Nai opende haar ogen. Ze lag in bed, maar niet in haar bed op Zweinstein. Ze keek uit het raam. Ze was nog altijd op de Grimboudlaan, bij ome Jimmy. De kalender op de deur gaf aan dat het 31 augustus was. Dit kon toch niet? Nai vroeg om 1 september. Ze kleedde zich aan en sprintte naar beneden. Ome Jimmy zat al aan tafel. "Morgen" zei hij zacht. "Jimmy? Is de tijdverdrijver stuk? Het is geen 1 september". Jimmy knikte. "Klopt. Ik wil eerst samen met jou naar de Wegisweg. In het eerste jaar heb ik daar niet aan gedacht. Nu lijkt het mij wel goed voor jou om dit ook te zien" Nai haalde haar schouders op. Na een ontbijtje verdwijnselde ome Jimmy zichzelf en Nai naar de Wegisweg. "Jimmy, dat was misselijkmakend" gaf Nai toe. "Het went wel, niet aanstellen. Blijf goed bij mij Nai, ik wil eerst naar Odius en Oorlof" Ome Jimmy nam Nai mee. "Wat daar doen?" Jimmy grijnsde. "Tijdreizen is niet voor iedereen zomaar iets. Ik heb er jaren voor gesturdeerd en alles bestudeerd. Odius en Oorlof heeft misschien wel iets dat mij en ook jou kan helpen". Van de drukke straten vol kinderen en ouders op de Wegisweg, gingen Nai en Jimmy een donker straatje in; 'De Halvemaansteeg'. Jimmy had Nai vast onder haar arm, en Nai begreep waarom. Frapante type tovenaars en heksen dwaalde door de straten rond. "Dag prinsesje, opzoek naar spulletjes voor Zweinstein" knijsterde een oude heks. "Pol, laat mijn nichtje met rust en blijf vooral je eigen ding doen" kapte Jimmy af. "Jimmy, meester van tijd en ruimte" sprak ze, terwijl ze een diepe buiging maakte. Men had veel respect voor Jimmy.
Odius&Oorlof zag er niet veel beter uit. Het was donker en alles wat in deze winkel stond zat onder het stof. "Jimmy, wat moet hier liggen dan?" Fluisterde Nai. "Hangen Nai. Kijk uit naar een grote stalen wandklok" Jimmy liet haar los en beiden keken rond. Niet veel later kwam een oud versleten mannetje van achter de winkel in gelopen. "Jimmy jongen. Illegaal handeltje?". Jimmy draaide zich om. "Het is maar wat je illegaal noemt. Ik wil de klok". Nai zocht verder. "Maar Jimmy, is de tijdverdrijver niet genoeg? Wilt de meester alle controle hebben?" "Wie weet". Jimmy bleef akelig kalm. Nai keek naar de voordeur. Daar was de klok! Boven de voordeur! "Gevonden Jimmy!" Riep ze, hollend naar de deur. Zodanig gefocust op de klok, had Nai niet door dat er mensen door de deur naar binnen zouden komen. De deur kwam met een klap tegen haar aan, en Nai viel naar achteren. "NIET RENNEN IN MIJN WINKEL" Schreeuwde de man. Nai kwam rechtop zitten. "Sorry" mompelde ze. "Dat is wat je op zn minst kunt zeggen" klonk een verbitterde stem. Nai keek op en stond oog in oog met een lange man met lang witblond haar. Nai stond op. "Ik zei toch al sorry?" Mompelde ze weer. "Lucius Malfidus, da's lang geleden" hoorde Nai ome Jimmy roepen. Lucius Malfidus? Draco's vader? Nee hé!
"Meester Jimmy? Jij in zo'n winkel" Lucius schudde Jimmy de hand. Toen zag Nai Draco pas. "Nai" , "Draco". Op beiden gezichten stond er een glimlach. "Andersom lijkt mij ook Lucius. Wat heb jij nou nog nodig? Hoe is het met Narcissa?". Lucius ging met zijn stok langs een aantal meubels. "Sommige dingen heb ik niet meer nodig Jimmy, die geef ik dan aan Odius. Ik zal Narcissa de groeten doen. Ik wist overigens niet dat jij kinderen had?" Lucius keek afkeurend naar Nai, die nog naast Draco stond. "Dit is mijn nichtje Nai. Helaas zijn ouders verdwenen. Mijn verantwoordelijkheid nu" Lucius liep richting Nai. "Volbloed?" Nai fronste. Volbloed? Wat? Jimmy verbitterde. "Genoeg heks voor Zweinstein en om een topper te worden". "Nai, je bent geen volbloed maar zit toch in Zwadderich?" Vroeg Draco, een tikkeltje afkeurend. Lucius bekeek Nai nogmaals. "Uitzonderlijk. Jouw oom Jimmy speelt daar vast een rol in". Nai wist even geen houding te geven. "Ik ga nog rondkijken" gaf ze aan, en liep naar de grote vitrinekast. Ze hoorde Jimmy nog met Lucius in gesprek. Het interesseerde haar niet. Ze had zelf al uitgevogeld dat een volbloed dus twee ouders heeft met krachten. Nai had er maar één, maar haar vader was de beste Dreuzelvader ooit. Haar ogen vielen op een ketting, waar een zilver vraagteken aan zat. Indrukwekkend.
"Pap, mag ik dit hebben?" Hoorde ze Draco vragen. "Jij hebt genoeg. Ik ben in gesprek, dan houdt jij je mond" snauwde Lucius. Nai kreeg bijna medelijden. Jimmy had deze blijkbaar wel. "De klok is van mij Odius, ik haal hem er zelf wel vanaf. Nai, heb je iets gezien?" Hij liep naar Nai. Ze wees naar de ketting met het vraagteken. Ze vond hem prachtig. "Hmm" hoorde ze Jimmy mompelen. Hij waande zich naar Odius. "Wat doet deze ketting?". Odius liep naar de kast, trok hem open en greep de ketting. "Vergeetmewel" zei hij zacht. "Een prachtjuweel met slangenzilver. Het bespaard je de vergetelheidsspreuk te benoemen. Wanneer je deze draagt, een ander aankijkt en alleen 'vreemdeling' zegt, zal de ketting ervoor zorgen dat de ander niet meer weet wie jij bent". Nai was verkocht. De vergetelheidsspreuk had een betekenis voor haar. De ketting daardoor alleen nog maar meer. "Hmm.." hoorde ze Jimmy weer. "Grote verantwoordelijkheid". Nai keek met haar grootste en liefste ogen naar haar oom. "Ik kan dat. Ik ben morgen jarig! Ik kan dat!". Jimmy smolt van zijn nichtje haar ogen. "Doe maar om, neem maar mee. Ik zie de rekening per uil komen Odius". Nai deed de ketting om. Het vraagteken veranderde in een N, van haar naam. "Je verwent haar teveel" beet Lucius Jimmy toe. "Ik denk dat je mij niks hoeft te vertellen over opvoeding. Dag Lucius". Samen liepen Nai en Jimmy de winkel uit. Nai was trots op haar ketting. Ze wist dat ze moest opletten met het woord 'vreemdeling'. Dat zou wel los lopen.Jimmy liet Nai zien waar ze haar boeken kon kopen. Het waren dit jaar vooral boeken van Gladianus Smalhart. Ze kwamen hem tegen in de boekenwinkel. Daar zag Nai ook Harry, Ron, Hermelien en tevens Ginny. Er ontstond een hoop commotie rondom die Smalhart en Harry, met veel pers. Smalhart maakte tevens een buiging voor ome Jimmy. "Wauw! Jouw oom is de meester van tijd en ruimte! Dat wisten wij niet!" Sputterde Ron. Nai voelde zich nu ook wel heel trots op haar oom. Ze wendde zich tot Ginny. "Jij bent Ron's zusje? Hoi! Ik ben Nai Dracota! Ik zit in Zwadderich, maar kan goed opschieten met jouw broer en zijn vrienden". Ginny glimlachte naar Nai. "Hoi, ik ben Ginny. Dit is mijn eerste jaar. Ik hoop dat ik.." "In Griffoendor kom? Maak je maar niet druk. Alle Wemels komen daar" Nai herkende de stem, Draco. Begon hij dit jaar nu al dingen voor Nai te verpesten. Er ontstond een hevige discussie tussen Draco, Harry en zelfs Ginny bemoeide zich ermee. "Kom kom Draco, wij verlagen ons niet naar dit niveau" daar was Lucius. Het leek wel alsof Draco ineen dook voor hem. Het leek Nai dan ook geen prettige vader nee. Ome Jimmy was losgekomen van Smalhart. "Nou Lucius. Bij de derde tegenkomst trakteer jij mij op een boterbiertje. Wij gaan Nai, morgen grote dag". Jimmy trok Nai mee naar buiten. "Jimmy, had ik al verteld hoe vervelend Draco is?" Ergerde Nai. Jimmy schudde zijn hoofd. "Pas tien keer geloof ik. Hij kan er alleen weinig aan doen met zo'n vader. Die man doet zich ontzettend hoog voor. Toen de tijd van Jeweetwel net voorbij was, smeekte Lucius mij bijna om terug te gaan en hem te behoeden van zijn fouten. Altijd afgevraagd of hij dat echt vond, of mij daarvoor gebruikte bij het Ministerie" vertelde hij.
Ze verdwijnselden terug naar het Grimboudplein. Nai beweerde echt weer de huizen te zien bewegen. Dat zou ooit wel komen. Nu was het tijd om aan de slag te gaan voor de Geheime kamer.
JE LEEST
Timeturner/tijdverdrijver
FanfictionEindelijk is het 1 september, de dag dat Nai 18 wordt. Al 18 jaar leeft zij haar doodgewone Dreuzel leventje, die haar prima bevalt. Op haar verjaardag krijgt zij bezoek van een eigenaardig persoon, die beweert de grote tovenaar Albus Perkamentus te...