Episode 173:Hayra Memulihkan Keadaan

12 2 4
                                    

"Darish." -Zian dan Zain

"Siapa?" -Darish berpaling ke belakang.

Zian dan Zain sudah tersengih menyilangkan tangan memandang Darish di bangunan sekolah itu.

"Korang.. memang tak guna betul" -Darish

"Jaga-jaga..!" -Zian dan Zain berlari ke arah Darish pantas.

"Apa?" -Darish sudah membesar mata melihat ke arah mereka.

Zian dan Zain terus merempuh tubuh Darish itu sehingga Darish terjatuh dari koridor bangunan sekolah itu.

"Aaaah!" -Darish menjerit sehingga tubuhnya terasa menghempap katil.

Darish bangun duduk di atas katilnya itu tercungap-cungap.

'Mimpi apa lah tadi tuh.. Celaka betul.. Mimpi paling buruk pernah aku alami..' ~desis Darish

"Apa yang basah ni.." -Darish menggapai belakang tubuhnya itu.

Dia mengalihkan pandangannya ke belakang.

"Darah!" -Darish

"Darah apa darah?!" -Puan Saleha yang membawa dulang berisi bubur ayam dan secawan teh panas.

"Eh,sapu tangan lah ibu.." -Darish

"Ish,Darish ni.. buat ibu terkejut je.." -Puan Saleha tersenyum menuju ke arah Darish.

"Ibu masak apa tu untuk Darish.." -Darish tersenyum

"Cuba teka?" -Puan Saleha berhenti melangkah ke arah Darish.

"Main teka-teka pulak.. Bubur ayam? Betul?" -Darish

"Betul,pandai Darish teka.." -Puan Saleha

"Air?" -Puan Saleha

"Erm.. susu?" -Darish

"Salah.." -Puan Saleha

"Klue?" -Darish

"Minuman kesukaan ibu.." -Puan Saleha

"Senang je tu.. Teh panas." -Darish

"Betul... pandai anak ibu.." -Puan Saleha tersenyum melangkah menghampiri katil anak lelakinya itu.

Darish menyambut dulang itu dengan berhati-hati.Puan Saleha duduk di atas katil Darish itu.

"Wah! Terima kasih ibu! Memang kena dengan selera Darish hari ni!" -Darish tersenyum kepada ibunya.

"Sama-sama.." -Puan Saleha tersenyum

"Darish makan dulu,ibu.." -Darish tersenyum mula menadah tangannya untuk membaca doa makan.

Setelah selesai membaca doa makan.
Darish menyuap sesudu bubur ayam itu ke dalam mulutnya.Puan Saleha bangun dari katil anaknya itu.

"Eh,ibu nak ke mana?" -Darish terhenti menyuap bubur itu ke dalam mulut untuk kedua kalinya.

Puan Saleha hanya tersenyum berjalan menuju ke tepi katil di sebelah kanan katil anaknya itu.
Dia duduk di tepi katil itu.

"Ibu..?" -Darish mengerutkan dahinya kebingungan.

"Makan lah.. Ibu ganggu Darish ke?" -Puan Saleha tersenyum

Darish menggeleng-gelengkan kepala lalu menyambung makan bubur ayam yang dimasak oleh ibunya itu.

Puan Saleha hanya tersenyum memandang anak lelakinya itu.

Tangannya memegang dahi kanan Darish yang terkena tumpahan air udang semalam.Darish terhenti makan lagi dan memandang ke arah ibunya.

Duyung DelimaWhere stories live. Discover now