2 Januari.
Humaira sekarang ni seperti biasa, baring di atas katilnya dengan phone kesayangan.
Sekolah? Belum lagi.
Dia akan mula bersekolah pada 27 Januari!
Sekolah mana? Nantilah bagitau.
"Apakan boring ani. Takde apa nak dibuat." Ujar Humaira sendiri.
Bosan bosan bosan. Sekarang ni baru 9 pagi. Takde nak dibuat!
"Apa aku nak buat~" Ujarnya lagi dan bergulik-gulik atas katilnya.
Humaira berubah kepada posisi duduk bersila.
Nak keluar rumah? Okeyh.
Keluar rumah mencari apa nak dibuat.
Dengan itu Humaira turun dari katilnya dan mencapai tudung.
Lepastu dia turun ke tingkat bawah dan keluar rumah.
Humaira menggaru kepalanya dan melilaukan matanya. "Hmm so... Apa aku nak buat nih?"
"There's literally nothing to do here..." Gumam Humaira dan menepuk dahinya.
Nenek Imah yang kebetulan berada di luar rumah tengah membersihkan halaman rumahnya tu menegur Humaira.
Sudah dapat dilihatnya Humaira ni macam takde apa-apa nak dibuat.
"Maira buat apa kat luar ni?" Tegur nenek Imah.
Humaira menoleh ke arahnya dan tersengih. "Hmm Maira takde apa nak dibuat. Bosan lahhh." Katanya.
Nenek Imah tersenyum. Dah agak. Humaira dan rasa bosan berpisah tiada.
"Kalau macam tu, tolong nenek siramkan bunga-bunga tu." Kata nenek Imah dan menujuk kepada bunga-bunganya.
Humaira tersenyum riang. "Betul ke?! Okay!" Ujarnya teruja dan berlari kecil ke rumah sebelahnya ni.
Nenek Imah tergelak melihat gelagat Humaira ni. Comel je!
Patut Danial selalu senyum kalau dengan Humaira. Eh!
"Isi tempat penyiram bunga tu dengan hos air kat situ." Arah nenek Imah.
Humaira mencapai benda penyiram bunga tu lalu pergi ke arah hos yang berdekatan.
Lepas penyiram bunga tu sudah penuh dengan air, dia bergerak untuk menyiram semua bunga-bunga di situ.
"Jangan siram banyak sangat ye Maira..." Kata nenek Imah.
Humaira mengangguk, "Okay nek."
Danial yang baru bekas mandi dan sudah siap memakai baju t-shirt putih dan seluar hitam tu keluar dari rumah, saja untuk menjenguk neneknya. Tadi dalam rumah takde. Tu lah pasal dia keluar.
Matanya tertancap mata Humaira yang sedang menyiram bunga tu.
Danial mengecilkan matanya. Buat apa dia kat sini?
Dia menghampiri Humaira dan Humaira pun perasan akan Danial yang menghampirinya.
"Hai Danial!" Tegur Humaira riang.
"Uuh hai?" Balas Danial dengan agak pelik.
Ceria semacam je.
Humaira hanya senyum saja lalu menyambung menyiram bunga.
"What are you doing here?" Soal Danial hairan.
"Aku bosan. Kebetulan aku keluar rumah, nenek kat luar ni juga and so dia nampak aku macam takde apa nak buat, jadi dia minta tolonglah siram bunga-bunga ni. Dengan senang hatinya aku tolong lah. Best juga siram bunga ni!" Terang Humaira panjang lebar dengan cerianya.
YOU ARE READING
Hadirnya Cinta
RomanceCinta? Tak pernah terlintas untuk perempuan remaja yang bernama Nur Humaira Dahlia merasai perasaan tu. Tapi tanggapan itu berubah ketika hadirnya seorang lelaki yang merupakan jiran barunya, Muhammad Danial Rayyan. _ start : 3 dec 2018 end : 11...