HC | 22

5K 174 31
                                    

Pejam celik. Sekarang pun dah puasa! Hari pertama bulan ramadhan,bulan yang mulia.

Hubungan Danial dan Humaira? Boleh lah semakin rapat. Danial banyak menyakatnya. Tapi sifat dingin Danial tu belum nak hilang lah.

Sekarang ni pun Humaira dan keluarganya sudah duduk di ruang makan menunggu azan maghrib berkumandang bagi waktu buka puasa.

Nak tahu? Tadi pagi bukan main payah lagi nak bangunkan si Humaira ni untuk bangun sahur. Mana kan, Humaira tidur hampir nak pukul 2 sebab dia terlampau excited dan tak sabar nak puasa. Lepastu sahur dalam pukul 3.45 subuh. Haihh.

"Lama lagi ke ma?" Soal Hanan pada puan Hani. Bagus, kecil-kecil dah biasakan puasa. Tapi sebenarnya, ibu bapa Humaira yang pujuknya untuk puasa sampai ke penghujung. Kalau penuh puasa tahun ni, ibu bapanya akan belikan dia mainan apa saja yang dia nak. Takpelah, Hanan masih kecik. Dari kecil ni lah ibu bapa juga harus membiasakan anak-anaknya puasa supaya nanti kalau besar, biasa dah.

"Tak lama lagi ni..." Balas puan Hani.

"Allahuakhbar allahuakhbar..."

"Hah tu,azan dah." Kata puan Hani lepas je kedengaran azan yang dimainkan pada radio. Terdengar juga dari masjid hampir perumahan mereka azan berkumandang.

Tuan Rashid mula mengetuai membaca doa buka puasa. Lepastu mereka pun makan.

Selepas mereka semua selesai makan, mereka bersiap-siap untuk ke masjid untuk solat terawih. Meja tu karang je lah kemas lepas pulang dari masjid.

Mereka sekeluarga mula keluar dari rumah. Puan Hani,Humaira,Huda dan Hanan dah sedia memakai telekong. Kain telekong dipegang je lah.

"Ma... tak pakai kereta ke? Mesti ke jalan kaki?" Soal Humaira tak senang.

"Ye lah.. Buat apa nak pakai kereta? Hampir je masjid ni. Tak sampai 1 kilometer pun." Balas puan Hani.

Humaira mengeluh saja dan mereka pun berjalan ke masjid berhampiran kawasan perumahan mereka tu. Tak lah jauh mana. Buat apa pakai kereta? Hampir je lah.

Waktu dalam perjalan tu, Humaira berjalan seiringan dengan ibu bapanya. Dia berada di tengah-tengah. Sebab? Humaira ni penakut!

Waktu puasa pun nak takut haihh.

Huda dan Hanan pula berjalan beriringan di depan mereka. Tsskk tsskk, mereka pula chill saja. Bukan macam akak dorang yang penakut tu.

Sampai je mereka pada masjid, puan Hani, Humaira, Huda dan Hanan berlalu ke tempat perempuan dan Tuan Rashid pula pada yang lelaki.

"Eeh Mak cik..." Sapa puan Hani bila terjumpa nenek Imah juga di sana.

Nenek Imah senyum sebagai balasan. Mereka berempat mengambil tempat pada saf sebelah nenek yang kosong.

"Makcik dah lama sampai?" Soal puan Hani.

"Tak lah lama sangat, lepas je siap berbuka, makcik terus berjalan ke masjid dengan suami dan Danial." Jawab nenek Imah.

Tidak lama tu, mereka semua pun mula solat terawih.

»

Lepas selesai, mereka semua pun keluar.

Puan Hani dan anak-anaknya menunggu di luar masjid menunggu suaminya lagi. Nenek Imah juga menunggu suaminya dan cucunya tu.

"Maira?" Tegur seseorang pada Humaira.

Humaira menoleh ke arah empunya suara. Berkerut dahinya bila ada seorang lelaki yang menegurnya. Agak familiar...

"Humaira kan?" Soal lelaki tu dengan teruja.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now