Er gingen weken voorbij, en het einde van het jaar naderde. Nai volgde zelf al haar lessen. Ze probeerde zo min mogelijk in Draco's buurt te komen. Hij sprak niet tegen haar, bekeek haar zelfs niet. Maar goed ook. Nai's laatste uitbarsting kostte haar zelf ook ontzettend veel energie. Verspilde energie, vond ze zelf. Draco liet haar te vaak aan haar ouders denken. Nai begreep nooit waarom hij er telkens over begon. Waarschijnlijk omdat hij het leuk vond om haar ermee te pesten. Nai trok steeds vaker met Harry, Ron en Hermelien op. Ze zaten vaak in de bibliotheek. Het drietal had haar in het geheim verteld over de 'Steen der wijzen'. Het zou een steen zijn die gemaakt was door Nicolaas Flamel samen met Perkamentus. De steen zou zorgen voor het eeuwige leven. Flamel was er al samen met zijn vrouw ouder dan 600 jaar erdoor geworden. Nai bleef zich verbazen in de tovenaarswereld, ook de duistere kanten. Zij vertelden haar ook over Voldemort, oftewel Jeweetwel. Alleen Harry noemde hem bij de naam. Voldemort zou Harry's ouders vermoord hebben, en ook geprobeerd hem. Hierdoor begreep Nai ook waarom hij zo 'beroemd' was. Hij was de jongen die bleef leven. Nai kon haar oren niet geloven van alle verhalen. Wat moest die Voldemort vreselijk zijn geweest. "Heb jij 11 jaar lang onder een steen geleefd Nai?" Vroeg Ron nog, die het niet geloofde dat Nai nog nooit had gehoord van Voldemort en de schade die hij had verricht. "Mijn ouders deden er alles aan om mij veilig te houden" verzon ze. Het was niet geheel een leugen, Nai's moeder heeft daarvoor ook alles gedaan. Het liet Nai ook nadenken over de duistere magie en tijden waar Perkamentus en ome Jimmy over spraken. Was dit het begin van die grote verandering die zij moest doormaken? En, zou Harry de jongen zijn voor wie zij haar hart moest open stellen? Dat laatste vond Nai maar raar, vooral gezien hun huidige leeftijd. "Maar, die steen is dus in Zweinstein?" Vroeg Nai, nadat ze van Harry, Ron en Hermelien hoorde waar zij achter waren gekomen. "Ja! De steen is bewaakt door een tal van bezweringen en Hagrid's hond Pluisje!" Vertelde Ron. Harry begon te ijsberen in de bibliotheek. "Ik weet zeker dat Sneep deze probeert te grijpen". Nai schudde haar hoofd. "Ik snap dat jullie professor Sneep niet mogen als hoofd van Zwadderich. Maar, Sneep zou echt niet zo zijn om iets te stelen van Zweinstein! Als professor Sneep ook maar door had dat ik een toffee stal mocht ik al meteen strafwerk gaan maken". Nai voelde dat haar afdelingshoofd vals werd beschuldigd. "Nai, ik heb Sneep professor Krinkel horen bedreigen. Weet je nog toen Sneep zo mank liep? Hij was gebeten door Pluisje!" Harry bleef met nieuwe argumenten komen. Hij leek nu vastberaden. "En vanavond gaat hij achter die steen aan. Wij moeten ervoor zorgen dat hij deze niet krijgt". Nai dacht diep na. Was dit een verandering? "Jullie weten waar die steen ligt. Als ik nou eens professor Sneep bezig houdt?" Stelde ze voor. "Brilliant Nai!" Hermelien omhelsde Nai. "Jij bent zo het voorbeeld hoe een goede Zwadderaar is!" Nai voelde zich gevleid. Nu alleen nog bedenken hoe ze Sneep af leidt.
Eerst was het tijd voor het diner in de grote zaal. Nai vond het niet altijd fijn om bij Zwadderich te zitten. De enige die echt leuk tegen haar sprak was Benno en sinds korte tijd Kai ook weer. Draco bekeek haar nog altijd niet. "Nai? Waar kom jij eigenlijk vandaan?" Vroeg Kai. Nai moest even slikken. Die vraag had ze nog niet gekregen. "Ehm.. niet ver van Londen af" zei ze zachtjes. "Oh, dus je bent snel thuis dan als het jaar voorbij is?" Benno voegde zich in het gesprek. Nai schrok even. Thuis? Jaar voorbij? Hoe zou het dan verder gaan inderdaad. Nai knikte. "Ja, gelukkig wel" glimlachte ze flauwtjes. Kai haalde zijn schouders op. "Ik blijf op Zweinstein. Mijn moeder heeft hier zelf haar ruimtes en mijn bed is er toch al" , "Dus jij blijft altijd op Zweinstein?" Vroeg Benno verbaasd. Kai knikte en nam een hap van zijn pudding. Kai keek naar Nai. "Wie haalt jou op" vroeg hij. Weer zo'n rotvraag. Nai moest iets zien te verzinnen. "Mijn oom Jimmy" verzon ze. Nai had geen idee of ze Jimmy nog ooit zou zien. "En Draco, aan het afluisteren?" Riep Kai plots wat harder naar de andere kant van de tafel. Draco draaide zich vlug om. Kai snoof zijn neus op. "Ik zag het wel hoe hij gluurde en stiekem mee luisterde. Hij heeft zijn pappie die komt en gaan dan naar dat halve kasteel". "Halve kasteel?" Vroeg Nai. Benno en Kai knikte. "Het schijnt dat Draco's vader ooit een volgeling was van Jeweetwel. Toen Jeweetwel verdween deed Draco's vader er alles aan om onschuldig te worden bewezen. Nu heeft hij een mooie baan bij het Ministerie, en wonen ze in een gigantisch landhuis" vertelde Benno. Het verbaasde Nai eigenlijk niets. Daarom zal Draco nu ook een gigantisch verwend kind zijn. Vreselijk.
JE LEEST
Timeturner/tijdverdrijver
Hayran KurguEindelijk is het 1 september, de dag dat Nai 18 wordt. Al 18 jaar leeft zij haar doodgewone Dreuzel leventje, die haar prima bevalt. Op haar verjaardag krijgt zij bezoek van een eigenaardig persoon, die beweert de grote tovenaar Albus Perkamentus te...