Rayyan membuka kelopak matanya semula.Tubuhnya siap berbaju hitam ketika sakit milik keluarga Dato' Rayhan itu.Datin Aurora tertidur beralaskan tangan di sisi katilnya.
"Mummy.." -Rayyan perlahan memegang tangan Datin Aurora.
Permukaan katil di sekitar kawasan Datin Aurora berbaring itu basah.
"Mummy." -Rayyan pantas bangkit duduk.
'Mummy nangis ke..?' ~desis Rayyan terdiam merenung wajah ibunya.
"Tuan Rayyan." -Bodyguard 1 dan Bodyguard 2
"Kenapa biar mummy tidur sini? Mummy sepatutnya di samping daddy kan..?" -Rayyan
"Datin dah lama di samping Tuan Rayhan dan sekarang datin mahu berada di samping Tuan Rayyan,
pula.." -Bodyguard 1"Hmm.." -Rayyan menyisih rambut Puan Aurora dari menutupi wajahnya.
Rayyan mengalihkan pandangannya ke kanan.
"Telefon." -Rayyan dengan hatinya teruja kecil.
Tangannya perlahan mengangkat telefon itu.
"Erm.. can I call someone?" -Rayyan melihat ke arah kedua pengawal peribadinya itu.
"Sure." -Kedua pengawal peribadinya itu tersenyum.
Ternyata mereka memang sudah menyediakan telefon itu untuk Rayyan menghilangkan sedikit tekanan dia atas apa yang telah terjadi kepada keluarganya.
Rayyan perlahan-lahan turun dari katilnya lalu menuju ke jendela biliknya.
"Tuan Rayyan." -Bodyguard 1 dan Bodyguard 2
"Saya di sini ja.. Boleh saya buka tingkap?" -Rayyan
Kedua pengawal peribadinya itu hanya mengangguk sekali mengizinkan.
Rayyan mula menghubungi Hayra sambil melihat ke langit yang cerah diterangi bulan itu.
"Hello,Rayyan?" -Hayra
"Assalamualaikum Hayra.." -Rayyan
"Eh,waalaikumussalam Rayyan.. Lupa pula.." -Hayra tersenyum kecil.
Raut wajah Rayyan mula berubah tersenyum.
"Takpa..." -Rayyan
"Kenapa suara awak terdengar lemah? Awak sakit ke,Rayyan?" -Hayra
"Tak lah.. Biasalah sakit tekak.." -Rayyan
"Tak baik menipu.." -Hayra
"Eh,err" -Rayyan
"Sakit tekak sebab menangis ya?" -Hayra
"Erm.." -Rayyan
"Saya tahu,hal yang mencetuskan konflik dalam rumah tangga awak baru berlaku hari tu.. Beberapa hari yang lepas.. Awak takkan boleh tipu, pura-pura bahkan menafikan yang segalanya berpunca daripada saya.." -Hayra dengan suara yang berubah sedikit lembut dan kedengaran seperti suara-suara biasanya ketika berkomunikasi.
Air mata mengalir dari mata Rayyan ke pipinya.
"Bukan salah awak Hayra... Saya datang ke sana.Saya yang cari awak.
Dan sekarang awak masih menyalahkan diri awak? Untuk apa? Untuk apa Hayra? Siapa yang menafikan sekarang ni?" -Rayyan dengan suara diiringi tangisan."Rayyan." -Hayra
"Tuan Rayyan." -Bodyguard 1 dan Bodyguard 2.
"Saya benar-benar minta maaf Rayyan.. Semua ni memang bukan salah saya.Saya gembira awak mengakui semua ni bukan salah saya.
Saya gembira! Saya gembira ada orang yang pertahankan saya tak salah! Dan awak ialah orang tu... Terima kasih! Saya sayang awak Rayyan.." -Hayra tersenyum meyakinkan Rayyan dengan air mata yang tidak berhenti-henti mengalir.
YOU ARE READING
Duyung Delima
FantasyMengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...