Bab 25

780 21 0
                                    

***

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

***

AZ terjaga dari tidurnya dan melihat sekeliling. Bilik siapa pulak ni? Jangan kata-

Krek!

"Eh dah bangun?" Harraz menyoal. Az terus duduk.

"Bilik siapa ni, abang. Bukan kita dalam kereta ke tadi? Jangan kata abang-"

Harraz tersenyum kecil.

"Ye abang yang angkat. Lena sangat abang tengok honey tidur. Tak sampai hati nak kejut"

Dia angkat aku? Okay, aku rasa serba salah pulak.

"Abang ni, kejut jelah. Az berat tau"

"Eh abang angkat ringan je. Bolehlah abang angkat selalu"

Harraz senyum senget. Amboi, gatal betul suami aku ni.

"Dahlah" Aku terus bangun dari katil dan menuju ke pintu bilik.

"Eh honey nak pergi mana tu?"

"Nak turun bawahlah. Nak jumpa ibu dengan ayah. Abang lah ni bukan nak kejut honey"

Az terus berjalan keluar.

"Nak ikut!" Berlari terus Harraz. Mujur pakai seluar, kalau pakai kain pelikat? (๑ิټ ิ)

•°•°•

"IBU ayah.." Terteleng dua pasangan itu. Puan Ayu dan Tuan Harith.

"Dah bangun dah menantu ibu?" Puan Ayu terus berdiri mendekati Az. Az terus menyalam Puan Ayu.

"Maaf ibu sebab tadi Az tidur. Harraz bukan nak kejutkan Az"

Puan Ayu senyum.

"Eh takde apa lah. Tahu sangat Az penat duduk dalam kereta lama sangat"

"Ibu ayah sihat?"

"Sihat alhamdullilah"

"Nak makan apa-apa tak? Az boleh masakkan"

Belum sempat Az hendak pergi ke dapur, Puan Ayu menahan Az. Az menjongketkan keningnya.

"Kenapa?"

"Tak payah. Ibu dah masakkan"

Az membuat muka serba salah. Lagi sekali dia susahkan orang.

"Ibu, Az mintak maaf sangat tak tolong ibu. Kalau Az tak tidur tadi mesti ibu tak payah masak"

"Ish takpe lah. Awak tu penat sangat"

Az memeluk Puan Ayu. Rasa bersalah sangat sebab telah susahkan orang lain.

•°•°•

SETELAH makan, mereka berkumpul di ruang tamu. Saja borak kosong.

"Az, Harraz jaga kamu elok-elok tak dekat sana?"

Az mengangguk dan tersenyum kecil.

"Ehem"

Semua mata beralih ke Harraz.

"Asyik tanya Az je, bila je nak tanya Harraz. Harraz anak ibu dengan ayah tau bukan Az"

Bibir Az memuncung. Tergelak Az.

"Apalah dia ni. Orang nak tanya pasal menantu je pun"

"Takde lah. Saja je Harraz cakap macam tu"

"Ni ayah nak tanya, bila nak bagi cucu?"

Tuan Harith senyum mengusik. Terkelu lidah Az dan Harraz.

"Aah ibu pun nak cucu. Bosan rumah ni takde suara budak" Az menunduk. Malu apabila Tuan Harith dan Puan Ayu berkata begitu.

"Tunggulah lepas Az dengan Harraz habis belajar. Lagipun Az nanti ada ujian. Susah kalau dia nak bawak perut. Kan honey?"

Az teragak-agak mengangguk. Betullah apa yang Harraz cakap, nanti susah pula dia nak bawa perut dengan sem yang akan datang.

Tapi Az rasa bersalah sebab tidak boleh tunaikan.

"Tapi ibu ayah, Az dengan Harraz janji akan bagi cucu"

Tuan Harith dan Puan Ayu yang tadinya muram terus tersenyum. Ahh janji ada.

"Okay, ibu dengan ayah tunggu"

Az tengok Harraz yang duduk di sofa sambil melihat kaca tv. Dia hanya diam. Az senyum kelat.

 Az senyum kelat

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Kekasih Syurga Where stories live. Discover now