Kini hari yang dinanti-nantikan bagi mereka pun sudah sampai!
Hari yang dinantikan oleh ramai orang!
Humaira sudah jalan hulur ke hilir dalam biliknya.
Dia takut!
Majlis pernikahan mereka akan berlangsung dalam masa 45 minit lagi!
Humaira melihat dirinya depan cermin.
Dirinya sudah siap mengenakan baju gaun nikahnya yang berwarna putih. Makeup hanya natural makeup je sebab dia memang sudah natural beauty kan. Tudung shawl labuh berwarna putih juga sudah menghiasi kepalanya. Veil jarang berwarna putih juga terhias elok dikepalanya bersama dengan tiara kecil.
Humaira menoleh ke arah pintu bila terdengar ada yang membukanya.
Mamanya, puan Hani.
Puan Hani tersenyum lebar memandang anak sulungnya. "Waaaa cantiknya Maira!!" Pujinya dengan nada teruja.
Humaira senyum kecil je. "Anak siapa juga kan?"
Puan Hani perasaan akan sikap Humaira yang sedikit lain tu. Dia menghampiri anaknya lalu menariknya untuk duduk pada birai katil.
"Kenapa ni sayang?" Soal puan Hani lembut.
Humaira mengeluh perlahan sebelum menunduk memandang tangannya yang sudah dihias dengan ukiran inai.
"Maira takut..." Keluh Humaira. Takut sangat. Macam tak percaya je tak lama lagi dia nak jadi isteri orang.
Puan Hani mencapai tangan Humaira dan digenggamnya. Dia menghadiahkan senyuman pada Humaira yang sudah memandangnya.
"Perasaan tu biasa Maira....dulu mama pun rasa macam tu juga, tapi lepas je babah kamu dah melafaz, terus hilang takut mama, terutamanya bila mama salam tangan babah kamu buat pertama kalinya dan babah pun mencium dahi mama, perrgg terus mama dilanda rasa tenang dan bahagia." Kata puan Hani menceritakan suasana sewaktu dia nikah dulu.
Humaira terus tertawa lucu. "Amboi, mama ni! Macam gatai je bunyinya~" Dia mula mengusik mamanya dan menyucuk pinggang mamanya. Sedikit sebanyak takutnya hilang bila mamanya berkata begitu.
Puan Hani sudah menggeliat geli bila anak sulungnya tu menyucuk pinggangnya dan pipinya sudah mula memerah.
Hah, tau lah korang mana Humaira dapat pipi merah tu kalau malu.
"Ish Maira ni!" Marah puan Hani pura-pura.
Terus Humaira tergelak besar. Mamanya memang comel! Tengok anaknya! Comel melecun!
Puan Hani buat-buat ingin mencubit anaknya tu dan Humaira terus berhenti ketawa dan sengih.
Beberapa saat tu, puan Hani pandang anaknya dengan perasaan berbaur terharu dan juga sedih. "Tak sangkakan, anak mama dah nak jadi isteri orang." Ujar puan Hani dengan nada sayu.
Humaira mula memuncung. Alaaa dah mula dah sesi sedih-sedih ni!
Puan Hani tergelak kecil dengan reaksi anaknya tu. Tahu sangat apa yang difikirnya. "Macam baru kemarin je mama lahirkan Maira ni. Mama tahu tu ayat cliche tapi ada benarnya. Mama dan babah jaga kamu dari kecik sampai kamu dah besar ni Maira... We are the ones who watch you grow up to be this beautiful woman. " Mata puan Hani sudah ingin menitiskan air mata.
Apa lagi Humaira! Matanya tu dah berair dah, tunggu masa je nak tumpah.
"Nanti kalau dah jadi isteri Danial tu, jaga dia dengan penuh kasih sayang, jangan derhaka dengan dia dan haaa jangan kasar sangat lagi dengan dia, kalau dah jadi suami tu berlembut lah, ingat lepas ni syurga kamu dah bertukar kat bawah tapak kaki Danial tau.." Nasihat puan Hani, air matanya pun sudah tumpah.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceCinta? Tak pernah terlintas untuk perempuan remaja yang bernama Nur Humaira Dahlia merasai perasaan tu. Tapi tanggapan itu berubah ketika hadirnya seorang lelaki yang merupakan jiran barunya, Muhammad Danial Rayyan. _ start : 3 dec 2018 end : 11...