Hayra tiba di rumah keluarganya.
"Hayra,kenapa tiba-tiba balik ni?Bukan borang dah isi ke?" -Puan Haysha
"Takda apalah ma.. Hayra saja balik.." -Hayra
"Bagus lah.. kalau cam tu boleh jaga adik-adik kamu sekejap.. Ma nak pergi keluar kejap.." -Puan Haysha
"Oh okey ma.." -Hayra
Hayra berpura-pura melihat telefon sementara menunggu Puan Haysha keluar dari rumah.Puan Haysha bergerak keluar dari rumah menaiki motor.
"Sekarang lah masanya.." -Hayra
Hayra membuka pintu bilik masuk ke dalam bilik ibu bapanya.
"Tapi betul ke apa yang kau buat ni Hayra?" -Hayra menyoal dirinya.
Hayra memandang ke tingkap dan berfikir seketika.
'Tapi kalau kau tak buat.. Macam mana kau nak tau yang kau ada kembar ke tak.. Kalau jumpa,jumpa lah.. Kalau tak jumpa.. Kau memang takda kembar lah..' ~di benak Hayra
"Ah! Cari je lah.. Bukan mencuri pun.." -Hayra
Hayra menyelongkar rak dan laci-laci di dalam bilik ibu bapanya.Semua rak dan laci telah diselongkarnya.Tapi dia tidak menemui apa-apa yang mencurigakan tentang kembarnya itu.
“Hmm.. takda pun.. Give up lah.. Nampaknya memang kau kena tipu dengan diorang Hayra.. Bodoh betul kau ni.. Sampai kesalahan disiplin bagai..” -Hayra
Hayra duduk termenung di katil ibu bapanya.
“Tapi.. diorang tu terlalu meyakinkan lah.. Lagi pun aku rasa macam aku pernah jumpa diorang tu.. Tapi tak tau bila.. Rasa macam diorang tu musuh aku sebelum ni..” -Hayra
“Aku tak sepatutnya cederakan Rafani sampai macam tu semalam..” -Hayra melihat tangannya dan merasa serba salah.
Dia terpandang kain cadar katil ibu bapanya.
“Eh.. bawah katil... Aku tak periksa lagi!” -Hayra
Hayra segera menyelak kain cadar katil ibu bapanya.Dia tertumpu ke arah sebuah kotak lama yang besar.
Hayra menarik kotak itu keluar.Hayra duduk bersila di lantai dan membuka kotak itu.“What?!” -Hayra
Hayra terkejut melihat baju bayi dengan tulisan ‘Hazra’ di poketnya.
Hayra terlempar baju itu di atas kotak tersebut.
“Semua ni mimpi ke?!” -Hayra memeluk tubuhnya.
Hayra menjauhkan diri dari kotak itu hingga tersandar pada katil.Hayra merenung ke arah kotak tersebut dalam keadaan masih terkesima.
‘Kau yang nak cari tahu sangat Hayra.. Sekarang kau patut bongkar segalanya..’ ~Ayat itu tiba-tiba terbesit di benak Hayra.
Hayra perlahan-lahan mencapai kotak itu semula dan melihat satu persatu di dalamnya.
“Hazra..” -Hayra memegang mainan berbentuk hati berwarna biru yang tertulis ‘Hazra’.
Dia melihat pula mainan berbentuk hati berwarna merah yang tertulis namanya.
“Aku ada kembar selama ni..” -Air mata mulai membasahi pipi Hayra.
Hayra melihat pula mainan berbentuk hati yang bahagian kiri berwarna biru dan bahagian kanan berwarna merah.Tertulis di situ,
My Princess
Hazra & Hayra“Kenapa aku tak pernah tahu semua ni..? Kenapa aku tak pernah ingat semua ni..?!” -Hayra menangis teresak-esak.
Hayra mengalihkan sehelai baju kembang bayi berwarna biru.Sesuatu dilihatnya membuatkan dia sungguh terkejut seakan tidak mempercayai apa yang dilihatnya.
YOU ARE READING
Duyung Delima
FantasyMengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...