Special Chapter [3]

1.5K 43 1
                                    

17 tahun kemudian

Wow. Cepat betul masa berlalu kan?

"Kenapa basah-basah ni?" Soal seorang lelaki remaja yang tinggi, tegas nadanya dengan matanya tajam menikam memandang tiga orang depannya yang dalam keadaan basah. Bukan disebabkan air saja, tapi campur lumpur.

Muhammad Haffaz Daiyan nama dia dan dipanggil Haffaz.

Dua orang depannya tu menikus, menunduk memandang lantai. Seorang lagi buat macam takde je. Seorang daripadanya juga seorang lelaki remaja, tingginya juga seperti lelaki tadi tu, yang diberi nama Muhammad Harraz Dhaffa. Dipanggil Harraz.

Seorang lagi perempuan yang baru masuk alam remaja yang bernama Nur Huwainaa Darisa dan dipanggil Huwainaa ataupun Wainaa dan seorang lagi budak lelaki bernama Muhammad Hasif Dhizwar. Dipanggil Hasif.

Haffaz mengeluh kecil. "Anyone care to explain before I'll call mama and daddy about this?" Soalnya dan mengugut.

Tiga orang tu mula kecut perut.

"Okay okay! Al-kisahnya camni, tadi kami pergi taman tu, kau tahu kan baru je lepas hujan and then ada lah banyak puddles so kami mainlah lompat-lompat gitu and puddles tu pun takungan airnya banyak? And so kami main punya main sampailah si Sif tu tegelincir and pastu Wainaa nak selamatkan dia tapi dia pun turut tergelincir, and lepastu kan aku pun cuba juga nak selamatkan diorang tapi aku pun terikut tergelincir and then poof! Kami terbenam dalam kelopak-kelopak air tu bersama sampailah jadi macam ni. The end." Harraz yang basah kuyup tu membuka cerita dengan panjang lebar sekali. Dia juga menayangkan riak polos.

Haffaz pula dah bengang dengan cerita Harraz tu. Oleh itu dia menepuk dahi Harraz tu kuat. "Kau ni Raz! Dah besar pun nak buat perangai macam tu. Kalau Wainaa dengan Sif bolehlah aku pertimbangkan sikit ni kau yang lebih dari diorang pun nak ikut main! Eh dahlah kau ni lelaki!" Haaa tu tak pasal-pasal dia membebel.

Kembar siapa lah ni kan? Tak nak mengaku ah.

Harraz mencebik dan mengusap dahinya. 

Huwainaa dan Hasif dari tadi diam. Mereka gerun kalau abang mereka seorang tu naik angin.

Pin pin!

Kedengaran hon kereta berbunyi.

Mereka berempat menoleh ke arah kereta Audi berwarna putih yang memasuki perkerangan rumah tu.

Harraz, Huwainaa, Hasif menelan air liur.

Haffaz tersenyum sinis. "Pandai-pandailah korang explain ya." Ujarnya datar tapi kedengaran sinis.

Bila kereta Audi tu dah elok diparkir, keluarlah figura kedua ibu bapa mereka.

Siapa? Ofcourse Muhammad Danial Rayyan dan Nur Humaira Dahlia, ibu bapa tercinta mereka.

Keluar saja Humaira dari kereta dengan membawa beg kecilnya, dia terkejut memandang tiga orang dari anaknya tu dalam keadaan basah kuyup. Matanya terbuntang dan mulut terlopong sebab terkejut tu.

Bila Danial pula keluar dari kereta dan turut memandang anak-anaknya, terus dia beristighfar panjang.

"Astaghfirullahalazim! Kenapa basah dan kotor ni?! Korang buat apa tadi?!" Soal Danial terus dengan tegas dan geram.

Humaira lepas hilang kejutnya, terus memasang muka garangnya. Kenapa dengan anak-anak aku ni?!

"Haaa napa ni?! Tak sampai tiga jam kami pergi kenduri dah macam ni rupa korang?!" Ujar Humaira geram.

Betul tak sampai tiga jam Danial dan Humaira pergi kenduri saudara si Humaira tu, tak sampai tiga jam tinggalkan anak-anak mereka, dah jadi sebegitu rupa!

Hadirnya CintaWhere stories live. Discover now