7

193 5 0
                                    

"Rah... Petang ni jadi kah kita jalan?" Tanya Anis yang sedang duduk di ruang tamu sambil layan drama korea.

"Jadi... Tapi lepas asar ni baru kita gerak." Jawab Irah yang baru keluar dari dapur sambil membawa dua cawan milo panas.

"Kenapa mau petang baru jalan, siang hari ndak bole meh?" Pelik Anis dibuatnya. Dah macam kena perintah berkurung pula bila tak keluar siang hari.

"Boleh memang boleh tapi aku nak tunjuk view malam hari kat KL ni." Terang Irah dengan kening yang sengaja dijongketkan.

"Hmm... Jadi jam berapa lah kita mau balik nanti?" Tanya Anis ingin tahu seraya menghirup milo panas buatan Irah.

"Ehh ehh kau ni jalan pun belum lagi dah tanya balik pula." Anis sekadar tersengih mendengar jawapan sahabatnya.

"Dah dah lah tu layan oppa kau tu. Kau gi siap, kejap lagi dah nak masuk asar ni." Tegur Irah ketika melihat jam sudah menunjukkan jam 4.00 petang.

"Eleh... Mengata orang, bagus kau yang pigi siap cepat. Kau tu mau bermake up lagi, 5 jam pun mungkin ndak cukup." Usik Anis.

"Banyaklah kau. Kau jangan over erk." Irah mengambil sofa kecil yang ada di sebelahnya lalu melemparkan ke arah Anis. Anis mengelak dan melarikan diri ke bilik.

"Ndak kenaa..." Jeritnya dari dalam bilik.

"Diam lah makcik!" Sahut Irah. Setelah bersiap dan solat, mereka pergi ke tempat seperti yang dirancang tapi sebelum tu mereka singgah kat kedai mamak kejap. Sebelum keliling KLCC jap lagi baik isi perut.

"Cukup tak makanan yang kau order tadi?" Soal Irah setelah habis memesan makanan buat mereka.

"Cukup lah bah... Kau ingat aku ni tong drum." Jeling Anis.

"Kau tu badan je kurus tapi makan kalah orang mengandung." Usik Irah. Bila Anis dah tinggal dengannya setidaknya dia tak boring sangat sebab dah ada kawan nak ajak gaduh.

"Execuse me girls... Can i join?" Tegur seseorang. Irah dan Anis serentak mendongak cuba untuk melihat langau mana yang menganggu mereka sedang lepak.

"Ehh Syafiq. Of course. Have a sit. " Ajak Irah terlebih ramah setelah melihat gerangan langau tersebut.

"Thank you dear." Kata Syafiq lalu melabuhkan punggungnya di kerusi yang bertentangan dengan Anis. Dia  tahu gadis di hadapannya itu tidak senang dengan kehadirannya tapi dia tak nak sia-siakan peluang depan mata. Masa ini lah dia boleh berkenalan dengan gadis berbaju kurung itu. Anis bagaikan tunggul kayu dengan wajah serious dan hanya mendengar saja perbualan antara keduanya.

"Hey nis. Tak pernah aku tengok kau diam membisu je. Apa kes?" Usik Irah setelah melihat sahabatnya sedari dari tadi hanya berdiam diri. Hanya pandangan tajam Anis berikan padanya. Saja lah tu nak kenakan orang.

"I think you don't like me?" Teka Syafiq sambil memandang ke arah Anis. Irah tersenyum mendengar soalan itu.

"She won't answer your question" Ujar Irah dengan sengihan. Dia memandang sahabatnya yang sibuk dengan telefon. Macamlah ada pakwe, teman chatting.

"Why?" Jelas kerutan di dahi Syafiq. Takkan sahabat Irah ni bisu?

"She don't like English." Kata Irah buatkan Syafiq bertambah pelik, apa kena mengena English language dengan soalan dia?

"I need go to ladies first. Later i explain." Pamit Irah mengantungkan persoalan Syafiq. Anis yang menyedari sahabatnya berdiri terus mengangkat punggung.

"Ehh you stay here. Irah ke tandas kejap." Halang Syafiq.

"Amboi sedap tangan kau pegang-pegang aku." Bentak Anis dalam hati lalu menyentak tangannya dari genggaman jejaka itu.

My First Love✅Where stories live. Discover now