Alles leek als een sneltrein te gaan op Zweinstein. Nai had al kennis gemaakt, op een onhandige manier, met afdelingshoofd Zwadderich professor Sneep. Toverdranken was niet haar beste vak. Lichte explosies, overkokende dranken en stinkbommen waren vaak het resultaat aan het einde van de les. Professor Sneep ergerde zich eraan, maar bleef verrassend mild tegen Nai. Dit was wel anders bij de eerstejaars in Griffoendor, die meteen puntenaftrek kregen als er ook maar iets fout ging. Er werd verteld dat professor Sneep de Zwadderaars voor trok, en misschien was dat ook wel zo. Nai vond het wel goed zo. Ondanks dat ze veel aan haar hoofd had, kon ze ook wel genieten van Zweinstein. Haar meest favoriete vak? Dreuzelkunde. Nai wist alles te benoemen, of eindigde zelfs in een schaterlach wanneer een medestudent dacht dat Dreuzels konden zweven op sneeuw op grote latten. Maar Dreuzelkunde interesseerde haar het meest vanwege professor Westerne, haar moeder. Professor Westerne heeft Nai uit haar geheugen gewist, maar toch voelde Nai zich verbonden. Na de les bleef Nai vaak hangen, genietend van alle verhalen van professor Westerne. Wat had ze haar moeder gemist. Het liefst zou Nai zeggen "Mama ik ben het! Je dochter Nai! De tweeling van Kai!". Maar Nai wist dat dit geen zin had. Tijdens Verweer van de Zwarte Kunsten van professor Krekel had Nai allang geleerd dat de Vergelspreuk te sterk is. Toch genoot Nai op haar manier zo van haar moeder.
Nai heeft ook meerdere keren met Kai gesproken. De gevoelens vam Zwadderaars tegenover Kai zijn gemengd. Zwadderaars zijn niet zo gek op Dreuzels, iets waarom Nai zich juist af vroeg waarom ze bij Zwadderich geplaatst was. Iedereen wist dat Kai de zoon was van de professor Dreuzelkunde. Alleen was Kai zo slim en zo goed in magie, dat Zwadderaars ook respect hadden voor hem. De eerste keer dat Nai met Kai sprak was een aantal weken voor Halloween. "Kai, zou je mij kunnen helpen?" Kai bleef altijd vriendelijk naar Nai. "Ik zoek het lokaal van professor Anderling. Voor transformatie". Kai stelde destijds voor mee te lopen tot aan het lokaal. "Volgende keer niet vergeten he Nai!" Lachte hij toen hij weer weg liep. Wat zou ook toen Nai het liefst hebben gezegd dat hij haar broer was. Ondertussen wist Nai nog altijd niet wat te doen met het veranderen van het verleden.Nadat de les van Sneep was afgelopen liep Nai de trap af naar de grote zaal. Ze hoorde Ron en Harry achter zich klagen over Hermelien. Ze zag Hermelien huilend langsrennen, zij had het ook gehoord. Nai keerde zich naar Harry en Ron. "Ze zeggen dat Zwadderich gemeen is, maar dit slaat alles wat jullie zeggen" snauwde Nai, die medelijden had met Hermelien. "Het is wel vervelend voor haar, maar wij kunnen er niks aan doen" antwoordde Ron. Nai schudde haar hoofd. "Tijd aan het verdoen met je 'vrienden' Nai?" Draco had haar wederom gespot met Harry en Ron. Ze sprak wel vaker met hen, ook met Hermelien. Draco vond het maar niks en het leek alsof hij haar daarin altijd wist te betrappen. "De grote zaal is de andere kant op Draco, dom en dommer" snauwde Nai. Korzel en Kwast ergerden zich vreselijk als Nai hen zo noemde. Toch lieten ze haar met rust dan, ze was eenmaal een medestudent van Zwadderich. "Ik zie je zo wel" riep Draco nog voordat hij naar de grote zaal ging voor het feestmaal. "Ik ga Hermelien wel zoeken" benoemde Nai. "De meisjestoilet in de kelder. Daar zal ze wel zitten" vertelde Ron. Nai stormde daarna direct naar het meisjestoilet.
"Hermelien?" Zei Nai zachtjes toen zij de deur opende. "Ga maar gewoon weg" hoorde ze snotterend uit een toilethokje komen. Nai liep naar het hokje. "Hermelien, dat was niet oké wat ze zeiden over jou. Je bent nu eenmaal slim inderdaad. Ze zijn jaloers". Nai probeerde haar op te vrolijken. "Ik dacht dat het mijn vrienden waren Nai!" Snotterde Hermelien weer. "Mijn eigen afdelingsstudenten. Niet beledigd bedoeld maar als het Zwadderich studenten waren maakte het mij niet uit!". Nai haalde diep adem en dacht na. Verandering. "Ook Zwadderaars kunnen vrienden zijn. Ik althans" zei ze zachtjes. Ze hoorde Hermelien minder snotteren. Ze leek opgevrolijkt, maar ze hoorden ook een harde knal. Hermelien kwam het hokje er voor uit. Nai was verstijfd van schrik. "Nai, dat is een trol" piepte Hermelien. Nai slikte. "Dat dacht ik al". Beiden begonnen te gillen. "Hermelien, Nai, verstop jullie!" Hoorde ze vanuit de uitgang. Harry en Ron waren naar beneden gekomen. Nai en Hermelien doken de hokjes in, die werden verpulverd door de knuppel van de trol. Het stof bedekte hen geheel. Nai keek omhoog, oog in oog met de trol. De trol brulde en wilde zijn knuppel op haar slaan. "Wingardium Leviosa!". De knuppel begon te zweven. Nai zag in haar ooghoek dat Ron de knuppel betoverd had en vervolgens op het hoofd van de trol liet vallen. De trol viel met een grote knal bewusteloos. Ze waren veilig. "Alles oké Hermelien en Nai?" Vroeg Harry. Hermelien klopte haar eigen gewaad af en vervolgens die van Nai. "Bedankt" zei ze. "Daar zijn vrienden voor" benoemde Harry. "Ook Nai" glimlachte Hermelien. Zij hadden niet door dat ondertussen professor Perkamentus, Anderling, Sneep en Krekel al in de deur stonden. Zonder ook maar een woord te zeggen greep Sneep Nai in haar kraag en sleepte haar mee. "Een Zwadderaar die problemen opzoekt, belachelijk Nai. Dit kost ons punten en jouw veiligheid". Sneep sleepte Nai zo mee naar de afdelingskamer van Zwadderich. Hij gooide haar naar binnen. "Ik kom nog bij jou terug" zei Sneep stijfjes. Nai zuchtte. "En dat krijg je van het omgaan met Griffoendor vriendjes". Het kon ook niet anders, Draco. "Beter dat dan als een bange kip meteen naar hier rennen Draco. Wat? Heb je pappie meteen een brief geschreven?". Stilletjes werd er gelachen om Nai haar grap. "Dit gaat ons punten kosten Nai" snauwde hij. "Prima. Beter dat dan dat ik hier ga zitten bibberen en pappie een brief schrijf!" Toen schoot Nai haar herinnering binnen van haar vader. Hoe zou het met hem zijn? "Ik krijg ze tenminste Nai. Ik heb jou nog nooit een brief zien vasthouden. Jouw ouders zijn denk ik vooral blij dat je niet thuis bent!" Draco's opmerking maakte de ruimte kil en stil. "Klopt. Ik heb geen ouders Draco" reageerde Nai koeltjes. "En nu is het klaar! Zwadderaars maken elkaar niet belachelijk!" Kai was tussenbeiden gekomen. "Kleuters die jullie zijn! Blijf dan uit elkaars buurt!" Nai raakte geërgerd. "Als hij dat nou eens zou doen! Overal waar ik kom staat Draco paraat voor opmerkingen!" Nai stormde naar het meidenvertrek. "Niet huilen, er is niemand dood" sprak ze zichzelf in haar hoofd aan. Nai keek vooral uit het raam. Niet veel later klopte er iemand op de deur. "Ik moest van Kai komen zeggen dat het mij spijt" mompelde Draco. Nai draaide zich terug naar het raam. "En wat vervelend van je ouders. Ik wist het niet. Hoe is het gebeurd?" Draco probeerde contact te zoeken. Nai zuchtte. "Ik weet het niet Draco. Ik weet het echt niet", "Ohw". Het bleef even stil. Nai vond het tijd om ijs te breken. "Toonde je nou medelijden?" Grapte ze. "Natuurlijk niet! Alleen omdat Kai mij stuurde!". Nai lachte stilletjes. Draco stiekem ook een beetje. Er klonken voetstappen op de trap. Patty Park kwam naar het meidenvertrek gestormd. "Hoi Draco! Wat doe je hier? Voor Nai?" Een directe vuurstorm van vragen. "Ik ga weer" antwoordde hij koeltjes. Patty keek naar Nai met verbitterde ogen. "Zeker op zoek naar mij" zegt ze. Nai rolde haar ogen. "Vast en zeker wel".
De straf van Sneep viel mee. Het had Zwadderich tien punten gekost, terwijl Griffoendor er punten bij had gekregen. Toch had Perkamentus benoemd dat de moed uitzonderlijk was voor een Zwadderaar. Nai moest als straf Hagrid helpen om de bezems af te stoffen en klaar te leggen voor de eerste vlieglessen. Nai kon niet wachten op de vlieglessen van mevrouw Hooch. Vliegen op een bezem, als een echte heks! Zwadderich zou samen met Griffoendor hun eerste vlieglessen krijgen.
JE LEEST
Timeturner/tijdverdrijver
Fiksi PenggemarEindelijk is het 1 september, de dag dat Nai 18 wordt. Al 18 jaar leeft zij haar doodgewone Dreuzel leventje, die haar prima bevalt. Op haar verjaardag krijgt zij bezoek van een eigenaardig persoon, die beweert de grote tovenaar Albus Perkamentus te...