15.

162 8 2
                                    

Jonas

'Van wie kreeg jij net een bericht?' Vroeg Luca, die me al fronsend aankeek. 'Van euh... Van mijn vader. Niets belangrijks, iets over een euh... Reis die we samen gepland hebben.' Verzon ik snel, al leken ze het niet meteen te geloven.

Pieter stuurde nog een bericht naar mijn GSM die wederom afging. Evelien keek me bang aan en legde haar hand in het mijne. Ze kneep er zachtjes in en hoopte met me mee dat ze me niets aan zouden doen. 'Ik wist wel dat jij het was.' Zei Pieter. 'We wisten het allemaal.' Verbeterde Luca hem. 'Je vermomming was slecht en je kon te goed met Evelien opschieten.' Zei Pieter. Ik zette de bril af en verwijderde ook de rest van mijn vermomming. 'Eigenlijk zou ik je het liefst van al willen doden.' Zei Pieter die me streng aankeek. 'Maar dat ga ik niet doen. Als je iemand echt wil laten lijden, moet je hem emotioneel zien te raken. Nu jullie weer herenigd zijn, heb ik de volledige controle over jullie. Als ik Evelien iets beveel en ze weigert dat de doen, martel ik jou gewoon. Uit verdriet en medelijden zal ze smeken dat ik moet ophouden en zal ze mijn bevel daarvoor uitvoeren. Hetzelfde effect krijgen we indien jij moeilijk loopt te doen. In dat geval martel ik Evelien gewoon totdat ik mijn zin krijg. Oh ja... Als ik jullie was zou ik maar niet te hard gaan hopen op een baby die levend geboren zal worden. Ik moet jullie helaas teleurstellen. Dat zal niet gebeuren en daar zal ik voor zorgen... Fijne avond nog.' Grijnsde Pieter en ging samen met Luca weer weg.

Ik wilde hen achternagaan en hen allebei aanvallen, maar Evelien hield me snel tegen. 'Jonas, we moeten het niet met geweld aanpakken,' zei ze,' het heeft een tijdje geduurd maar eindelijk heb ik Pieter door.'

'Hoezo?'

'Is het je niet al opgevallen dat hij veel dreigt, maar weinig actie onderneemt?'

'Ja?'

'Dat komt omdat ik nog te veel waard voor hem ben. Hij wil me niet doden, al zegt hij van wel. Hij speelt een mentaal gevecht. Hij probeert ons bang te maken en emotioneel te raken zodat we hem gehoorzaam zullen zijn. Zo'n gevecht is veel pijnlijker dan een fysiek gevecht, maar het is makkelijker om eraan te ontkomen.'

'Wat is je plan, Bossie?'

'Ik ga het terugkaatsen. Ik ga Pieter bang maken.'

'Hoe?'

'Denk eens na. Pieter zou naar de andere kant van de wereld lopen indien ik daarheen zou vluchten. Hij kan me niet loslaten, hij wil me. Hij kan niet zonder me. Zoals ik al zij, ik ben te veel waard. Hij wil niet dat ik sterf, sterker nog: ik durf te wedden dat hij er alles aan zou doen om ervoor te zorgen dat ik niet zou sterven. Stel je voor dat ik voor zijn ogen zelfmoord probeer te plegen. Ik weet bijna zeker dat hij me tegen zal houden en me zal smeken het niet te doen. Dan sluit ik een deal met hem waaruit ik alle voordelen haal. Ik pleeg geen zelfmoord indien ik wat meer vrijheid krijg. En zo kan ik misschien een manier vinden om te ontsnappen.'

'Wat als je theorie niet klopt. Wat als Pieter liever heeft dat je sterft, dan zich gewonnen te geven aan jouw wensen?'

'Dat is heel simpel te testen. Zometeen zullen we zien hoe erg hij onbewust met me inzit.  Ik zal mezelf pijn doen en zijn gezichtsuitdrukking zal veel bepalen. Hij mag dan zeggen wat ie wil, een spontane expressie hou je niet tegen.'

'Ik snap het niet helemaal...'

'Je zal het wel zien.'

Evelien

'Waar is je bril naartoe? Waarom zie je er zo anders uit?' Vroeg Kick verbaasd aan Jonas toen we even later weer naar beneden gingen. 'Ik ben Jonas, aangenaam.' zei hij. 'Je ziet er veel cooler uit.' Lachte Kick. 'Dankje, denk ik...' Lachte Jonas. Terwijl Jonas in een gesprek verstrengeld raakte met mijn vader en die criminelen, sloop ik de keuken in. Ik trok enkele kasten open en stopte mijn zoektocht pas toen ik een glas gevonden had.

Locked by you 2 [herschrijving]Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu