Boek 3, Snode plannen

38 3 0
                                    

De kerstvakantie was wederom begonnen. Ome Jimmy had Nai een brief geschreven met daarin dat hij haar niet kon zien.

Lieve Nai,
Ik had je oprecht willen halen voor een ronde Zweinsveld waar je met mij, in plaats van stiekem, boterbier kon drinken. De ontsnapte gevangene houdt mij helaas bezig. Geniet van de feestdagen en blijf uit de problemen.
Liefs Jimmy

Nai ergerde zich ontzettend aan deze gevangene, Sirius Zwarts. Alles draaide maar om hem tegenwoordig en ze mocht helemaal niks meer. De enige die ook nog maar op Zweinstein bleven waren Nai, Kai, Harry, Ron en de broers van Ron. Benno was verplicht naar huis te komen omdat zijn ouders het niet veilig genoeg vonden. Draco ging ook naar huis, en Patty ging met hem mee. Het viel Nai al een tijdje op dat ze 'stiekem' oogcontact met hem had. Alleen als Patty in de buurt was, liet Draco Nai links liggen. Waarom zou het haar ook interesseren? Ja, de zomer was even leuk met hem maar dan hield het ook op.

Nai wandelde in haar eentje door de gangen. Soms zou ze graag als 'de rat' de geheime routes willen kennen. "Nai!" Hoorde ze achter zich roepen. Het was Harry, met een kaart in zijn handen. Nai was Harry even vergeten, zo vaak probeerde ze hem te ontlopen. Ze bleef staan terwijl hij op haar af kwam. Het viel Nai op dat hij een kaart dichtvouwde. "De laatste keer dat ik je sprak was met de les van Hagrid. Ik wilde nog bij je langs komen in de ziekenzaal, maar het mocht niet van madame Pleister. Alles oké met je?" Nai vond zijn bezorgdheid aandoenlijk. Het was een lieve jongen, alleen gewoonweg niet voor haar bestemd. Nai's ogen vielen wederom op de dichtgevouwen kaart in zijn handen. "Heb je een kaart gemaakt van Zweinstein om niet te verdwalen?" grapte ze. Harry vouwde de kaart open, het was leeg. "Fred en George hebben mij deze gegeven. Iemand heeft ooit inderdaad een kaart gemaakt" Nai boog zich er overheen "ik zie niks". Harry tikte met zijn toverstok op de kaart "ik zweer dat ik snode plannen heb" en op de kaart zag Nai alle hallen, gangen en ruimtes verschijnen. Snode plannen, dat klonk niet heel goed. Nai moest juist uit de problemen blijven. Harry wees op de kaart naar haar én zijn naam. "Kijk, de kaart weet wie wij zijn en waar wij zijn. Iedereen staat erin" Nai zag haar naam staan, bij die van Harry Potter. Plots viel haar opdracht weer binnen, Peter Pippeling vinden. "Alle namen?" Zei ze zacht. Harry knikte. "Ik wil vannacht op zoek gaan naar waar Sneep heen gaat" fluisterde hij. Dit was een kans, verandering. Nai keek hem hoopvol aan. "Niet alleen gaan Harry, ik wil mee" glimlachte ze. Ze zag hoe er een blos op Harry's wangen verscheen. "G-goed. Ik haal je op bij jouw afdeling. Niet alleen naar buiten gaan" Nai grijnsde, terwijl Harry op zoek zou gaan naar Sneep, zou zij letten op de naam Peter Pippeling.

Het was donker en stil in de afdelingskamer. Zowel Kai als andere ouderenjaars lagen al lang in bed. Nai was eruit geslopen in de hoop dat niemand haar hoorde. Ze klom door het gat uit de afdelingskamer. Ze keek rond, maar zag nog geen Harry. "Psst" Nai schrok. Uit het niets stond Harry daar ineens. "Wat? Hoe? Héh?!" Nai wist het niet meer. Nai zag hoe Harry iets vast hield, maar niet zichtbaar was. "Onzichtbaarheidsmantel, cadeautje in het eerste jaar. Perfect om ongezien door de gangen te komen" grijnsde hij. Hij trok de mantel over zijn schouders en Nai zag nog maar een schim van hem. "Wauw" zei ze zachtjes en vol verbazing. "We passen er samen onder. Ik heb al regelmatig met Ron en Hermelien er onder gezeten, twee past gemakkelijk" Harry sloeg de mantel over zichzelf en Nai heen, waardoor zij erg kortbij elkaar stonden. "Zorg jij voor licht, dan pak ik de kaart" fluisterde hij. Nai maakte licht met haar toverstok, schijnend op de kaart. Samen met Harry liep ze onder de mantel door de gangen. Nai bedacht zich dat die mantel in de zomer van pas had kunnen komen en een hoop moeite had bespaard.

"Kijk!" Harry wees met zijn stok op de kaart. Severus Sneep dwaalde door de gangen. "Die kant op" Nai moest haar best doen hem bij te houden. Aan het einde van de gang zagen ze hem, schijnend met zijn stok door de gangen. "Ik weet dat je hier bent" hoorde ze hem fluisteren. Nai hield haar adem in, had hij hen gehoord? Nai keek op de kaart, er verscheen een naam vlak achter hen. Peter Pippeling. Nai keek druk om zich heen maar voelde daarbij een stoot van Harry in haar zij. "Niet teveel bewegen" fluisterde hij. Zo stilletjes mogelijk bleef Nai om zich heen zoeken, waar was die Pippeling? Ze hield haar ogen op de kaart, hij zou vlak naast hen moeten zijn. "Harry, kijk" fluisterde ze al wijzend op de kaart. "D-dat kan niet? Waar dan?" Fluisterde hij geschrokken. Op dat moment schoot er een rat langs hen af in de richting van Sneep. Sneep hield zijn staf gereed in de richting van de rat, maar miste. "Zo makkelijk kom je er niet vanaf" hoorde ze hem, en beende achter de richting van de rat aan. "Nai, waar was Peter Pippeling?" Nai zag zijn naam verdwijnen. Haar ogen bleven gericht op de kaart, maar zag totaal niets. "Hij stond naast ons Harry, vlak naast ons" sprak ze verbaasd. Tot haar schrik, verscheen er een nieuwe naam vlak bij hen, Remus Lupos. "Loop maar mee Harry" hoorde ze hem zeggen. "Blijf onder je mantel totdat we in mijn kantoor zijn" Lupos liep vooruit. Nai keek Harry verbaasd aan, hoe kon hij dit weten?

Lupos opende zijn kantoor waarna Harry en Nai naar binnen liepen. Harry gooide de mantel van zich af. "Nai? Jou had ik nou niet verwacht" sprak Lupos verbaasd. "Professor, zeg alstublieft niks tegen ome Jimmy! Ik had beloofd niks uit te spoken maar-" "Jimmy weet altijd alles Nai, meester van tijd en ruimte?" Onderbrak Lupos haar. Natuurlijk, Jimmy wist ook dat ze stiekem boterbiertjes had gedronken. "Jullie zijn beiden niet slim bezig om op dit tijdstip door het kasteel te lopen. Het is niet veilig, begrijp dat toch" sprak Lupos hen streng toe. Harry liet hem de kaart zien. "Professor, er klopt iets niet met de kaart. Ik zag namen van mensen die dood zijn" Lupos pakte de kaart vast. "Welke namen dan?" Vroeg hij al onderzoekend. "Peter Pippeling" zeiden Harry en Nai in koor. Lupos zijn gezicht leek even geschrokken. Het betrok weer normaal en hij klapte de kaart dicht. "Dit is ook maar flauw speelgoed, fopmagie. Ik moet het helaas in beslag nemen. Jullie gaan naar jullie afdeling en we doen alsof dit nooit gebeurd is. Harry, gebruik nu ook jouw mantel" sprak hij hen streng toe, met een knipoog. Nai raakte teleurgesteld, dit was dé kans om Peter Pippeling te vinden. Lupos liep met hen naar de deur en Harry gooide zijn mantel weer over beiden heen. Hij liep met haar tot aan de Zwadderich afdeling. "Het is wel altijd avontuur met jou Nai" glimlachte hij. Nai grijnsde "hoor wie het zegt Harry Potter. Je hebt nog geen enkel rustig jaar gehad. Nou, ik zie je morgen" Nai wilde onder de mantel uitstappen maar werd door Harry terug getrokken. "Sst, Sneep" fluisterde hij en wees naar het einde van de gang. Nai zag hoe Sneep killetjes langs liep, maar hoorde ook wat hij fluisterde. "Ik krijg jou nog wel, Pippeling". De kaart was geen fopmagie, Peter Pippeling was er echt! Pas toen Sneep de hoek om was, kwam Nai erachter dat ze Harry's hand vast hield en zeer kortbij hem stond. In de donkere schim zag Nai zijn groene ogen in haar felblauwe staren. Nai's hart klopte er sneller van. In een fractie van een seconde voelde zij zijn lippen op die van haar. Ze waren zacht, maar dit was niet de bedoeling. Hij was ontzettend lief, maar dit was níét de bedoeling. Nai onderbrak de kus en hield haar ogen naar beneden. "S-sorry..sorry Nai. Ik weet even niet-" "Het is oké. Het is laat, donker en ik denk dat wij beiden moe zijn. Ik ga naar binnen" Nai kroop onder de mantel vandaan en stond recht voor het portret. Ze draaide zich nog even om, maar zag Harry natuurlijk niet. Ze wist ook niet of hij er nog was. "Dankjewel Harry" fluisterde ze nog, en stapte naar binnen.

Afstand houden van Harry bleek ook al moeilijk te zijn. Nai wist dat Harry meer wist over Peter Pippeling. Ze mocht Harry ook zeker wel, alleen wist Nai nog wat Jimmy zei. Nai was niet voorbestemd voor Harry.

Timeturner/tijdverdrijverWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu