Aku terkesima apabila mendengar tentang kematian Haira semalam. Walaupun sepatutnya aku berasa gembira tetapi aku agak kasihan dengannya.
"Adam.. betul ke apa yang awak cakap ni?" Tanyaku untuk mendapat kepastian darinya.
"Ya.. saya tak tipu.. semalam masa saya check rumah Abang Aziezi.. pintu gate terbuka so saya masuk sampai dalam rumah dengan keadaan pintu terbuka.. masa saya masuk dapur tiba-tiba saya ternampak tubuh Haira yang baru lepas kena tikam.. darah dia bersepah-sepah kat dapur.. rasanya dia bukan kena sekali tapi banyak kali... saya tak boleh nak tengok sebab kesian sangat.. jadi saya panggil ambulan untuk bawa ke hospital.. dan saya report polis.. sekarang ni ahli forensik tengah siasat kes ni.. saya harap kita dapat jumpa pembunuh tu." Terang Adam panjang lebar.
"Saya harap macam tula. Jap.. saya hairan dengan awak.. macam mana awak tahu yang saya ada dekat rumah Mak Som?" Kataku kepada Adam.
"Tadi awak pergi kedai runcit kan? Pastu saya terserempak awak kat sini.. jadi.. alang-alang tu saya bagitahu khabar ni kat awak.. saya nak cari awak kat rumah arwah Abang Aziezi tapi awak tak ada.. why? Mesti Haira halau awak kan?" Aku mengangguk sambil tersenyum tipis.
"Dah hagak dah.. Haira takkan suka dengan awak. Sapa rela kena madu? Awak rela?" Pertanyaan Adam membuatkan aku terkedu sebentar.
"Cemburu jugak.. tapi kalau hasrat suami nak buat macam mana.. walaupun saya sakit.. saya redha terima." Kataku sambil tersenyum tipis.
"Saya kesian tengok awak.. saya tahu awak perempuan paling tabah dalam dunia ni kan?" Kata Adam mengusik aku.
"Hish dahlah.. tak elok kita berduaan macam ni." Kataku dengan malu.
"Tak elok apa.. kita kat tempat umum kan.. lagipun.. saya ni bakal suami awak." Kata Adam nakal.
"Amboi-amboi.. kita tunang pun belum lagi.. nak menggatal pulak dia ni.. erghhh!" Menyampah betul aku dengan mamat ni.. bagilah aku peluang lepaskan kerinduan aku pada arwah Aziezi yang belum habis ni.. tak sabar-sabar pulak dia nak ajak aku kahwin.. hmm.
"Hahaha... santailah.. tak payah nak gelabah.. saya bukannya nak kahwin dengan awak pun.. you are not my taste okay." Kata Adam sambil ketawa mengejek.
"Ayat lapuk.. saya pun tak hingin dengan awak.. bukannya handsome macam arwah Abang Aziezi pun!" Kataku lalu aku terus meluru masuk ke dalam rumah meninggalkannya.
"Eh sapa tu Deana? Tetamu kan? Asal tak suruh dia masuk.. tak elok suruh tetamu berdiri kat luar tau!" Aduhai.. kena membebel dengan Mak Som pulak dah!
"Okay Mak Som.. Deana bawak dia masuk sekarang.. tapi! Mak Som kena temanlah Deana.. karang kena tangkap basah pulak." Balasku.
"Tak apalah.. kahwin free." Kata Mak Som sambil ketawa.
"Apalah Mak Som ni.. Deana tak nak kahwin lagi.. sebab." Aku tersenyum malu lalu Mak Som mencuit bahuku.
"Kenapa pulak tanak?" Mak Som membisikkan ditelingaku sambil tersengih.
"Deana mengandung anak arwah suami Deana." Balasku dengan wajah yang muram.
"Astaqfirullahala'zimm.. kenapa aku tak bagitahu Mak Som dari awal!!!" Jerit Mak Som sehingga Adam pun menghampiri pintu rumah Mak Som.
"Kenapa ni?" Tiba-tiba Adam menyampuk.
"Tak ada apa-apa.. jemputlah masuk.. jangan tercegat jer kat situ." Kataku dengan sopan.
"Awak duduk sini.. borak dengan Mak Som eh.. saya nak pergi dapur buat air jap.. hehe." Kataku sambil senyum tersipu-sipu.
"Ape senyum-senyum!! Pergi buat air lekas!" Marah Mak Som sambil menjenggilkan matanya ke arahku lalu aku berlari anak ke dapur dengan sengihan di bibir.
Jangan lupa tekan vote dan juga komen!
YOU ARE READING
Terhimpit Dalam Kalbu✔
Romance{Karya Pertama Fathia} ®TERHIMPIT DALAM KALBU ~COMPLETE~ Start: 2.00 p.m. 25 Mac 2020 End: 1.40 a.m. 25 Jun 2020 ✿✿✿ Sebuah penderitaan 🌳 🌿 🍃 🍃 ...