JIMIN

848 72 13
                                    

"History keeps all sweet and sour memories since we alive..."

***

Jimin POV

"Apa?? Sejarah??" Aku membulatkan mata aku yang tak berapa nak luas ni. Gila sejarah aku nak tackle bukan senang.

"Habis, kau nak apa?" Namjoon mula merenung aku tajam macam nak makan aku pun ada. Dahsyat weyh..

"Alaa aku nak yang senang... macamㅡ"

"Macam apa?" Oh my God hyung janganlah tenung aku macam tu... Aku tak boleh kata apa dah selain 'Ok, aku ambil subjek jahannam tu..'

"Yela.. aku ambil.."

Payah.

Muka aku nak ambil Sejarah? Memang ke laut la. Sejarah... dengar nama pun dah seram.

Dah la kena ungkit orang yang dah memang mati.

Huish, bahaya ayat aku ni. Tak pasal-pasal aku kena sampuk tengah malam.

Sejarah, kena hafal fakta. Tu satu.

Yang kedua, kena ingat nama. Tu lagi payah.

Yang ketiga, kena ingat tarikh-tarikh keramat. Mohon sayang sejarah. 😒 ketara tak ikhlas pfftt...

Author POV

Jimin betul-betul berdiri di hadapan library sekolah. Jam menunjukkan pukul 9:30 menandakan waktu rehat sedang berlangsung dengan jayanya. Walaupun pintu library terbuka luas, namun Jimin masih kaku berdiri. Poyo je...

"Kalau aku masuk, entah-entah aku kena serang... pastu, kena inilah kena itulah..."

"Jimin??" Suara lembut tapi straight menerpa di belakang Jimin. Jimin menoleh dan melihat Hana dengan buku setebal 10 senti dua ketul. Novel le tu.

"Kenapa tak masuk?"

"Ha? Err... nak masuk la ni. Tapi, kejap." kata Jimin malu. Cehh malu konon.

"Kalau nak masuk, masuk jelah. Jangan risau, takda siapa nak serang kau, okay? Dah jom..." Hana memulakan langkahnya dulu diikuti Jimin dibelakang. Jimin melihat sekeliling perpustakaan itu dengan rak-rak buku yang besar, meja bulat yang dihias cantik dan sudut audio di satu bilik.

"Aku dah langgar perjanjian aku. Akhirnya aku jejakkan juga kaki aku ke perpustakaan walaupun dalam hati aku keras sangat." bisik Jimin. Dari dulu lagi dia benci dengan nama perpustakaan. Sebab perpustakaan ni cerewet. Tak boleh bising la. Tak boleh main la. Apa la. Ini tak boleh itu tak boleh. Semua tak boleh, fikirnya. Dia mula melangkah mencari sudut yang dia ingin cari tapi tak jumpa.

"Hish.. library ni bukan besar mana pun. Kenapa susah aku nak cari buku tu..."

"Jimin? Dah kenapa macam gelabah ni? Ada apa-apa yang aku boleh tolong?" Hana yang dari tadi melihat Jimin mundar mandir mencari buku.

"Oh.. emmm, aku nak cari...." Jimin menoleh kiri kanan seolah-olah sesuatu yang rahsia sangat.

"Cari apa?"

"Cari....."

"....."

"Buku sejarah~" bisik Jimin hingga bau nafasnya dapat dihidu oleh Hana. Hana hanya diam tak berani cakap.

"Uhuk! Ehem...err, buku sejarah? Kenapa tak bagitau tadi? Aku boleh carikan..."

"Kan bagus kau cakap awal-awal tadi... tak la aku macam orang bodoh kat sini meliar.." bisik Jimin geram.

[C] 𝚂𝙲𝙷𝙾𝙾𝙻 𝙼𝙸𝚂𝚂𝙸𝙾𝙽 ; 🄱🅃🅂Where stories live. Discover now