"Mama, ibu.. kita nak buat apa kat sini?" Aku berhenti dan bertanya apabila sampai di hadapan sebuah salun.
"Adalahh.." Kata ibu dan tersenyum penuh makna.
"Amm diam dan tengok je. Jangan banyak soal, okay? Dah, jom masuk!" Tambah mama pula sambil menarik tangan kananku. Ibu pula berjalan beriringan di sebelah kiriku. Dah gaya bodyguard aku rasa.
'Ohh.. mama nak cuci rambut dia lah tu..' fikirku pantas.
Tanpa banyak soal walaupun dah senak otak ni duk fikir nak buat apa kat sini. Akhirnyaa.. aku hanya follow the flow jer. Malas dah nak bertikam lidah dengan mama dan ibu. Confirm, aku yang kalah.
Sampai di dalam salun, aku disuruh duduk di salah sebuah kerusi di situ.
'Okay, yang ni memang aku tak faham..' Aku ada perasan mama buat hint pada pekerja di salun tu, hint apa pun aku sendiri tak faham.
Yang aku tahu, aku nak lelap jap. Alaa.. jap jerr..
Hehe..-----
"Amm.. bangun! Boleh pulak dia tertidurr.." panggil mama. Laa.. aku tertidur rupanya.. "Cuba Amm pandang cermin tuu.." pinta mama pula. Ibu dan mama sudah mentertawakan aku. Apa yang lawaknya? Muka aku pelik ke? Aku raba pula kepalaku. Aik! Asal aku rasa pelik je ni?
"Maa, ibuu.. Apa ni? Amm malulah.." aku tak sanggup untuk membuka mataku dan melihat perubahan diri sendiri. Sejujurnya aku memang tidak pernah menukar style rambut. Entah jadi rupa apapun, aku sendiri tidak tahu. Dari dulu sampailah saat tadi, macam tulah rupa aku.. rambut bebiasa je.. Alaa.. gaya Kim Soo Hyun je pun.. (rujuk media please~ so, pembaca lebih prefer style Ammar yang mana satu? Hehe..)
"Nak malu apanya? Tengok muka sendiri pun malu ke, Amm?" Ibu sudah membuat muka pelik.
"Dan mama curious, sejak bila Amm malu-malu bagai ni? Dulu tak pun? Hmm?" Mama mengangkat keningnya.
"Alaa..Dulu status Amm bujang lagi. Sekarang ni, Amm dah duda. Malulahh.. nak act macam lelaki bujang." bicaraku perlahan seakan-akan berbisik kepada mama dan ibu. Dan tanpa aku sedari aku telah terpandangkan cermin di hadapanku.
Like wow!
Ni aku?
Handsome!"Alaa.. duda, duda pun handsome jer mama tengok. Betul tak, ibunya?" Mama mengusikku apabila melihat aku melopong melihat wajah sendiri. Kehkehkeh..
"Betul tu, mamanya. Ha, macam mana? Suka tak tengok gaya rambut baru Amm tu?" Ibu bertanya sambil tersenyum.
"Mamaa, ibuu.. Amm suka sangat! Handsome! Hehe.. terima kasih mama, ibu.."
"Hah, baguslah Amm suka. So, lepas ni kemana pulak kita?" Soal ibu sambil memandang wajah mama meminta kepastian.
"Kita shopping baju pulak!"
"Maa.. ibu.. jangan membazir, please? Kat rumah tu banyak lagi baju Amm yang belum pakai, tau?"
"Baju apa?"
"Baju nak pergi ofislah.."
"Siapa cakap nak shopping baju ofis bagai? Payahlah cakap dengan Amm ni.." mama berhenti dan mengeluh. "Apa mama cakap tadi?" Ala.. ala gaya cikgu tanya anak murid dah mama menyoal. Almaklumlah Guru Besar sekolah~
"Jangan banyak soal?" Tekaku.
"So?" Mama memang pandai memaksaku. Aku hanya mampu menganggukkan kepala. Just follow the flow lah katakan.