Final Bab

1.3K 71 15
                                    

Sudah beberapa hari berlalu sejak pemergian insan yang bernama Ahmad Syazani Syafi'e. Satu pemergian yang benar-benar memberikan impak yang sangat besar kepada madrasah itu. Dia salah seorang yang sering mewarna-warnikan madrasah dengan laungan azan dan juga alunan ayat-ayat suci Al-Quran.

Majlis perkahwinan Noorizan Shahran dan Aieynur Assyiffa itu kini berlangsung dengan meriah sekali. Ia dipenuhi dengan suasana islamik. Qasidah dan marhaban menjadi penghibur. Walaupun beberapa hari mengalami kehilangan, itu tidak membatalkan rancangan perkahwinan itu sama sekali. Hidup perlu diteruskan. Selagi roh masih di jasad, segala-galanya perlu dijalankan.

"Farra..." Farra'Ain Wardina mendongak pantas.

Hafiza Natasha tersenyum memandangnya sambil menggendong seorang bayi lelaki yang berusia dalam linkungan setahun.

"Fiza!!" Farra mengukir senyuman lebar. "Ya Allah. Lamanya tak jumpa."

Gadis berkacamata itu hanya tersenyum. Dia kini nampak lebih matang dari biasa. Dia segera melabuhkan punggung di sebelah Farra.

"Ni yang pertama ke.?" Farra memegang tangan bayi lelaki itu.

"Ya.." Fiza mengangguk-angguk. "Yang kedua masih dalam perut."

Farra terlopong mendengar kata-kata gadis itu. "Awak...."

Fiza hanya mengangguk-angguk sambil tersenyum sebelum Farra sempat berkata apa-apa.

"Alhamdulillah." Farra tersenyum lebar kemudian memandang sekeliling cuba mencari mana bapanya. Kelihatan Sallehuddin Attar sedang berbual bersama kawan-kawananya yang lain.

"Misrah kirim salam." beritahu Fiza. "Dia sekarang dah tunggu hari kat hospital. Hazwan ada jumpa saya waktu di hospital kelmarin."

"Wah..." Farra membesarkan matanya. "Dia anak pertama ke.?"

Fiza mengangguk-angguk.

"Nampak ayu betul awak jadi ibu, Fiza."

Serentak Farra dan Fiza menoleh. Miezza Nina Ashikin menyertai mereka dengan matanya yang masih fokus pada bayi yang duduk di atas riba Fiza.

"Comelnya." gerutu Miezza.

"Mesti lah." ujar Fiza. "Macam ibunya."

"Ceh." Miezza mendengus perlahan.

"Alhamdulillah..." ucap Nur Amirah Hasanah ketika melabuhkan punggung di sebelah Miezza bersama Siti Aminah, madunya. "Akhirnya... Sampai juga jodoh Noorizan dengan Aieyn."

"Iya." Miezza mengangguk bersetuju kemudian memandang ke arah Aieyn yang kini sedang tersenyum manis di atas pelaminnya.

"Jyra tak datang ke.?" Tanya Amirah.

"Dia masih dalam bulan madu." Fiza menjawab. "Hujung bulan ni baru mereka balik tak silap saya."

Amirah hanya mengangguk.

"Sukarnain ada..." Miezza memandang Sukarnain yang sedang berbual bersama Hassan sekali imbas. "Kak Iman mana.?"

"Ada juga akak tanya tadi." Amirah bersuara. "Dia kata Iman kat kampung. Jenguk Ayah dia. Sakit katanya."

"Assalamu'alaikum."

Serentak mereka semua menoleh. Fatimah Az Zahra segera duduk menyertai mereka sambil tersenyum manis. Dia kini sudah bertudung labuh dan nampak lebih selesa dari sebelumnya.

"Wah..." Miezza membesarkan matanya memandang gadis itu. "Cantiknya muslimah ni."

Fatimah hanya tersengih malu.

"Macam mana.??" Amirah memandang gadis itu sambil tersengih-sengih. "Dah dapat terima dia.?"

Fatimah menjeling sekali imbas ke arah suaminya, Shamsul Azim yang kini juga sedang memandangnya tersenyum. "Alhamdulillah, kak. Banyak benda yang dia ajar saya. Sekarang pun saya dah pandai mengaji sikit-sikit."

Hanya Di Dalam Doa ✔Where stories live. Discover now