36 | Ilusion Forest

3.9K 299 5
                                    

Sya dan rakannya kini sedang berpecah dan berkeliaran. Al kisahnya,mereka tidak jumpa Ilusion Forest. Padahal mereka berada betul betul di tempat yang di tunjukkan dalam peta.

"Dah jumpa ke belum?" Soal Lena untuk kali yang ke berapa. Dah naik bosan yang lain mendengar.

"Belum." Hanya Ai saja yang setia menjawab sekali gus menjadi wakil mereka semua.

"Dah jumpa belum?" Soal Lena sekali lagi. Death glare Riana yang diberikan Riana cukup untuk membuat Lena berhenti membuka mulut. Mereka kembali fokus kepada pencarian mereka.

"Hah!!" Suara Ai yang kedengaran teruja menarik perhatian mereka semua.

"Dah jumpa ke?" Soal Riana. Lena yang baru hendak membuka mulut memandang Riana tajam. Tadi tak bagi orang tanya benda tu tapi dia tanya boleh pulak. Hiprokit betul.

"Tak lah,aku cuma nampak fairy je." Ujar Ai selamba. Musnah harapan mereka semua.

"Wargh!! Penatnya. " Rungut Lena lalu mengurut kakinya yang lenguh tu. Hampir dua jam mereka mencari Ilusion Forest tanpa berehat.

Kini,mereka diberikan selama setengah jam untuk berehat tetapi Ash betul betul gigih mencari. Masa rehat yang diberikan langsung tidak digunakannya dan ianya menambah lagi soalan yang bermain di fikiran Riana.

"Hah!!" Suaranya yang teruja sekali lagi menarik perhatian mereka semua.

"Jumpa ke?" Soal Riana dengan tiada perasaan. Dah serik harapan dia dimusnahkan Ai macam tu je.

"Haah!!"

Lantas mereka semua berlari menuju je arah Ash yang berada di tepi semak tu. Berebut rebut mereka ingin mendekati Ash.

"Tengok ni." Ujar Ash lalu menuding ke arah sebuah papan tanda yang agak usang. Ash meniup papan tanda tu bagi menghilangkan habuk dan beberapa tulisan mula kelihatan.

"Tulisan purba." Ujar Airin kagum. Ada lagi tulisan ni. Ingatkan dah lama pupus.

"Anyone can read this?"

"Me!!" Bersemangat Zein mengangkat tangannya. Bangga sekurang kurangnya dia ni berguna jugak lah.

"Ilusion Forest is a--"

"Tak payah acah speaking,malay sudah lah." Celah Airin.

"Yelah...Ilusion Forest ialah hutan harmoni. Memainkan music sehingga meracuni ilusi kamu. Hutan berunsurkan music mestilah music teras utamanya."

"Maksudnya kita kena menyanyi untuk bukak hutan tu."

Ellin sudah mula membuka langkah,ingin menjauhkan diri dari mereka. Tapi sempat dipegang kolar bajunya oleh Airin.

"Kau jangan nak lari." Ujar Airin lalu menolak Ellin ke hadapan mereka. Ellin membuat muka pasrah sebelum menyanyikan sebuah lagu yang berunsur harmoni dan ketenangan.

Sedikit demi sedikit hutan itu mula kelihatan.

"Urm Ellin." Panggil Lena.

"Mende?"

"Kau perasan ak yang--"

"Yang scene ni sama macam cerita music Fantasia. Yang masa Talia jumpa pintu tu en." Sambung Ellin tanpa dipinta. Nampaknya dia betul betul hafal scene cerita tu.

"Tak sangka kau baca cite tu." Ujar Lena kagum.

"Agak ah,dekat Alanstia cerita ni famous kot."

"Korang dah ready?" Laung Zein dengan kuat. Kalau boleh nak semua creatures dengar suara 'merdu' dia tu.

Uncontrobler Power √Where stories live. Discover now