22

50 4 0
                                    

Lepas saja mereka menikmati makan malam dan solat Isyak barulah mereka berangkat pulang, takut kang lagi lambat mereka gerak lagi lambatlah mereka sampai rumah nanti.

"Syafiq... Tak jauh dari sini setahu i ada pantai so boleh you bawa ke sana kejap." Pinta Irah bila semuanya sudah ada dalam kereta.

"Kau... Tuari mengolok aku ndak lepas dari pantai, bila di sini kau pula yang berhabis mau pigi pantai. Nanti balik rumah pantai juga kan yang kita jumpa." Bebel Anis panjang lebar.

"A'ah Irah, kalau si Anis yang hantu pantai memang logik la." Sampuk Zia.

"Aku nak bincang benda penting dekat korang." Jelasnya dengan senyum. Anis mulai faham dan mengangguk setuju. Mungkin Irah nak kongsi rahsia ni dengan kedua sahabat mereka.

"Di rumah kan boleh juga." Rungut Isya. Penatlah tu tawaf satu kk tadi. Tu yang nak balik cepat, nak tidur.

"Kau ikut ja la ba. Kalau ndak mau ikut tinggallah kau sini." Ugut Anis manakala Isya mencebik geram. Syafiq memulakan pemanduannya ke lokasi yang diarah oleh Irah.

Bila sampai je mereka berlima duduk di batu-batu yang biasanya tempat orang memancing, sebab area yang mereka pergi tu hujung pantai so takde pasir pantai. Masing-masing memandang jauh ke dasar laut, tenang je angin malam yang meniup lembut menampar tubuh mereka. Keempat mereka menanti penuh sabar, tak nak terlalu memaksa Irah untuk terus menerus berkata.

"Aku ada rahsia besar nak share dekat korang dua." Ucap Irah yang duduk di antara Isya dan Zia.

"Maksud mu siapa?" Soal Zia memandang ke samping.

"Kau dan Isya sebab Anis dan Syafiq dah tahu tentang ni." Ucapnya tenang.

"I'm pregant."

"Pregnant? Aku salah dengar kah apa?" Tanya Zia meminta kepastian.

"Bila kau kahwin?" Tanya Isya pelik dan cuba untuk bersikap husnudzon. Anis dan Syafiq memilih untuk diam, biarkan Irah yang buat keputusan untuk bercerita.

"Aku belum kahwin. Anak ni ada secara tak sengaja." Ucap Irah yang memandang ke perutnya yang masih terlihat kempis dan dielus lembut.

"Apa maksud kau ndak sengaja? Tiba-tiba ja kau mengandung, begitu?" Raut wajah Zia menunjukkan dia kesal dengan semua ni.

"Stopla main-main, macam dalam drama ja." Sengih Zia. Antara percaya dengan tak. Tapi bila melihat wajah serious Irah, Anis dan Syafiq. Maka sudah jelas ini bukan main-main seperti jangkaannya.

"Kau kena rogol ke? Atau kena paksa?" Soal Isya pula. Gelengan Irah buatkan Zia bertambah kesal.

"So semua ni atas kerelaan kau?!" Zia tanpa sedar menaikan suaranya dan bangun dari tempat dia duduk.

"Zia... Kau boleh tenang dulu ka kejap, dengar dulu sampai habis apa yang dia mau terangkan. Jangan mau ikut panas mu ja." Tegur Anis.

"Jadi apa kau expect aku ketawa ja ataupun tepuk tangan bila dengar macam ni?" Zia ni memang senang nak naik darah so tak hairanlah dia nak mengamuk.

"Ada aku suruh buat semua tu! Teda kan? Jadi bagus kau duduk dulu, dengar apa dia mau cakap. Kau ingat ada ka orang mau mengandung tanpa berlaki? Pikir logik ba jangan kau mau meradang ja sana." Bidas Anis. Bab ni memang Anis tak boleh nak diam sebab dia kenal sahabatnya tu kalau takde yang nak kawal malah makin dia emosi!

Bila sedikit tenang barulah Zia duduk balik. Itu pun bila Irah menarik tangannya untuk duduk semula.

"Kami diperangkap. Macam Anis kata takde yang nak mengandung sedangkan masih pegang title bujang. Tak ada yang nak mengandung anak luar nikah. Tapi siapa aku nak lawan takdir Allah. Yes aku mengaku aku silap masa tu, aku silap sebab jerumuskan diri sendiri ke tempat macam tu tapi untuk mengandung tak pernah aku bayangkan terjadi pun." Terang Irah buatkan Zia dan Isya diam, mungkin nak hadam cerita Irah.

My First Love✅Where stories live. Discover now