50

531 12 0
                                    

~Liam~

Twee maanden later

'Vakantie!' Roept Alicia wanneer ons laatste examen wordt opgehaald. Als ik ook mijn examen aan de leerkracht geef zucht ik even als teken van opluchting. 

'Eindelijk,' zeg ik. De afgelopen twee maanden zijn voorbij gevlogen. Bijna elke dag hebben we met de vriendengroep in de bibliotheek gestudeerd. Een sociaal leven was de afgelopen weken ver te zoeken. Tussen Megan en mij gaat het perfect. Elke vrijdagavond doen we iets leuks en daarbuiten zien we elkaar ook regelmatig. Haar ouders worden steeds wat makkelijker, maar ze willen liever niet dat wij bij elkaar slapen. Jammer, want mijn moeder doet daar dus niet moeilijk om. Over drie dagen gaan we op vakantie en dan slapen we zat nachtjes samen. Al weken kijken we daar naar uit. Snel stop ik mijn pen in mijn tas, sta ik op en gooi ik het hengsel over mijn schouder. Met Alicia loop ik het lokaal uit. Beneden zitten Justin, Jonah en Megan al op ons te wachten. Zij hadden een ander examen. Eenmaal aangekomen in de aula gooit Megan haar armen om mijn nek. 

'Nog drie daagjes,' zegt Megan terwijl ze een kus op mijn wang drukt. 'Ik kan niet wachten.' Ik grinnik en knijp even kort in haar billen. Ze is geweldig. 

'Hoe laat vertrekt onze vlucht ook alweer?' Vraagt Alicia aan Jonah. 

'Om kwart over zes,' zegt hij dan. Ik zucht even. 

'Lekker vroeg.' Megan haalt haar schouders op. 

'Mij maakt dat niets uit,' zegt ze dan. 'Het is iets korter dan vijf uur vliegen dus als we daar landen hebben we bijna nog de hele dag om wat te gaan doen.' Daar is iedereen het mee eens. Bij de kluisjes halen we de belangrijkste spullen eruit en met elkaar lopen we het pand uit richting de parkeerplaats waar mijn auto staat. 

'Ga je met me mee?' Vraag ik Megan. 'Ik kan wel wel advies gebruiken met mijn koffer inpakken.' Megan lacht even, maar knikt dan. We zeggen de andere gedag en stappen dan in mijn auto. De hele weg kletsen we over de vakantie en waar we het meest naar uit kijken. Thuis aangekomen lopen we naar de woonkamer waar mijn moeder op de bank zit. 

'Dag Liam, dag Megan,' groet ze ons overdreven vrolijk. Pas als mam staat en ik zie dat ze een wat korter rokje aan heeft en erg opgemaakt is kijk ik haar met opgetrokken wenkbrauwen aan.

'Heb je wilde plannen?' Vraag ik haar lachend. Mam haalt haar schouders op. 

'Een etentje,' zegt ze dan. 'Ik heb een date.' Megan kijkt even naar mij en dan van mij naar mijn moeder. Ook ik had dit niet zien aankomen. 

'Oh ja?' Vraag ik verbaasd. 'Met wie dan?' Mam wiebelt even met haar wenkbrauwen. 

'Iemand van het werk.' Mam werkt sinds een maandje in het ziekenhuis. Haar psycholoog adviseerde om het werken weer op te pakken en godzijdank heeft mam dat gedaan, want sinds ze in het ziekenhuis werkt om eten rond te brengen is ze weer veel vrolijker. Elke maandag, woensdag en vrijdagochtend werkt ze en het doet haar super goed. 

'Wat leuk,' zegt Megan als ik niets zeg. Eigenlijk denk ik daar totaal anders over. Ik weet niet of mam het aankan om voor de tweede keer gedumpt te worden. Mam niet, maar Cloë en ik ook niet. Bovendien ziet ze eruit als een meid van twintig in plaats van vierenveertig. Ze knikt even en kijkt me dan aan. 

'Ik had jou wel iets enthousiaster verwacht,' zegt ze dan. Ik knik en leg haar dan uit waarom ik er niet zo blij mee ben.

'Ach dat gaat niet zomaar gebeuren hoor,' zegt ze dan. 'Bovendien was het met je vader heel anders. Wij waren negentien jaar getrouwd. Als ik nu gedumpt word kom ik er veel makkelijker overheen.' Misschien heeft mam gelijk. Je kan het ook niet vergelijken. 

'Oke,' zeg ik dan. 'Maar trek op zijn minst iets aan wat iets netter is. Je lijkt wel twintig.' Teleurgesteld bekijkt mam haar outfit. 

'Ik weet niets leukers,' zegt ze dan. 'Op zulke momenten mis ik een dochter.' Ik grinnik even en kijk dan naar Megan die mijn hint meteen snapt. 

'Ik kan wel met u in uw kast kijken,' zegt ze dan. Mam knikt enthousiast. 

'Alleen als je geen u zegt,' zegt ze dan. Megan lacht even en verdwijnt dan met mijn moeder naar boven. Wanneer ze na tien minuten naar beneden komen ziet ze er al een stuk volwassener uit. Haar rokje heeft ze omgeruild voor een nette broek met daarop een witte blouse.

'Goed werk,' fluister ik in Megan's oor wanneer mam haar hakken pakt. Als mam zegt dat ze gaat wensen we haar veel plezier en verdwijnen Megan en ik naar boven. Daar staat mijn koffer al klaar.

'Kies jij wat outfits voor me uit,' vraag ik dan aan Megan. 'Ik pak wat belangrijke spullen.' Megan knikt en duikt mijn kast in. In de badkamer pak ik een toilettas. Daarin stop ik de spulletjes die ik speciaal voor de vakantie heb gekocht. Een nieuw luchtje, douchegel, scheermesjes en noem maar op. Terug op mijn kamer liggen er zes outfits op mijn bed. 

'Je hebt smaak,' zeg ik tegen Megan. Ik wiebel even met mijn wenkbrauwen en zodra de outfits zijn opgevouwen leg ik het in mijn koffer.

'Schoenen komen later wel,' zeg ik dan terwijl ik Megan naar me toe trek. 

'Heb ik al gezegd hoe gek ik op jou ben?' Vraag ik Megan dan. Megan giechelt even en knikt. 

'Maar ik vind het niet erg om het nog een keer te horen,' zegt ze dan glimlachend. 

Something Between UsWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu