Yazid Shahidin menutup buku yang dipegangnya. Dia menarik nafas panjang kemudian memandang sekali imbas ke arah Shamsul yang sedang merenung sebatang pen yang terletak di atas meja betul-betul di hadapannya. Dia sudah merenung pen itu agak lama tanpa sebab. Yazid ingin bertanya bagaimanapun tidak begitu berani. Dia sebenarnya dapat mengagak apa yang lelaki itu tengah fikirkan. Hanya menunggu masa sehingga Shamsul sendiri membuka mulutnya.
"Shamsul..." panggil Yazid perlahan. Dia sudah tidak tahan duduk dalam situasi yang agak tegang dan sunyi itu.
Shamsul tidak menjawab. Dia tidak mendengar panggilan itu. Jasadnya berada di situ tapi tidak rohnya.
"Shamsul!" Yazid mengeraskan sedikit suaranya agar lelaki itu dapat dengar dan kembali ke dunia nyata.
Shamsul menoleh pantas. Dia kelihatan terpinga-pinga memandang Yazid seolah-olah baru tersedar dari mimpi.
"Awak kenapa.?" Tanya Yazid terus tanpa berselindung.
"Kenapa.?" Soal Shamsul berpura-pura nampak bingung. Dia kelihatan teragak-agak bercakap.
"Jangan fikir saya tak tahu lah." Yazid mendengus perlahan. "Awak tak pernah macam ni. Selalunya ada je benda yang awak bualkan."
Shamsul tidak menjawab sebaliknya tunduk seketika. Dia sebenarnya sedar akan perkara itu.
"Pasal Fatimah kan.?" Yazid memberanikan diri menyebut nama gadis itu walaupun pahit bagi dirinya sendiri.
"Entah lah, Yazid." Shamsul menjawab tanpa memandang wajah lelaki itu. "Banyak benda yang menganggu fikiran saya."
"Apa yang awak fikirkan.??" Yazid kini sudah duduk menghadap lelaki itu. "Dia ada cakap apa-apa lagi ke.?"
Shamsul menggelengkan kepalanya. Akan tetapi, reaksi lelaki itu semakin lama semakin sukar untuk dibaca.
"Habis tu.??" Yazid kini berkerut memandang lelaki itu. Dia ingin tahu jika rahsianya sudah pecah atau tidak. Dia juga ingin tahu apa tindakan Shamsul dan apa yang lelaki itu fikirkan.
Shamsul menarik nafas sedalam-dalamnya. "Saya tengah berfikir macam mana cara nak lepaskan dia."
Kenyataan itu benar-benar mengejutkan. Yazid membesarkan matanya memandang Shamsul. "A... Awa... Awak nak... Lepas... Kan dia.?"
Shamsul mengangguk selamba. Dia kelihatannya sudah putus asa dan terlalu penat untuk meneruskan semuanya.
"Kenapa pula.??" Yazid kelihatannya seperti tidak puas hati. Entah kenapa dia rasa tidak gembira mendengar perkara itu walaupun peluang untuk dia bersama Fatimah akan menjadi semakin besar.
"Untuk kebahagiaan dia." Balas Shamsul dengan nada suara yang mendatar. "Dia langsung tak gembira dengan saya, Yazid. Dan saya harap orang yang dia cintai itu boleh membahagiakan dia."
Yazid berdiri sambil menarik nafas panjang. Dia kelihatan hilang sabar. Dia juga tidak sedar yang dia melakukan perkara itu. Shamsul hanya memandangnya pelik. Kenapa Yazid yang naik angin.?
"Shamsul..." Yazid merenung lelaki itu. Nada suaranya masih kekal sama. "Awak kata awak sayang pada dia. Takkan awak nak mengalah.??"
"Saya tahu, Yazid." Shamsul bersuara perlahan cuba menenangkan lelaki itu. "Saya nak sangat jadi pembimbing dia. Tapi awak kena ingat. Tak semua apa yang kita nak kita akan dapat."
Yazid terdiam. Dia tidak tahu apa lagi hendak dikatakan. Dia benar-benar buntu. Tidak tahu bagaimana untuk keluar dari keadaan itu.
"Saya hanya nak kebahagiaan dia." Ujar Shamsul lagi. "Tak ada apa-apa lagi yang boleh saya buat selain berdoa dan berserah pada Allah."
YOU ARE READING
Hanya Di Dalam Doa ✔
SpiritualBerdasarkan kisah cinta yang mengikut cara Islam. Ia mengandungi lapan kisah yang digabungkan dalam cerita ini dan masing-masing saling berkaitan. Setiap kisah mempunyai mesej yang tersendiri. Ia bermula dengan dua adik beradik yang masuk ke madrasa...