Alunan irama penyampaian anugerah kecemerlangan sekolah dipasang.
"Aik.. lagu ni..?" -Hayra
Pengetua membuka topinya lalu diletakkan dia atas meja.Tali merah diikat di kepalanya.Baju melayu disarungnya lalu dibutang.Samping diikat ke tepi.Keris disisipkan di hadapan samping.
"Hayra.. tengok keris tu.." -Kamarul
"Hah.." -Hayra mengangguk-ngangguk.
"Bukan calang-calang keris.." -Kamarul berbisik tersenyum.
"Wah.." -Hayra tersenyum kagum.
"Gerak silat hebat direka,
Setiap silat terserlah megah;
Berusaha gigih tak putus asa,
Layak mereka diberi anugerah." -Pengacara majlis (perempuan)Hayra dan Kamarul berpandangan begitu juga Intan dan Irfan serta Haris dan Melur.
"Pingat tu lain macam.." -Intan
"Bentuk keris.." -Irfan
"Ada emas,perak,gangsa.." -Kamarul
"Wah..." -Hayra terpegun.
"Dengan ini,maka berlansung lah acara Penyampaian Anugerah Persembahan Pencak Silat Setiausaha Rumah Sukan.."
"Tempat ketiga jatuh kepada Haris dan Melur.Setiausaha dan penolong setiausaha rumah sukan Keruing!"
Haris dan Melur naik ke tangga ketiga.Sorakan gemuruh dari rumah sukan Keruing.
"Wo.. kuatnya.." -Hayra
"Tempat kedua..." -Pengacara majlis
Hayra dan Kamarul berdebar-debar begitu juga dengan Intan dan Irfan.Wajah mereka kelihatan tegang.
Persembahan mereka hampir sama hebatnya.Sudah tentu menjadi tanda tanya siapakah antara mereka yang akan memenangi persaingan sengit itu.
Malah cikgu rumah sukan mereka masing-masing dengan wajah tegang dan penuh tanda tanya.
"Tempat kedua jatuh kepada Irfan dan Intan.Setiausaha dan penolong setiausaha rumah sukan Meranti!"
"Tahniah!" -Irfan dan Intan mengucapkan tahniah kepada Hayra dan Kamarul sebelum datang ke hadapan.
Ahli rumah sukan Meranti bersorak gemuruh.
Hayra masih lagi ternganga bagaikan tidak percaya dengan apa yang didengarnya.Hayra dan Kamarul tampak kebingungan.
"Maka dengan itu.. Tempat pertama jatuh kepada Hayra dan Kamarul Setiausaha dan penolong setiausaha rumah sukan Kenanga!"
Ahli rumah sukan Kenanga bersorak gemuruh.Pencak silat setiausaha itu menyumbang markah yang banyak dalam rumah sukan.
Hayra diam gugup.
"Hayra.. jom..." -Kamarul menarik tangan Hayra.
"Cepat lah Hayra.." -Airas,Syeqa,Sarah dan Azura tersenyum.
Hayra akhirnya bangun mengikuti Kamarul.Mereka naik ke tangga pertama.
"Tahniah Hayra Kamarul.." -Pengetua menyarungkan pingat emas berbentuk keris itu kepada Hayra dan Kamarul.
"Pengetua." -Hayra dan Kamarul
"Ya?" -Pengetua
"Adakah kami menang sebab pencak silat kami secara acak?" -Hayra dan Kamarul merasa mereka tidak layak berada di posisi itu.
Bagi mereka Intan dan Irfan lebih layak mendapat tempat pertama.
"Tidak Hayra,Kamarul.Persembahan kamu sangat mengagumkan.Markah kamu berdua juga memang sudah lebih tinggi sebelum Irfan dan Intan melakukan persembahan." -Pengetua
YOU ARE READING
Duyung Delima
FantezieMengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...