HC | 51

4.6K 144 1
                                    

Seminggu lagi sudah berlalu.

Hari ini adalah Majlis Graduasi pelajar Zaafarani High school!

Semua pelajar tingkatan enam atas sudah pun berkumpul di luar dewan,bersiap untuk masuk ke dalam dewan besar sekolah. Ini adalah atur acara ya.

Semua ibu bapa atau penjaga juga dijemput untuk hadir dan mereka sudah duduk pada barisan kerusi yang telah disediakan.

Pakaian kesemua pelajar bagi Majlis mereka ini adalah pelajar lelaki memakai baju cara melayu berwarna biru seperti warna biru blazer mereka, dimestikan memakai sinjang/samping dan juga songkok. Pelajar perempuan pula baju kurung dengan warna biru yang sama tapi bercorak, tudung pula warna seperti kain dan seluar sekolah mereka. Mereka semua juga memakai jubah graduasi mereka yang berwarna hitam dan ada lace warna biru,emas dan perak pada tangan gaun graduasi tu.

"Oh my gosh guuuyysss!! Kita dah nak graduate!" Ujar Naurah dengan nada teruja pada enam orang sahabatnya tu.

Mereka bertujuh terus berpelukan.

"Ha'ah kan! Time flies so fast... Dulu first time aku kenal korang, korang semua masih kebudakan, and now after 7 years, semua dah jadi adult daaaahh... It's time for us to build our own lives! Huhuuu I'm gonna miss you guys!!" Kata Humaira dengan nada sayu, dirinya mula rasa nak mengeluarkan air mata.

"Alaaaa Maira, janganlaaahhh, kau buat aku nak nangis weh!!" Ujar Qaisara pula dengan tubir matanya mula bertakung dengan air matanya.

Humaira tergelak kecil sambil mengelip-ngelip matanya dan mengipas matanya menggunakan tangannya supaya air matanya tak tumpah.

"Tak payah drama sangatlah korang ni!" Tiba-tiba seorang lelaki menegur mereka.

Qaisara memandang lelaki tu tajam. "Kau Haikal! Baik kau diam! Suka hati kitaorang lah. Kau sibuk apa hal!"

Haikal pula buat muka polosnya dan memberi senyuman manisnya. "Chill lah bebiiii... orang gurau je pun." Kata Haikal, menyakat Qaisara sebenarnya.

Danial dan Danish yang berada dibelakangnya pula hanya menggelengkan kepala mereka. Begitu juga dengan Humaira, Naurah, Nafeesa, Hafiyah, Wani, Harisah.

Semenjak Haikal dan Qaisara ni mula rapat, asyik bergaduh juga. Danial dan Humaira versi kedua kot. Tapi Haikal dan Qaisara brutal! Sampai ke tahap membaling barang! Kalau di kelas, mereka akan membaling kertas yang direnyuk kepada masing-masing, pemadam, pencil, pen, apa-apa je lah yang ada berhampiran mereka akan dibaling bila mereka mula bergaduh. Ganas bruh. Punca mereka bergaduh sebenarnya adalah disebabkan Haikal sendiri yang suka menyakat dan memerli Qaisara. Qaisara ni pula yang jenis cepat naik angin, haaahhh jadilah sampai macam tu.

Mereka semua mula membiarkan saja Haikal dan Qaisara yang mula bertikam mulut tu. Malas nak tengok perang entah ke berapa mereka tu.

Mereka berbual-bual bagi menunggu pemberitahuan yang menyuruh mereka untuk masuk. Mungkin dalam sepuluh minit lagi.

Humaira pula bersama phone nya, membaca tweets dari twitter.

Danial menghampiri Humaira yang khusyuk bersama phone nya tu. Dia turut membaca apa yang dipaparkan pada screen phone tu.

Humaira menjauhkan dirinya sedikit bila Danial hampir dengannya. Dia menjengilkan matanya pada Danial. "Sibuk je." Ucap Humaira dan mencebik.

Danial menggulingkan matanya. "Biar ah."

Humaira menjelingnya dan sambung memandang phone nya.

Tidak lama tu, mereka semua diminta untuk menyusun barisan mengikut kelas masing-masing dan beratur untuk masuk ke dalam dewan.

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now