Episode 179:Kuasa Duyung Delima Dalam Lautan

17 3 2
                                    

Pagi Sabtu menjelang...

"Banyak dah yang terjadi... Dari A B C D E F G H sampai Z.. And I still there.. Still standing on the surface of this earth... Just not in the water... Because I can't stand in the water... My legs will be replaced by a fish tail if I'm in water..." -Hayra berjalan di pantai hadapan rumahnya itu.

'Meow...' -Hayrie kucing peliharaan Hayra itu mengikuti jejak langkah Hayra.

"A tu Airas... H tu Hayra... Z tu.. Zuril... A to H to Z.." -Hayra

'Meow!' -Hayrie melompat ke dalam kelopak air kecil di pantai itu.

"Malas lah saya cakap dengan awak Hayrie! Awak suka tak layan! Atau awak suka main lecah tu dari saya kan!" -Hayra mencekak pinggangnya marah melihat ke arah Hayrie.

'Meow.. meow! Meow!' -Hayrie tetap tidak mempedulikan Hayra.

Kucing itu melompat-lompatkan kakinya ke dalam lecah itu sambil melihat percikan air.

Airas dan Zuril bersembunyi di belakang sebuah batu gergasi di rimbunan batu-batu di tepi pantai itu.

"Dah ready ke nak suprisekan Hayra ni?" -Zuril dengan nada berbisik.

"Ofcourse lah.. jom." -Airas tersenyum

Bunyi pijak pasir apabila langkah kaki Hayra semakin dekat dengan Hayrie mula kedengaran di telinga kucing itu.

"Get out." -Hayra menatap tajam ke arah Hayrie.

Hayrie ketakutan melihat ke arah Hayra.Bukan kerana Hayra marah.
Tetapi kerana merasakan aura menyeramkan yang datang Hayra dan semestinya bukanlah Hayra.

'Meow...' -suara Hayrie perlahan seraya berundur menjauh dari kelopak air itu.

'Ssss....'

"Hha" -Airas dengan senyuman yang sudah terpapar di wajahnya.

"Wait." -Zuril pantas menutup mulut Airas menariknya kembali bersembunyi di belakang batu gergasi tadi.

Berkepul-kepul asap wap keluar menyebar dari kelopak air yang dikeringkan Hayra itu menggunakan kuasa cakaran kucingnya itu.

"What?" -Airas memandang wajah Zuril.

"Aku rasa lain macam dengan Hayra tu.." -Zuril memandang tepat ke arah Hayra yang berada di hadapan tidak jauh daripada mereka.

Seekor ular air mati mengering di dalam kelopak air itu.

"Look,I save your life." -Hayra tersenyum melihat ke arah kucing peliharaannya itu.

'Meoww...' -Hayrie melihat ke arah Hayra ketakutan.

Hayra memejam matanya lama.

"There's nothing strange with her..." -Airas memutarkan bebola matanya.

"No,no.Look!" -Zuril dengan nada berbisik.

"W wh what?" -Airas

"Kenapa dia pejam mata dia lama-lama?" -Zuril

"Healing probably..." -Airas menjeling Zuril.

Hayra membuka matanya semula.Dia menundukkan pandangannya melihat ke dalam kelopak air yang kering di hadapannya tadi.

"Aaa!" -Hayra terlompat menjauh ke belakang.

Mata Airas dan Zuril seraya tertumpu ke arah kembali.Hayrie berlari pergi dari situ mendengar jeritan Hayra.

"Black snake! Where is Hayrie? Did you see that?" -Hayra

"U"-Zuril

"Shutss!" -Airas terus menekup mulut Zuril.

Duyung DelimaWhere stories live. Discover now