Nai merkte heel goed dat het bal alsmaar dichterbij kwam. Ze zag hoe druk iedereen bezig was met kledij, maar ook met het vragen van dates. Sneep had, samen met professor Westerne, een poging gedaan om Zwadderich een dansles aan te bieden. Nai werd samengezet met Benno, die er maar weinig van kon. Toch kon Nai er wel mee lachen, ook toen ze zag hoe perfect Draco kon dansen. "Ik heb mijn date!" Bulderde Kai na de les Toverdranken. Benno en Nai verbaasden zich. "Daphne Goedhart zei ja! Ik ben de eerste" Kai huppelde zowat door de gang heen. Samen liepen ze naar de bibliotheek om daar hun opgegeven huiswerk alvast te maken. "Twee weken voor het bal en ik heb al een date. Opschieten jullie allebei" grinnikte Kai. Hij wist maar niet van ophouden. Benno krabte zich bedenkelijk met zijn veer aan zijn hoofd. "Ik ben wat selectiever, ik heb nog de tijd. Hoe is het met jouw toestroom van vragen Nai?" Nai rolde met haar ogen, ze had nog geen vraag gekregen. Voordat ze bedacht met wie zij zou willen, kwam Carlo Kannewasser al naast haar zitten. "Dus, mijn vraag de vorige keer. Kun je dansen?" Nai voelde zich overvallen. "Eh- nou ja het ging best goed" stamelde ze. Carlo pakte haar hand vast en keek haar aan met zijn lieve gezicht. "Mooi! Ik moet de openingsdans doen met de andere kandidaten. Zou je mijn date willen zijn?" Het overviel Nai een beetje. Carlo was een knappe jongen, charmant en ook wel erg lief. Was het wel eerlijk tegenover Draco? Die had haar niet gevraagd tot nu toe. Grote ogen keken haar aan. "Eh- ja. Ja is goed ik ga wel met je" gooide ze eruit. "Leuk! Ik moet snel gaan maar we hebben het er dan nog samen over goed?" Carlo haastte zich de bibliotheek uit. Nai wendde zich al grijnzend tot Kai "je bent niet meer de enige". "Hmm, ik had Draco verwacht" antwoordde Kai bedenkelijk.
Die avond in de afdelingskamer was nog altijd iedereen bezig over het bal. Dates die waren gelukt, maar ook afwijzingen. Nai besloot vroeg naar bed te gaan, totdat zij een brief op haar kussen vond.
Het spel samen verder spelen op het bal?
X Draco
Was dit zijn manier van haar te vragen? Nai bleef de brief bekijken. Ergens kreeg ze het er wel heel warm van, maar ze had het Carlo al beloofd. Draco moest dit eerlijk van haar horen. In de hoop dat hij nog in de kamer was, sloop Nai in haar trainingsbroek en topje naar beneden. Hij zat er nog, aan de tafel. "Ik eh- vond je brief" stamelde Nai. Draco keek op naar haar, bekeek haar eerst even van top tot teen waarna een grijns op zijn gezicht stond. "Charmant gekleed" begon hij eerst. Nai ging op de tafel zitten en schoof door totdat ze recht voor hem zat. Draco's handen lagen aan iedere kant een langs haar af "is dit een ja?". Nai zuchtte "Ik had graag met je gespeeld op het bal, alleen was iemand je al voor". Draco's gezicht betrok een beetje, zijn grijns was weg. "Ik ben te laat dus. Met wie ga je?" Ze voelde hoe zijn vingertoppen langs haar beneden af gingen. "Carlo vroeg mij toevallig vanmiddag" Nai besloot haar vingers door zijn haar te laten gaan. "Nét te laat. Jammer schoonheid, ik had graag met jou samen het spel verder gespeeld daar". Nai glimlachte naar hem. "We spelen nu toch ook?" Ze liet haar hand door zijn haar gaan en trok deze iets ruwer naar achter. "Slaap lekker" fluisterde ze in zijn oor en stond op. "Slaap lekker schoonheid" hoorde ze hem nog zeggen.
Een aantal dagen later ging er al in de ronde dat Patty op Draco was afgestapt en hem had meegevraagd. Tot Nai's grote verbazing, zou hij ook nog eens ja hebbem gezegd. Nai begreep er niks meer van. Ze was onderweg naar de grote hal toen ze Harry tegen kwam. Ze probeerde langs hem af te lopen, maar hij riel haar terug "He Nai!". Nai draaide zich om. "Hi Harry, alles oké?" Vroeg ze dan maar beleefd. Hij liep stamelend naar haar toe. "J-ja, druk met het ei. En een date te vinden. Zou jij met mij naar het bal willen?" Harry speelde zenuwachtig met zijn eigen handen. "Oei, ik ben al door Carlo gevraagd. Sorry Harry" Harry leek niet teleurgesteld, eerder verbaasd. "Carlo? Carlo heeft jou gevraagd? Oké dit is ongemakkelijk" Nai begreep het even niet. "Nai, Cho van Ravenklauw heeft mij zojuist ook al afgewezen. Zij zou door Carlo zijn gevraagd" Nai wist even niet wat te denken. Ze kon wel door de grond zakken. Dacht Carlo twee dates te hebben? Waarom hoorde ze dat nu pas? "Nai, sorry dat ik je dit moest vertellen" verontschuldigde Harry zich. Ze wuifde met haar hand. "Nee het is goed. Bedankt. Ik ga Carlo zoeken". Nai stormde de grote zaal in, opzoek naar Carlo. Aan de Huffelpuf tafel zat hij, met zijn fanclub. "Carlo!" Riep ze kwaad. Vanaf de Zwadderich tafel sprongen een Benno en Kai al direct op om Nai te helpen. "Twee dates? Echt? Een iemand is niet genoeg als 'kandidaat'?" Snauwde ze naar hem. Carlo sprong direct op en probeerde Nai zachtjes weg te duwen. Benno en Kai voegde zich achter Nai erbij als steun. "Ik kreeg wat commentaar dat ik met een zwadderaar ging Nai" fluisterde hij. Nai bleef fronsend staan. "Het zou mij beter staam om met- om met Cho van Ravenklauw te gaan. Sorry dat ik dit nu pas zeg" Nog voordat Nai haar uitbarsting kon doen, deden Benno en Kai dit. "Alles om reputatie? Luister vriend, die heb je al verknald" schreeuwde Kai naar hem. Nai greep Benno en Kai bij de schouders om weg te lopen uit de situatie. Op dat moment wordt zij zelf door iemand licht aan de kant geduwd. Draco mengde zich plots tussen Kai en Benno in, tegenover Carlo. "Luister Huffelpuf. Dat jij kandidaat bent betekent niet dat je boven de rest staat. Geniet ervan met je nerd van Ravenklauw, die schoonheid achter mij krijgt beter" Draco bleef dreigend tegenover Carlo staan. "Afgelopen jullie. Wegwezen naar jullie eigen tafel" riep een professor Anderling van vooraan de zaal. Draco greep Nai bij haar hand en nam haar mee naar de Zwadderich tafel. Benno en Kai holden er achteraan. "Trek het je niet aan Nai, voor jou staan ze in de rij" probeerde Kai haar te troosten. Benno wendde zich tot Draco, "Draco, vraag jij Nai dan. Jouw actie net was geniaal". Draco keek naar Nai en zuchtte. "Sorry schoonheid, belofte maakt schuld" zei hij zacht tegen haar. Nai knikte en glimlachte naar hem. "Het is oké".
Nai had geen zin meer om te gaan, ze was er klaar mee. Inmiddels had iedereen wel een date, ook Harry en Ron met de Parvati tweeling. Nai voelde zich belachelijk en ergens ook wel afgewezen. Samen met Benno en Kai zat ze in de hoogste toren van Zweinstein, de Astronomietoren. Nai bleef al een tijdje hangen in dit gevoel, het bal zou morgen al zijn. "Nai?" Vroeg Benno haar plots. Nai trok een wenkbrauw op en bekeek hem. "Zullen wij samen gaan? Gewoon als vrienden?" Stelde hij voor. Nai vond het een lief aanbod. "Als ik zou gaan, dan ging ik wel met je Benno. Maar ik ga niet" hield ze standvastig. "Waarom? Kom op dan maken we er samen iets leuks van!" Benno trok haar mee voor een simpel dansje. Nai moest er wel om lachen. "Ik heb geen jurk Benno. Iedereen heeft al jurken en alles gehaald op Zweinsveld. Ik ben daar te laat mee" ze liet Benno teleurgesteld los. Kai keek haar bedenkelijk aan. "Ga eens langs mijn moeder, professor Westerne" bood hij haar aan. Nai en Benno keken nu samen verbaasd. "Ze heeft het altijd over een jurk die ze nog heeft maar niet meer aan kan. Ze vond het zonde om weg te doen verteld ze altijd. Ze moet die nog hebben" "Ga nu naar haar kantoor Nai! Dan heb jij een jurk, ik heb een pak en dan gaan we morgen samen!" Overtuigde Benno haar. Nai besloot langs te gaan.
Ze klopte op de deur van haar kantoor. Nai had wel vaker buiten de lessen gesproken met haar moeder, professor Westerne. Ze bleef altijd hopen dat ze haar ooit als haar dochter, Kai's tweelingzus, zou herkennen. "Nai lieverd? Kan ik je helpen" haar gezicht was zo ontzettend lief. Nai herkende haar eigen haren in die van haar, losvallend langs haar gezicht. "Kai zei van wel, en ik hoop het ook professor" stamelde Nai. Professor Westerne hield de deur open "kom binnen liefje". Haar kantoor was warm aangekleed. In de hoek brandde de haard lichtjes. Foto's van Kai en haar zelf waren overal op de muur te zien. Op haar bureau stond een grote vaas met witte rozen. "Nou, waar zou ik jou volgens Kai mee kunnen helpen. Dit komt niet vaak voor" Westerne ging zitten in haar grote hoekbank. "Professor het bal is morgen. Ik wilde eerst niet gaan- " "Zonde! Zoiets mag je niet missen" onderbrak Westerne haar. Nai speelde zenuwachtig met haar handen. "Nu ga ik met Benno, als vrienden, maar ik heb geen jurk. En Kai zei-" "mijn jurk". De professor keek haar met warme blauwe ogen aan. Nai knikte nerveus. "Hij onthoud het wel die zoon van mij. Ik weet niet of je het mooi gaat vinden, maar ik heb wel wat" de professor liep naar een grote kast achterin haar bureau. Uit de lade trok zij een grote doos, die ze op haar bureau legde. "Stiekem had ik altijd gehoopt mijn eigen dochter hier in te zien. Helaas trekt Kai absoluut geen jurk aan" op dat moment wilde Nai niets liever dan schreeuwen dat zij haar dochter was. Niets liever dan dat de wens van de professor, haar moeder, nu uit kwam. Maar ze bleef stil. Professor Westerne trok uit de doos een prachtige jurk uit die van boven smaragd groen was, uitlopend naar beneden waar witte rozen aan de onderkant glinsterden. Nai was verliefd, op een jurk. "Professor, dit is fantastisch" sprak ze zacht. De professor stopte het terug in de doos. "Neem maar mee, ik zie je er graag morgen in stralen".
Nai straalde nu al, dit had haar hele bal goed gemaakt.
JE LEEST
Timeturner/tijdverdrijver
FanfictionEindelijk is het 1 september, de dag dat Nai 18 wordt. Al 18 jaar leeft zij haar doodgewone Dreuzel leventje, die haar prima bevalt. Op haar verjaardag krijgt zij bezoek van een eigenaardig persoon, die beweert de grote tovenaar Albus Perkamentus te...