2 jam yang lalu...
'You don't know you're beautiful!
Oh-oh-oh
That's what makes you beautiful.'Persembahan nyanyian di Resort Sri Meranti itu berakhir.
"Huh,takdalah gempak mana pun majlis tu." -Darish
Dia duduk di atas motornya memerhati resort itu dari jauh.
'Habataitara modoranai to itte.. Mezashita no wa aoi aoi ano sora..'
Telefon Darish berbunyi.Darish segera mengeluarkan telefon dari poket seluarnya.
"Mak Ngah? Haih.. ni mesti pasal Maya lah ni.." -Darish
Dia mengangkat panggilan itu.
"Hello Mak Ngah.. Err ada apa ni call Darish?" -Darish
"Darish,boleh tolong carikan Maya untuk Mak Ngah.. Hilang pulak dia malam-malam ni.." -Puan Maisara
'Ke mana pulak si Maya ni.. Dah lah dia hilang aku yang kena cari..' ~desis Darish
"Boleh ya Darish? Mak Ngah rasa dia kat Pantai Sri Meranti ja.." -Puan Maisara
"Hmm okey Mak Ngah.." -Darish
Panggilan segera ditamatkan.
"Ish Maya ni! Mana pulak aku nak cari dia.. Pantai Sri Meranti ni dah lah besar.." -Darish
'Macam mana kalau dia pergi rumah kawan-kawan dia? Susah-susah pulak aku nak cari dia sampai ke rumah kawan dia.. Ingat aku assistant dia?' ~desis Darish
"Haih.. lantak kau lah Maya.. kalau jumpa,jumpa lah.. Kalau tak aku balik." -Darish mula menghidupkan motornya.
"Dah lah esok sekolah.." -Darish mula menggerakkan motornya beredar dari situ.
Maya duduk di hujung Jeti Sri Meranti merenung bulan mengambang di langit.
"Nenek.. esok hari lahir Maya.. Tepat pukul 12.12 malam ni.. Maya dah genap 16 tahun.." -Maya tersenyum memandang bulan.
"Maya dah lalui semua yang nenek cakapkan pada Maya dulu.. Hidup ni penuh dengan cabaran.. Dan yang Maya lalui ialah.. kekurangan kasih sayang.. Maya tak tau nak luah pada siapa nenek.. Hanya nenek saja yang mengerti Maya.." -Maya menitiskan air matanya memandang langit.
Maya mula menyeka air matanya lalu tersenyum memandang ke arah laut pula.
"Maya ingat lagi.. Dulu.. nenek selalu ajak Maya datang sini bila malam.. Lepas tu nenek akan naik perahu ke laut dan suruh Maya tunggu di jeti ni.." -Maya mula bercerita.
"Bila nenek balik.. nenek bawak banyak siput dan kerang yang cantik-cantik.. Lepas tu Maya dan nenek akan buat rantai.. gelang.. cincin.. dan subang sama-sama.." -Maya tersenyum meluahkan pada neneknya yang sudah tiada.
Darish yang menaiki motornya hampir tiba di hadapan Jeti Sri Meranti.
"Eh tu.. macam Maya.." -Darish memberhentikan motornya.
Dia mencuba melihat dengan lebih jelas ke situ.
'Sah Maya! Memang dia! Tapi.. kenapa dia duduk kat situ? Malam-malam macam ni?' ~desis Darish
Dia mula memarkir motornya di tepi benteng bebatuan di laut itu.
Darish mula berjalan ke menuju ke Jeti Sri Meranti.
"Nenek.. Maya rindu nenek.." -Maya kembali menitiskan air mata.
"Semua orang dalam dunia ni tak sayang Maya macam nenek sayang Maya.. Semua orang tak faham Maya macam mana nenek faham Maya.." -Maya mengalir air mata deras.
YOU ARE READING
Duyung Delima
ФэнтезиMengisahkan tentang tiga orang sahabat yang pergi ke sebuah pulau terpencil.Hayra,Airas dan Zuril yang berniat untuk berkunjung ke sebuah pulau kecil bernama Pulau Tunggal. Niat Hayra yang hanya ingin membawa kawan lamanya bernama Zuril yan...