Para pelajar berpusu-pusu turun ke padang.Pasukan Bola Jaring Meranti dan Keruing juga datang ke situ.Hayra bingkas bangun.'Kenapa ramai sangat ni?' ~desis Hayra
Hayra berlari ke arah Syeqa dan Sarah.
"Kenapa diorang turun?" -Hayra
"Lah.Kau tak tau ke?" -Syeqa
"Tak.." -Hayra kebingungan.
"Habis je perlawanan bola jaring antara Meranti dan Keruing.Ada penyampaian hadiah acara semalam.." -Sarah
"Oh.. macam tu pulak.Kira untung lah diorang ada penyokong." -Hayra
Syeqa dan Sarah terdiam memandang ke bawah.
"Sorry.." -Hayra
"Jom.. kita duduk sana.." -Syeqa
"Eh takpalah.. aku nak sambung berlatih.." -Hayra
"Oh okey.. apa-apa kitorang dekat situ.." -Syeqa menuding jari.
"Bye.." -Hayra mengangkat tangan kanan.
"Bye..." -Syeqa dan Sarah tampak kebingungan.
"Eh! Bye." -Hayra segera menukar tangannya.
"Sapu tangan Kamarul.." -Sarah tersenyum.
"Shutss.." -Syeqa turut tersenyum.
'Hmm.. sebab tu je ke diorang kecewa sangat sebab kalah..?' ~desis Hayra mengangkat pemanahnya.
Beberapa pelajar lalu-lalang di situ.
"Serius macam tak percaya.. Kenanga kalah.."
Hayra yang ingin menarik busur pemanah terhenti.
"Kenanga yang berturut-turut johan sebelum ni.. Kalah tahun ni.."
Hayra terkesima.Tubuhnya menggeletar memandang peserta-peserta bola jaring Kenanga yang berada di situ.
Satu persatu wajah dipandangnya.Perasan bersalah menyelubungi hatinya.
"Bukannya kalah tipis.. 3:5 pulak tu.."
"Katanya diorang kalah sebab tu.. pelajar tu..." -menuding jari ke arah Hayra.
Hayra memandang ke tepi supaya tidak dilihat mereka.Dia memejam matanya menghembus perlahan.
"Dia banyak buat masalah dekat rumah Kenanga tahun ni.."
"Macam-macam..".
"Tu lah.. Cikgu taruk sangat harapan dekat budak tu.."
"Ingat budak pandai.. semua lah dia pandai.."
Tanpa mengira tingkatan.Lebih muda ada lebih tua.Semuanya bercakap tentang Hayra.Ada yang perasan dan mengenalinya.Ada juga yang tidak.
"Harap je pandai no 1 sampai 5 dalam tingkatan.. tapi sukan tak terror pun.."
"Tapi cikgu lah yang lebihkan dia.."
"Ingat budak pandai semua boleh lah.. huh!"
Hayra tidak senang mendengar mereka yang lain mengumpat tentang dirinya.
"Perlawan Bola Jaring Rumah Meranti VS Rumah Keruing!" -Pengacara majlis
"Eh dah start!"
"Jom jom!"
Para pelajar berpusu-pusu ke hadapan.Masing-masing mengambil tempat di tepi untuk menyaksikan perlawanan itu.
Hayra menghembus nafas lega.Dia menyambung berlatih memanah seperti biasa.
YOU ARE READING
Duyung Delima
FantasíaMengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...