kata-katanya. Dia sudah muak mendengar ayat itu berulang-kali diucapkan.

"Tak, Sukarnain." Iman menyambung sebelum sempat lelaki itu membalas. "Kali ini saya betul-betul."

"Iman..." Sukarnain menarik nafas panjang. "Saya dah beritahu awak sebelum ni kan... Saya dah maafkan awak."

"Saya tahu." Iman segera tunduk cuba untuk menahan perasaannya. "Dan saya harap perkara itu benar."

Sukarnain tidak membalas sebaliknya tunduk merenung rumput hijau yang tumbuh cantik di bawah kakinya.

"Ini kali yang terakhir."

Mendengar kata-kata itu, Sukarnain segera mendongak lalu memandang Iman yang sudah sedia memandangnya. Dia mengerutkan dahinya merenung gadis itu agak bingung sambil mengecilkan matanya.

"Saya janji saya tak akan kacau awak lagi lepas ni." Iman bersuara agak tertahan-tahan. "Ini kali yang terakhir."

Sukarnain masih tidak bersuara. Dia hanya memandang gadis itu sambil mengerutkan dahinya.

"Jadi saya harap awak benar-benar maafkan saya." Iman bersuara lagi. "Apa yang dah lepas tu saya harap boleh dilupakan. Saya akui kesalahan saya. Dan saya benar-benar menyesal."

Sukarnain masih lagi dengan posisi yang sama tanpa membuka mulutnya langsung. Dia hanya memandang gadis itu.

"Saya minta maaf juga sebab selalu muncul depan awak... Walaupun awak tak suka." Iman menelan air liurnya seketika. "Saya akan sentiasa doakan yang terbaik untuk awak, Sukarnain."

Sukarnain mendengus perlahan lalu memandang ke hadapan. Dia tetap tidak membalas apa-apa. Fikirannya amat terganggu dan tiada apa yang terlintas difikirannya untuk diungkapkan.

"Baiklah." Iman berusaha mengukir senyuman disebalik purdahnya. Dia bingkas bangun setelah tiada apa-apa balasan daripada Sukarnain selama beberapa minit. "Itu je. Maaf menganggu masa awak. Assalamu'alaikum."

"Wa'alaikumsalam." jawab Sukarnain perlahan setelah Iman pergi dari situ. Dia menarik nafas panjang sambil memandang sekeliling.

Apa yang harus dia katakan juga dia tidak tahu. Dia tidak mampu membuat keputusan dalam keadaan seperti itu. Dia segera bangun dan beredar dari situ untuk balik ke biliknya sendiri.

"Assalamu'alaikum."

Faizrul Nadzrullah yang baru selesai meneguk air kosong segera memandang ke pintu. "Wa'alaikumsalam. Hah! Sukar..."

Sukarnain hanya mengukir senyuman tawar lalu duduk di atas katilnya sambil menghadap Faiz.

Faiz segera menutup buku yang sedang dibacanya lalu memandang lelaki itu. "Macam mana.?"

Hanya Di Dalam Doa ✔Where stories live. Discover now