OE 15

1.3K 107 4
                                    

"Okay, sebelum tu..." Aku dan Emir bangun dari tempat kami dan mengambil satu papan putih beroda di bahagian dapur. Emir pula mengambil maker di kabinet dapur. Kami pun kembali ke tempat tadi.

"Kita belajar greeting dulu.." Emir mula.menulis setiap greeting yang biasa digunakan di Malaysia. Korang tahu juge kan ? Bagus...

Setelah selesai menulis greeting, Aku mula mengambil tempat. Ehem ehem...

"Cuba korang baca.. yang ni ?" Aku menunjuk perkataan 'Hai, apa khabar ?' kepada mereka. Dan..

"Biar aku cuba dulu.. Hmm, Haii~ apa kahabar ??! Err... Fazree-ah "

"Ya?"

"Kenapa perkataan 'apa' tu kat situ? Greeting begini pun tanya sakit ke ? (apa in korea means sakit) " Soal Rapmon. Hmmm.. patutla.

"Perkataan 'apa' yang tu kalau dalam bahasa korea 'mwo' bukan sakit... yang ni sama macam kita ucap annyeonghaseyo..." kataku untuk menerangkan mereka yang kusut. Bagus juge soalan kau ni.

"Dan lagi satu, bukan kahabar, it's khabar~"

"tapi ada huruf K dengan H tu..."

"Bunyinya macam kau buang kahak dalam tekak kau..."

"kkkhhh~ aabar"

"Over..."

"Habis tu ?"

"khabar~"

"kabar ??" Hmmm, boleh lah tu. Dekat-dekat juge bunyinya.

"Boleh la... then kalau nak jawab kata 'khabar baik, terima kasih'.. cuba kamu try sebut.."

"kabar baik, teri-maa ka-sihh~ apa maksudnya ?"

"Maksudnya kalau dalam bahasa korea naneun gwaenchanayo, kamsahabnida~" Aku mula melihat reaksi mereka. Agak positif sikit. Mereka mula menulis di kertas setiap perkataan yang ada di papan putih.

"Oh.."

"Jakkaman !!" Semua mata tertumpu kepada Suga. Kenapa dia ni ?

"Ni semua ni formal kan ? Yang tak formal ?"

"Kenapa kau ni?" Soal Jin hairan pertanyaan Suga itu.

"Yalah~ kalau belajar yang formal ni, tak swag laa..."

"Belajar yang formal dulu, baru tu kita belajar informal.." Kataku. Memang gila swag la dia ni. Haih~

"Ta-tapi..." Aku mula memberi renungan tajam kepada Suga. Mengada jelah.. minta macam-macam. Aku mula lihat reaksi Suga agak terkejut sikit.

"Okay, okay. Kau boleh lanjutkan..." kata Suga lalu mengambil pen dan menulis sesuatu di atas kertas.

"Pastikan yang kau tulis itu berkaitan dengan yang ni, bukan tulis lirik.." kataku. Saja je nak buat panas. Tiba² aku mendengar laungan azan berkumandang. Jam menunjukkan pukul 12:40 tengah hari. Sudah masuk waktu.

"Aku nak pergi atas jap, korang boleh belajar kat buku tu atau korang search kat google translate.. kalau ada masalah, tunggu aku tau." kataku. Aku segera memberi isyarat kepada Emir untuk naik ke atas.

"Fazree !! Emir !! Korang nak buat apa kat atas ??"

"Nak solat dulu.." kataku lalu segera naik ke atas.

"Dorang nak buat apa ?"

"Tak apa lah. Kita sambung je dulu apa yang patut..."

1 minit kemudian~

◇◇◇◇

[C] 𝚂𝙲𝙷𝙾𝙾𝙻 𝙼𝙸𝚂𝚂𝙸𝙾𝙽 ; 🄱🅃🅂Where stories live. Discover now