56

20 1 0
                                    

Setelah berapa tahun tidak menjejakkan kaki ke rumah agam itu, hari ini dia kembali bersama si kembar. Dia membuat keputusan untuk ikut bersama suaminya ke Kuala Lumpur semula, lagipun kesianlah si suami asyik ulang-alik. Si suami ada janji katanya tiap ada cuti sekolah si kembar, mereka akan balik ke Sabah.

Bilik Syafiq yang dulu ditempati Anis kini menjadi milik si kembar, dah siap renovate da pun. Mulanya Anis memang berat hati sebab tak pernah dia terpisah tempat tidur dengan Jannah tapi kata si suami anaknya dah cukup besar. Nasib baiklah Syafiq buat pintu yang bersambung terus ke bilik mereka. Lega sikit dia dibuatnya.

"Mamaaa..." Panggil Firdaus yang berlari turun tangga.

"Jangan lari, jatuh nanti." Bebel Anis yang sedang memasak.

"Daddy panggil." Sambungnya lagi.

"Iyaa kejap lagi mama naik sudah. Abang jangan lari-lari." Bebel Anis seraya menghidangkan bubur ayam yang sudah siap di masak.

"Nanti Mak Mah kemaskan, kamu pergilah naik. Dari tadi Mak Mah dengar si abang tu kata daddynya panggil." Sengih Mak Mah.

"Itulah, Syafiq ni kalau sudah sakit mengadanya kalah anak-anak." Bebel Anis.

"Biasalah tu." Anis meminta diri ke atas bersama dulang yang berisi bubur dan milo panas.

"Abang, kakak mana?" Soal Anis bila melewati si anak yang sibuk dengan kartunnya.

"Tengah mandi." Jawabnya sambil mengunyah keropok chips.

"Jangan tidur lambat abang, keropok tu jangan makan banyak-banyak." Bebel Anis sempat meninggalkan pesan.

"Yes mom." Sahut si anak yang dah faham sangat dengan pe'el si emak.

Masuk-masuk je ke bilik, si suami berbungkus dengan selimut. Dah serupa mumia.

"Daddy... bangun makan." Panggilan 'daddy' tu sebab Syafiq yang paksa ya!Sudah tiga hari demam si suami tak kebah-kebah, bila diajak ke hospital pasti tak nak. Hujung-hujungnya dia yang sakit hati dengan sikap si suami yang degil tak nak ke hospital.

"Tadi bukan main lagi suru si abang memanggil. Ni disuruh bangun makan ndak pula bangun." Bebel Anis. Perlahan Syafiq bangun, duduk bersandar di bahu katil.

"Kenapa lambat sangat." Rungutnya.

"Laa, orang memasak memanglah lambat." Jawab Anis geram. Perlahan si isteri ditariknya ke dalam pelukan.

"Dia ni kan disuruh makan ba bukan disuruh peluk." Bebel Anis.

"Sejuk." Hanya itu yang si suami ucapkan.

"Makanlah bubur sikit baru makan ubat." Pujuk Anis seraya memeriksa dahi si suami dengan belakang tapak tangan.

"Macam mana mau sembuh kalau begini ni." Pujuknya lagi bila melihat gelengan si suami. Syafiq dah bertukar peran dengan si anak, mana taknya kalau tak dipujuk macam ni mulailah dia nak mengamuk, merajuk, mengada, semualah ba!

Duduk di samping si suami sambil diurut lembut kepala yang katanya sakit itu.

"Kita pergi hospital ya." Pujuk Anis dan sekali lagi si suami menggeleng.

"Macam mana mau sembuh kalau macam ni." Pujuk Anis lagi. Syafiq membuka mata memandang si isteri yang sejak dari membebel. Lama ditatapnya wajah itu.

"Kenapa?" Soal Anis pelik.

Syafiq menayangkan pipi belah kanannya. Anis menggeleng kepala dengan sikap si suami, bila sakit je mesti manjanya terlebih. Dihampiri pipi si suami untuk dikucup, dilayankan saja manja si suami. Tapi belum pun bibirnya sampai sasaran, Syafiq sudah berpusing sehingga bibirnya yang menjadi sasaran si isteri.

Membulat mata Anis dengan sikap nakal si suami. Si suami menahan dan memulakan agendanya. Perlahan dari kucupan manja yang akhirnya mencipta sejarah. Bubur dan milo hanya menjadi saksi.

************************************

"Maa...." Kejut Syafiq. Anis yang lena berbantalkan lengannya mencelikkan mata bila dikejutkan si suami.

"Daddy mau apa?" Soalnya dengan mata yang masih mengantuk.

"Daddy lapar..." Ungkap Syafiq. Anis tanpa banyak cakap bangun dan menuju ke bilik air. Syafiq apalagi sibuk membontoti si isteri.

"Ihhh orang mau mandi. Keluarlah." Halau Anis. Tapi sayangnya si suami takkan pernah nak mendengar kata malahan ditariknya lagi selimut yang menutup tubuh si isteri sehinggakan terjerit Anis.

"Lambat lagi ke mama?" Soal Syafiq yang tak lepas dari memeluknya.

"Kejap lagi siaplah. Pergilah duduk supaya cepat siap. Itulah tadi mama mau mandi kejap, sibuk jua dia mengikut!" Bebel Anis. Syafiq menurut perintah big boss siap dengan sengihannya.

"Amboi... licin betul daddy makan kali ni?" Soal Anis sambil mencicipi milo panas.

"Banyak tenaga habis tadi." Jawabnya tak berlapik buatkan Anis menampar lembut bahu si suami. Dihulurkan air suam dan ubat pada si suami tapi hanya air suam saja yang di ambil.

"Daddy dah sihat." Ucapnya.

"Iyalah tu makan nasi goreng ja terus boleh sihat sudah." Ingatkan si suami memang sengaja mengelak tapi bila dia sendiri periksa, memang betul dah tak panas macam tadi. Cukup suam-suam kuku je!

"Bukan sebab nasi goreng." Sengih Syafiq yang menahan si isteri dengan lingkaran tangannya di pinggang.

"Apa?" Tanpa jawapannya hanya ditarik tangan si isteri naik ke atas.

"Mau pi mana? Pinggan belum dicuci tu." Kata Anis cuba untuk melepaskan tangan si suami.

"Daddy mengantuk."

"Pergilah tidur dulu."

"Mama tau kan, daddy mana dapat tidur kalau takde bantal peluk." Sengih Syafiq buatkan si isteri menjeling manja.

"Mengada betul, dulu boleh ja pun tidur sendiri." Perli Anis tapi hanya kenyitan mata saja Syafiq berikan buatkan Anis mencebik.


My First Love✅Where stories live. Discover now